handdator

Visa fullständig version : Infotainment systemet helt svart och dött vw golf kombi -17

KoffeH
2025-05-13, 19:50
Hej, är ny här och ärligt ganska dålig på bilar.
Vi har en golf kombi -17, där igår la vårt infotainment systemet ner helt. Har testat ”hard reset” men det hjälper inte.
Har försökt googla runt men det är bara det som kommer upp. Har aldrig haft problem med det innan. Någon som har någon idé?

Kan lägga till att knapparna lyser när man kör ”hard reset” men inget på skärmen

KoffeH
2025-05-15, 15:35
Hej, är ny här och ärligt ganska dålig på bilar.
Vi har en golf kombi -17, där igår la vårt infotainment systemet ner helt. Har testat ”hard reset” men det hjälper inte.
Har försökt googla runt men det är bara det som kommer upp. Har aldrig haft problem med det innan. Någon som har någon idé?

Kan lägga till att knapparna lyser när man kör ”hard reset” men inget på skärmen

Uppdatering. Har testat att byta säkringar och även koppla loss batteriet. Men inte hjälper. Fortfarande svart skärm.

Någon som känner igen detta eller har varit med om liknande?

VwVag
2025-10-11, 01:15
Uppdatering. Har testat att byta säkringar och även koppla loss batteriet. Men inte hjälper. Fortfarande svart skärm.

Någon som känner igen detta eller har varit med om liknande?

jag funderar på ungefär samma fråga. Dock ibland helt svart skärm och ibland blå skärm med texten ”emergency update” följt av texten ”media contains no software release, please insert media with software release”

nåt du fått upp eller bara helt svart? Och fick du till ditt provlem? Hur isåfall ?

AndySwede
2025-10-11, 09:32
Det verkar som du behöver byta hela huvudenheten i handskfacket. Inte ett dugg svårt att göra rent fysiskt, men den nya behöver kodas till din bil samt ta bort ”component protection”, stöldskyddet.

VwVag
2025-10-11, 11:45
Det verkar som du behöver byta hela huvudenheten i handskfacket. Inte ett dugg svårt att göra rent fysiskt, men den nya behöver kodas till din bil samt ta bort ”component protection”, stöldskyddet.

ok. Så det är den enheten i handskfack som ger blå skärm eller stänger av sig så de blir svart skärm?
knepigt att det fungerar ibland och sen dör stereon/skårmen.
Går det inte återställa den eller nåt? Varför blir det fel på dem?

Hursomhelst, går det köpa begagnad sådan? och måste man in på vw verkstad för att koda om den oavsett ny eller beggad ?

samlevy0515
2025-10-22, 05:38
Hej! Det låter som ett irriterande problem. Eftersom knapparna lyser vid reset men skärmen förblir svart, kan felet ligga på själva skärmen eller dess interna anslutning. Ett besök på verkstad kan vara det säkraste valet.

——————————————
Bläddra igenom webbplatsen och få vårt omfattande utbud av servo motor (https://www.stepperonline.co.uk/servo-motor.html) och planetväxellådor online.

VwVag
2025-11-02, 00:09
Måste bara inflika att jag nu löst mitt problem med att den slog av sig efter 8-10min och blev antingen svart skärm eller att blå skärm, blue screen dök upp med texten

! Emergency Update !

Media contains no software release.
Please insert media with software release.

Hard reset (håll in power knapp 10sek eller tills den startar om) har funkat att starta om den så den gått ytterligare 8-12min typ.

Pratade med vw verkstad som sa att det kan funka att lägga av minus polen på batteriet 20min och att det kan funka i vissa fall. Såklart funkade det inte på min.
De föreslog då såklart byte av infotainment enheten i handskfacket. Runt 22-24 tusen kronor.

Har sett liknande som min med två SD kort och årsmodell på bilskroten för runt 7-8000kr vilket också kändes dyrt.

men så hittade jag https://vagupdate.com/

kontaktade dem via whatsapp, +1 (201) 479-9596, och skickade bilder på min version och trainversion och MU version som syns i inställningar—->system eller via att hålla in menu knappen några sekunder. Samt att de även fick VIN numret på bilen.

de skickade då en länk, https://vagupdate.com/volkswagen-infotainment-update och sa vilken version jag skulle ”beställa”. När jag betalat den, ca 1700kr (det tog betalt i euro). Så fick jag instruktioner och två länkar för nedladdning av mjukvara. Först en mjukvara att stoppa på ett SD kort för att fixa blue screen, vilket systemet skötte helt själv enligt instruktion att sätt in mjukvaran på SD kortet (direkt på root, ingen egengjord mapp utan deras och deras mappar/filer direkt på SD kortet) och stoppa in kortet i MIB läsaren i handskfacket och när blå skärm dök upp började den läsa in mjukvaran och sedan starta om sig själv och det funkade.

steg två blev då att formatera SD kort och ladda hem nästa mjukvara för att uppdatera enheten och då satte jag in de filerna på SD kort och stoppade in i SD läsaren i handskfacket. Denna gång fick jag dock gå in via att hålla in menu knappen några sek och välja uppdatera och SD kort. Då gjordes även denna uppdatering och sen var det klart. Inte fått upp nån blå skärm eller att enheten slagit av till svart skärm nu på ett par timmar bilkörning. Halleluja. 😅

Ville bara dela med mig av detta för övriga som kan tänkas få liknande problem.

Dock dåligt av vw verkstad att inte kunna sälja mjukvara för det frågade jag om innan jag sökte själv. Att de borde ju kunna sälja SD kort och mjukvara men de tyckte ”du får nog lämna in den så kan vi kolla vad som är fel”

Sen om de har en lösning för en skärm som är helt svart så man inte kan hitta vilken version man har kan jag inte svara på om de kan lösa men tänker att de jobbar med det så de kan säga ja eller nej om möjligheter åtminstone.

tack för mig. Hej.

VwVag
2025-11-02, 07:59
[QUOTE=VwVag;275333]
1513315134151351513615137

Peter-C
2025-11-02, 10:03
Bra att du återkommer när du funnit en lösning! :)