Visa fullständig version : Äldre Navigation/GPS - visar helt fel position ett par dagar i rad
Är detta bara störningar? Upplever ni också detta? Jag har en Sharan från 2012 (Stockholm/Uppsala-området). Har tidigare bara haft mindre problem med att få rätt position, men nu är det helt fel många timmar i sträck. Finns det erfarenhet och tricks för att resetta Navigationsenheten och se om den kommer på "bättre tankar"?
Tack på förhand
Ryssland stör återkommande ut GPS signalen över södra Östersjön och Östra Sverige med utrustning placerad i Königsberg.
AndySwede
2025-04-21, 09:40
Ett inte helt ovanligt fel är fukt i fästet till hajfenan.
Ryssland stör återkommande ut GPS signalen över södra Östersjön och Östra Sverige med utrustning placerad i Königsberg.
Det kan vara så att denna äldre GPS är känsligare för störningar, för mina andra GPSer (Apple-produkter och KIAs) visar rätt.
Ja, iPhone använder även GLOSSNAS, det ryska systemet för satellitnavigering. Jag gissar att ryssarna inte stör ut sin egen skit...
Hmm, borde nog kolla det, fukt i fästet till hajfenan, alltså. Behöver man ta ned innertaket och är det komplicerat?
AndySwede
2025-04-22, 21:11
Ja den sitter lite illa till med en mutter och anslutningar ovanför innertaket. Vid fukt och korrosion (dålig jordning) kan den kan också ge felkod om du har möjlighet att läsa ut sånt.
Ibland är den enklaste lösningen att testa med en annan antenn, kostar inte många kronor och brukar funkar fint även under instrumentpanelen.
Om du byter antenn behöver du köra bilen för att den ska börja plocka upp signalen och visa position igen. Sååååå många gånger har jag undrat vad som är fel efter ett antennbyte....
Rätt säker på att det är en Fakra-kontakt du ska ha men kolla det en extra gång. Ansluts i din huvudenhet.
https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=gps+antenn+fakra