handdator

Visa fullständig version : VW Vento 90hk 1.8L 5 växlad "hoppar" och förlorar kraft efter ca 30 min körning.

Milm
2025-04-27, 20:07
Hej! Min VW Vento 1.8L 5 växlade manuell från 1996 har ett problem när den är varm och har rullat i ca 30 minuter. Då när man trycker på gasen lite för hårt (händer i alla växlar) så tappar den kraft och börjar hoppa, som att den "surar" Fråga gärna om mer info och hjälp mig gärna lista ut vad felet kan vara eventuellt hur jag fixar det!

ventohuan
2025-05-01, 07:19
Jag skulle tro att de är en spricka eller liknande i gummit under insprutningsenheten/förgasaren.

Sn00k
2025-05-01, 13:42
Att det är tidsberoende tyder på samband med temperatur i det här fallet.

En tändspole som överhettar ger symtomen du beskriver.. den bör isf bytas, kan bli överhettad pga för stort gap på tändstiften tex, bytta på länge? Den var också en känd felkälla på motorn ifråga.

Stift och kablar bör man se till att det är friskt först å främst.

Hallgivaren i fördelaren, också den påverkad av värme, men brukar bli svårstartad när motorn är varm, för att sen starta direkt efter 5-20 minuter. kan behöva bytas, inkl rotor och lock, och tändningen justeras in isf.

Bränslepump/förpump, också påverkad av tid/värme, tappar flöde efter en stund.

Blåa tempgivaren på motorn, om den gett sig så får motorn -48°C som ingångstemperatur, jättebra vid uppstart, mindre bra när motorn blir varm, då dränker du den, svartryker rejält och bluddrar vid gaspådrag.

Läckande avgassystem? som får till följd att lambdasonden läser fel värden = fet blandning, surar.