Logga in

Visa fullständig version : VW Tiguan 2011 1,4 L fjäderbyte fram och Byte övre stötdämparefäste bak.

John Eriksson
2025-05-19, 13:50
Hej Alla.
Vi har en VW Tiguan 2011 1,4 liter motor, CAVA motorkod. Har hittat att höger framfjäder har gått av förmodligen upp mot övre fäste. Skall byta den. Har några frågor runt detta.

Går det att byta fjädern utan att lossa muttern till drivaxleln?
Verkar finnas många fjädrar till framaxel på skruvat.se, vilken skall jag välja?

Har även ett skramlande ljud som jag tolkar kommer bakifrån högt upp. Låter när hjulen går ner i gropar och/eller ex.vis lagningar i asfalten som ligger lite högre än övrig körbana, bilen känns helt normal för övrigt. Har varit under bilen och tittat och känt på bussningar med mera med brytjärn utan att hitta något konstigt, börjar misstänka övre fjäderfäste.

Är detta ett känt fel på Tiguan?

Vore tacksam för svar på dessa frågor och även tips på vad som kan orsaka skrammel ljud, Vet att min beskrivning är bristfällig men kan inte återge ett ljud med text

Mvh John Eriksson i Bollnäs.

a128
2025-05-21, 18:20
PÅ min Mk6:a men har jag haft ett klonk och bank i bakvagen som försvann med nya koni röda stötdämpare bak

men vid byte av dämpare bak kan den vara vettig att ha en M10 gängtapp tillgänglig (gäller för MK6:an)