Visa fullständig version : Passat B8, backvarnare piper väldigt lågt
FormerMazda
2025-04-17, 07:21
Frågan är så enkel som rubriken lyder, backsensorerna piper så himla lågt så minsta ljud runt om så hörs dom inte.
Visst indikerar det i skärmen och så, men när man tittar bakåt eller i speglarna så vore det ju bra att kunna höra dom.. :)
Det känns inte som en inställnningsgrej, men innan jag börja riva i nån modul så frågar jag tänker jag.
sturebyking
2025-04-17, 11:14
På min tidigare Passat B8 fanns det en meny för ljud, både frekvens och volym för respektive varningsljud, hade förvisso Navigation Pro och det kanske du inte har, kan tyvärr inte kolla då jag sålt bilen
FormerMazda
2025-04-17, 13:32
Jag har nav, men tror inte det är lyxigare än så i den.
Har kikat runt lite, även med VCDS, och hittar inget som verkar påverka ljudnivån heller.
Kanske helt enkelt är mojängen som piper som inte piper som den ska längre.
För fram piper högt och tydligt.
AndySwede
2025-04-18, 18:42
På en Tiguan 2009 och Superb 2011 gick det att ställa in volymen både fram och bak så det finns högst troligt på din B8 i Infotainment.
Men det förekommer att den lilla högtalaren packar ihop, brukar sitta i vänster eller höger c-stolpe. Inte ovanligt att den även ger felkod.
FormerMazda
2025-04-23, 12:57
Hittade inställningarna i infotainment nu, och volym på max så piper det himla svagt ändå.
Så jag började gräva, och i c-stolpe tyckte jag mig inte hitta, däremot kanske innanför nån inredning i bagagen.
Typ bakom där knappen för draget sitter.
Rev loss lite men hade visst varken ficklampa eller nåt med mig, så jag hittade ingen suspekt just nu.
Måste ha nån med som kan sitta och ändra på ljudet så den piper lite längre tid, nu hinner ja inte ändra och komma bak innan den tystnar igen..
Edit:
Googlade mer i ämnet och nu som först hittar jag detta:
https://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?27531-H%F6gtalare-parkeringssensorer
Så nu vet jag vad och var jag ska leta. Och tydligen var jag på rätt plats iallafall.
I tråden nämns att uppdatera PCD-modul för att få ljud i främre högtalare.
Nån som vet mer om det?
FormerMazda
2025-04-25, 07:01
Hittade den lilla högtalaren igår under plasten bak.
Det var plast att riva och bända på för att komma åt den!
Högtalaren i sig satt fast rätt bra, och med den väl demonterad kunde jag konstatera att den mycket riktigt var "full" av metallspån.
Var nu dessa kommit från..?
Men jag gjorde rent och satte tillbaka, och nu hör man den klart och tydligt! :)