handdator

Visa fullständig version : Fel: Kurvljus fungerar inte. Instruktionsbok!

Grillen
2025-03-13, 14:30
Jag har en Passat alltrack -2012 med xenonljus om det har någon betydelse och där jag fått upp felet ”Kurvljus fungerar inte. Instruktionsbok!” i displayen när jag startar bilen. Men när jag vrider på ratten så lyser kurvljusen upp på båda sidorna nere vid dimljusen.

är det någon som varit med om liknande och som har några tips på hur jag kan lösa detta?

14929

Lasse62
2025-03-13, 18:22
Kika här för lite tips: https://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?28160-Ljusviddsreglering-Passat-B7-BiXenon

Informationen i MFD är lite missvisande, läs felkoder med lämpligtvis VCDS för att få fram om det är en ställmotor eller en effektmodul eller som för mig bägge två.

När du startar bilen fungerar höjdjusteringen av halvljuset?

AndySwede
2025-03-13, 19:58
Om det finns AFS på en Passat 2012 är det värt att kolla och läsa ur felkoder.

Lasse62
2025-03-13, 20:27
Sannolikt finns det AFS, den jag skrev om var/är också en B7, 2014

Grillen
2025-03-13, 22:47
Nu det tror jag inte fungerar, men det beror nog på att ”pinnen” på bakaxeln är utsliten. Kan det göra så jag får det där felmeddelandet menar du? Jag tänkte att det bara hör till höjdjustering av halvljuset.

UPPDATERING!!!
Nu kopplade vi in en VCDS läsare och fick fram felkod på halvljusets nivåreglering, kontakt/kabelbrott!? Kommer inte ihåg exakt vad felkoden hette men det var något typ av brott.

Som sagt pinnen mellan dom två givarna?! som sitter på bakaxeln hade hoppat ur sitt läge och jag stoppade tillbaka den och fick godkänt på besiktningen.

Jag har aldrig sett halvljuset justera sig automatiskt när jag startat bilen men efter att vi hade kopplat in läsaren och sökt felkoder och testat justeringen så verkar den justera in sig i höjdled.

Finns det möjlighet att åka in till VW verkstad för att få denna funktion bortprogrammerad eller är det krav på att ha detta igång? Jag har inget behov av kurvljus och känner inte för att lägga alltför mycket pengar på att felsöka och byta ut eventuella delar som krävs om det drar iväg i pengar.

AndySwede
2025-03-14, 07:30
Nivåregleringen är lag. Kurvljuset knappast, och går att programmera bort med VCDS.

Lasse62
2025-03-14, 09:19
I det fall som jag relaterade till ovan så var det inte alls givararmen på bakaxeln som var defekt, i det fallet justerade bara vänster strålkastare sig men inte höger, anledningen till detta framgår av den tråden.

Bra om felet var så enkelt åtgärdat men känns lite udda med det felmeddelandet då, då brukar det vara Ljusviddsreglering defekt.

Grillen
2025-03-31, 23:44
Här kommer en uppdatering.

Jag bytte ut nivågivaren på bakaxeln och då försvann felmeddelandet och felkoden utan att jag behövde nolla något.