handdator

Visa fullständig version : "Helt död" - Inget ACC-läge - Passat 2010 (3C) 1.8fsi - 160hk - BZB



MrMadMan
2025-05-01, 21:59
Som rubriken lyder.

Har en "helt död" Passat här. Bilen flyttades "utan problem" en kort bit, ställdes, stängdes av, låstes osv.
Dagen efter fungerar inte fjärrnycklarna (relativt nya batteri), det i sin tur är verkligen inte något jag hänger upp mig på, men, bilen är nästintill stendöd i övrigt.

Men "nästintill" så exkluderar det saker som; innerbelysningen fungerar, bilen indikerar i FIS att dörren är öppen, bilens belysning fungerar, stereon fungerar, sätesjusteringen fungerar osv. Men sen tar det stopp.

Eller ja, det tar stopp när man sätter i nyckeln (modellen där hela "fob:en trycks in" som förtydligande). Bilen reagerar inte. Alls. Instrumentbrädan tänds inte upp, de vanliga varningslamporna som tänds upp vid acc/tändningsläge "1", tänds inte, rattlåset går inte ur. det går inte att öppna ex.vis bagageluckan innifrån osv. Och nej, följaktligen startar inte heller bilen.

Så, vad gissar vi på här? Min första tanke var själva tändningslåset, men nej, det är det inte. Det är inte heller startbatteriet.

Då jag inte kan slå på tändningen, kan jag inte heller få ut några felkoder som är av hjälp (utöver de som man manuellt kan skrämma igång via att tända upp belysning osv).

Rattlåset ser jag väl som en möjlig felkälla, men, den har aldrig varnat om det eller liknande. Och skulle det verkligen hindra bilen från ACC-läge ("Tändningsläge 1")?

Säkringar är genomgångna, nästa steg är att börja kolla relä tänkte jag. Men, jag tar gärna emot fler förslag

Väl mött!

EiSaaPeittää
2025-05-02, 22:34
Kan det inte vara så att någon av säkringarna inte sitter i ordentligt, skulle vara logiskt att något har hamnat "ur led" med tanke på att den har flyttats, inte säkert man ser det vid första anblick, så jag skulle prova att peta lite på säkringarna och ev ta ut och sätta tillbaka.

AndySwede
2025-05-05, 20:49
Det finns väl lite större säkringar vid batteriet, kollat där? Och som vanligt gäller att ett kasst batteri kan skapa fel som är helt oförklarliga.

MrMadMan
2025-05-22, 18:42
Kan det inte vara så att någon av säkringarna inte sitter i ordentligt, skulle vara logiskt att något har hamnat "ur led" med tanke på att den har flyttats, inte säkert man ser det vid första anblick, så jag skulle prova att peta lite på säkringarna och ev ta ut och sätta tillbaka.


Det finns väl lite större säkringar vid batteriet, kollat där? Och som vanligt gäller att ett kasst batteri kan skapa fel som är helt oförklarliga.


Tackar för engagemang.

Tycker jag har gått igenom allt i säkringsväg en, två och fyra gånger. Men stopp är det iaf.
Batteriet är ett par månader gammalt och fungerar alldeles ypperligt (testat i annan bil så sent som för två dagar sen).

Men ja, säkringar alternativt relä känns...tänkbart. Fortfarande. Har haft nere rattlåset och kollat brytarna som gör det de ska och dessutom har "full" kontakt (dvs inte 4-5 ohm vid sluten kontakt).

Och nu har jag börjat fundera på vad som normalt sett fungerar "utan nyckel i" (alltså när bilen är "som den ska").

Det som i dagsläget fungerar är; sätesjustering (elstolar), innerbelysning, bilens yttre belysning kan slås på och radion kan sättas igång. Och ja just, DIS/FIS:en tänds upp när man öppnar dörren. I övrigt är det dött.

Det jag funderar på är om tanklocket ska gå att öppna utan nyckel i? Har ju gjort det hundratals gånger, men ja, jag kan inte för mitt liv komma håg om jag gjort det utan att ha tändningen på.
C-låset går inte att avaktivera ens med knapp invändigt.

Så ja...jag får väl sätta mig med kopplingsscheman...igen...och leta minsta gemensamma nämnare.

Mex165
2025-05-23, 05:30
Är väl bara komfort och cecm modulerna som det bör fokuseras på i första hand.. Sitter massa reläer vid cecm som du kan byta plats på. Komfort modulen hänger ihop med rattlås, tändningslås och lite annat..
Läste inlägget ditt igen.. Kolla komfort modulen bakom handskfacket, kanske fukt, kanske strömlös, kanske jordlös, mer kan jag inte se i kristallkulan.. ��

Falcor
2025-05-23, 08:03
Är batteriterminalerna åtdragna ordentligt?

MrMadMan
2025-05-31, 23:12
Är väl bara komfort och cecm modulerna som det bör fokuseras på i första hand.. Sitter massa reläer vid cecm som du kan byta plats på. Komfort modulen hänger ihop med rattlås, tändningslås och lite annat..
Läste inlägget ditt igen.. Kolla komfort modulen bakom handskfacket, kanske fukt, kanske strömlös, kanske jordlös, mer kan jag inte se i kristallkulan.. ��

Efter en del rotande och letande hittades så ett kabelbrott (efter att det konstaterats att spänning inte kom fram till komfortmodulen). Ett ytterst märkligt kabelbrott då det ser ut som om det nästintill är klippt med tång. Nåja, det är hittat, tillfälligt löst och därigenom testat och bekräftat. Så jag kan bara tacka för pekandet mot komfortmodulen. Eller ja; dess oförmåga att fungera.

En "massa andra" spännande fel har dykt upp, men där har jag än så länge inte stött på patrull.



Är batteriterminalerna åtdragna ordentligt?


Jodå. Det var de. Eller är iaf. Dock aldrig fel att peka på även de enklare möjligheterna :)