Visa fullständig version : Vw motorer och vad är bra ?
Hej,går i bilbytartankar.Ev blir det VW.
Det är väl isåfall Passat som är aktuellt eftersom jag har 750kg obromsad kärra.
VW motorer har ju fått mycket kritik har jag läst så kan nån reda ut lite åt mej.
FSI/TFSI är väl med & utan turbo.
TSI
TGI
TDI
Vet att TDI är diesel och de andra bensin.
Vi pratar bil upp till 60K.
Gäller samma för Audi,dvs ang bra & dåligt ?
Mvh Tomas
Bil i denna prisklass är ganska stor att man går på bottenskrapet i dessa dyrtider, undersök bilen noga i vanlig ordning, oljebyte bör vara utför varje 10000-15000km särskilt om det finns kamkedja, en Audi kostar några tusingar mer än en VW, en Skoda/Seat kostar några tusingar mindre än en VW
:mad::)
Bil i denna prisklass är ganska stor att man går på bottenskrapet i dessa dyrtider, undersök bilen noga i vanlig ordning, oljebyte bör vara utför varje 10000-15000km särskilt om det finns kamkedja, en Audi kostar några tusingar mer än en VW, en Skoda/Seat kostar några tusingar mindre än en VW
:mad::)
Jo så är det men det var mer motorerna som var frågetecknet
Det blir inte rätt att kommentera exempelvis alla "TSI" rakt-av. Menar du 1,0 3-cyl, 1,2-1,4-1,5 4-cyl, 1,8-2,0 4-cyl, 2,5 5-cyl, 3,0 6-cyl? TSI motorer finns förutom från olika motorfamiljer även i olika generationer och varianter, olika effektuttag osv. Den första TSI motorn kom 2005 och det tillverkas fortfarande TSI motorer idag... Tror du måste vara mer specifik vad gäller motorspecifikation för att det ska bli en vettig kommentar på det... Samma sak med TDI. Från 1,2 3-cyl till 3,0 6-cyl... FSI är bensin utan överladdning. TFSI är bensin med överladdning. Båda äldre handelsbeteckningar. TGI är en bensinmotor som även kan köras på CNG. VW, Audi, Skoda, Seat delar de flesta motorer, men de två senare tillverkarna har inte använt 6-cylindriga TSI/TDI-motorer. Dessutom använder Audi en plattform med längsmonterade motorer för D- och E-segmentsbilarna, m.fl. så även om det i grunden är samma motorer så blir det lite olika utförande i motorrummet. Men som sagt, en tydligare specifikation av vilka bilar och motorer du tänker på ger bättre svar.
Passat läs iofs knappast finnas med 1 cylindrig osv men ok.
Tex dessa.
Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI DPF BMT GT Euro 5 2012
Volkswagen Passat Variant 1.8 TSI TipTronic Sportline Euro 4 2008
Volkswagen Passat Variant 1.4 TGI EcoFuel Sportline Euro 5 2010
Jag är medveten om att Passat inte finns med 3-cyl, m.fl. Skrev ner de olika motortyperna för att förtydliga vad jag menar.
- Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI DPF BMT GT Euro 5 2012 = EA189
- Volkswagen Passat Variant 1.8 TSI TipTronic Sportline Euro 4 2008 = EA888 generation 1
- Volkswagen Passat Variant 1.4 TGI EcoFuel Sportline Euro 5 2010 = EA111 (obs handelsbeteckning TSI EcoFuel, ej TGI)
Utav dessa tre skulle jag gå på någon utav de två översta, beroende på preferens. (min preferens i det fallet är den kraftfulla TDI 170...) Samtliga motorfamiljer tillhör kanske några utav världens mest tillverkade, men har precis som alla motorer sina respektive för- och nackdelar. Att den sistnämnda är en gasbil gör så klart hela drivlinan mer komplicerad. Den översta bilen är Passat generation 7, de två undre är Passat generation 6, möjligen att den sista ligger precis i brytpunkten. Generation 7 är en förbättrad bil på flera sätt.
Kanon :-)
Har läst om "dåliga" FSI motorer med hög oljeförbrukning och havererad kamdrivning osv som vanliga fel men det kanske är de äldre ?
- 1,8 TSI EA888: det förekommer varningar om hög oljeförbrukning, jag vet inte hur berörd EA888 generation 1 i utförande 1,8 är av det. Motorkoden (MKB) på bilen du tittar på borde vara BZB.
- 1,4 TSI EA111: det förekommer problem med kamkedjor. Motorkoden (MKB) på bilen du tittar på borde vara CDGA.
Det är nog näst omöjligt att ge enkla svar då VW likt dom andra tyskarna har ett hysteriskt antal motorer och varianter därav, i kombination med en viss ologik! Samma motor kan vara ett problembarn i en bilmodell, i andra inte, likaså i varianter av transmissioner.
Fick dock ett tips från en bilmekaniker på hur man kan bilda sig en egen uppfattning över motorn som sitter i en bil som man funderar på.
Han tipsade "kolla på nätet vad en motor kostar på skrotarna, och hur många som finns på lager", desto färre motorer och desto högre pris menade han var en indikation på en motor med svajig kvallitet !
Har du något exempel på samma motortyp som är ett problem i en bilmodell men inte i en annan?
Nu var ju inte detta huvudfrågan i mitt svar, utan bara ett generellt exempel. Givetvis inte baserat på personlig erfarenhat av mekande av tusentals bilar eller tillgång till tillverkanas statistik över reklamationer. Därför skrev jag "Samma motor kan vara ett problembarn i en bilmodell, i andra inte".
Har dock noterat att mer än bara jag konstaterat att den så kallade "Prince engine", en motor utvecklad av BMW-Peugeot-Citroen fungerat hyffsat i dom franska bilarna, men är katastrof i Mini/BMW. OBS inga VAG märken, men du frågade vad jag kände till !
Bra, för jag känner inte till några VW motortyper som är problem i en bilmodell men inte i en annan. Om det skulle förekomma mindre avvikelser så skulle jag nog snarare härleda det till ägarrelaterat än konstruktions-/produktionsrelaterat.