Visa fullständig version : VW Automatlådor
Är lite i taget att köpa en annan bil och VW är en av flera märken som kan vara tänkbara.
Men vis efter min tidigare VW Golf 5 TSI så ska jag göra min hemläxa bättre !
Nåväl, till min fråga: Finns det någon VW personbil, femton år eller nyare som har konventionell automatlåda?
Om så, fram till vilken årsmodell etc.
DSG och olika varianter av remdrift ala´ DAF går fet-bort i min bok!
Crille82
2025-03-13, 10:45
Per. Som jag ser hur du resonera i allmänhet så föreslår jag att du köper ett annat bilmärke än Volkswagen. Kanske en Toyota, ej hybrid, från 2011.
Förtydligande. All "gammal skit" och ibland även "ny skit" krånglar och har egenheter, oavsett bilmärke.
Till saken hör att just Golf 5 TSI, av flera anledningar, är bland det sämsta som tillverkats på 2000-talet.
AndySwede
2025-03-13, 11:16
VW Touareg
Japp
Och motsvarande Audi Q7 och Porche Cayenne.
Crille82
2025-03-13, 13:06
Till saken hör att även konventionella automatlådor krånglar i längden, då blir det ofta dyrare än att byta kopplingspaket eller Mechatronic i en dubbelkopplingslåda.
Köp en bil där växellådan servats, vilket sällan har gjorts, om det inte är en Mercedes, de har i alla fall vett på att rekommendera en oljebytesintervall.
Min rekommendation är en bil som inte har ett flertal växlar framåt, om det ryms inom budget.
DSG är ju överlägset, jag har kört en Tiguan 2017 20.000 mil utan problem.
citat Marcus: "Min rekommendation är en bil som inte har ett flertal växlar framåt, om det ryms inom budget."
Jag vet inte vad du menar med "inte har ett flertal växlar framåt" men mistänker att du åsyftar en steglös automat (CVT, remdrift, rem-johan etc) som defacto har ett oändligt antal utväxlinga både fram och bakåt! Om så: Nej med undantag för möjligen Subarus CVT lådor som ju ska vara något bättre än andras CVT lådor, som man tydligen ska hålla sig borta från!
citat crille82 "Till saken hör att även konventionella automatlådor krånglar i längden, då blir det ofta dyrare än att byta kopplingspaket eller Mechatronic i en dubbelkopplingslåda"
Jo det vet jag, men jag har ägt många automatare med minimalt strul, trotts många mil och tveksam service med minimala problem, strul som jag trotts allt enkelt fixat själv!
Men i slutändan gillar jag av flera anledningar att köra en bil med konventionell automat!
citat: "Per. Som jag ser hur du resonera i allmänhet så föreslår jag att du köper ett annat bilmärke än Volkswagen"
Alla bilmärken har sina fel och brister och är inte designade för ett evigt liv, dock kan man ju höja ett ögonbryn över många tekniska lösningar, som exempelvis den sista inovationen inom motorteknik, en kamrem och oljepumprem som arbetar i oljebad!
Iom att detta är ett VW forum så har mina resonemang koppling till företagets produkter, inte resonemang i allmänhet!
Och ja, jag tittar på andra märken också, för mig är inte bilar en religon!
Golf 4 finns ju med en "normal" automatlåda som faktiskt funkar riktigt bra, nån varvtalsgivare som ger upp emellanåt, men dessa sitter utifrån med en skruv, så det är minimalt med underhåll.
Dock ganska daterade bilar som inte växer på träd idag.
En tiguan med totalt överdimensionerad DQ500-växellåda skulle ju kunna vara något(DSG-växellåda ifrån bla TTRS, som klarar 1000Nm+, fast ihopparad med en alldeles för klen motor).
Äldre golf V 1.6 Fsi men även vanlig 1.6 stenåldersmotor utan direktinsprutning borde finnas med konventionell automatlåda
troligen svårt att hitta vettiga exemplar i dessa tider
:)
Crille82
2025-03-13, 21:00
Eftersom han efterfrågar max 15 år gammalt så faller ju Golf 4 och 5 bort. Golf 4 var dock en riktigt bra modell medan 5 var en riktig skitmodell.
Vill man ha en riktigt bra minde bilmodell i den lägre prisklassen är en välvårdad Golf 4 ett bra köp. Knepigt att hitta en med automat dock. De flesta 20-25 år gamla bilarna börjar bli rejält buskiga.
Max 15 år var väl mer en tillhöftad siffra, mest för att innan var det ju bara vanliga automatlådor som gällde.
För mig är det snarare ett plus om bilen är äldre! Snyggare, mindre onödig skitutrustning, enklare att laga och serva, speciellt om det är bakhjulsdrivet! Körde innan en över tjugo år gammal Mercedes 320 CLK, underbar bil som bara flöt fram. En ratt, en spak, ett ljusvred, ett par knappar, helt analog inredning! Tyvärr fick den skrotas pga för långt gången rost. körde den i sex år med endast en bränslepump som fick bytas pga att original inte tål ens 10% etanol blandning i bensinen!
AndySwede
2025-03-14, 07:33
Alla bilar behöver akut vård ibland, även en Merca tydligen. Det är bara att hacka i sig.
Sen undrar jag hur kul det är att köra runt i en tre eller fyrväxlad automat? Men det kanske funkar om man håller sig ifrån landsvägar och motorvägar.
citat Marcus: "Min rekommendation är en bil som inte har ett flertal växlar framåt, om det ryms inom budget."
Jag vet inte vad du menar med "inte har ett flertal växlar framåt" men mistänker att du åsyftar en steglös automat (CVT, remdrift, rem-johan etc) som defacto har ett oändligt antal utväxlinga både fram och bakåt! Om så: Nej med undantag för möjligen Subarus CVT lådor som ju ska vara något bättre än andras CVT lådor, som man tydligen ska hålla sig borta från!
Nej, jag menar inte CVT, du klargjorde redan från början att CVT inte var intressant. Jag menar givetvis en elbil. Betydligt enklare mekanik och oerhört mycket färre rörliga delar. Ett stort steg framåt för en bilägares "Peace of mind". VW ID.3, ID.4. Bra, rimliga bilar.
- - - Uppdaterad - - -
Max 15 år var väl mer en tillhöftad siffra, mest för att innan var det ju bara vanliga automatlådor som gällde.
För mig är det snarare ett plus om bilen är äldre! Snyggare, mindre onödig skitutrustning, enklare att laga och serva, speciellt om det är bakhjulsdrivet! Körde innan en över tjugo år gammal Mercedes 320 CLK, underbar bil som bara flöt fram. En ratt, en spak, ett ljusvred, ett par knappar, helt analog inredning! Tyvärr fick den skrotas pga för långt gången rost. körde den i sex år med endast en bränslepump som fick bytas pga att original inte tål ens 10% etanol blandning i bensinen!
- VW Passat generation 6 fanns med 6G-Tiptronic (momentomvandlare) till motoralternativen 1,6 FSI 115, 1,8 TSI 160, 2,0 FSI 150 och 2,0 TFSI 200. Men de flesta är troligen upprostade och skrotade.
- VW Tiguan generation 1 fanns med 6G-Tiptronic (momentomvandlare) till motoralternativen 1,4 TSI 150, 2,0 TDI 140, 2,0 TSI 170 och 2,0 TSI 200 - t.o.m. juni 2010. 2,0 TSI 180 hade 6G-Tiptronic från oktober 2011 till april 2012.
- VW Jetta generation 6 för den nordamerikanska marknaden fanns med 6G-Tiptronic till motoralternativen 2,0 MPI 113 och 2,5 170.
- VW Jetta generation 7 för den nordamerikanska marknaden fanns med 8G-Tiptronic till motoralternativen 1,4 TSI 150 och 1,5 TSI 158.
citat AndySwede: "Sen undrar jag hur kul det är att köra runt i en tre eller fyrväxlad automat? Men det kanske funkar om man håller sig ifrån landsvägar och motorvägar"
Har du överhuvudtaget kört en bil med en tre/fyra växlad automat, eller har du ovanligt höga anspråk på underhållande körupplevelser i landsvägsfart?
Som jag ser det så hänger körbarheten på motorn! Viss skillnad att köra en exempelvis Ford Granada 3,0 automat eller en Taunus 1,6 automat i landsvägsfart!
Men senare generationer av automatlådor med lockup converter funkar även mindre motorer bra i landsvägsfart vill jag påstå.
Vill tacka för alla svar i tråden!
Crille82
2025-03-14, 12:02
Sammanfattningsvis är det få Volkswagenmodeller, undantaget Touareg, som har konventionella automatlådor. Vad som fanns och fortfarande finns på den Nordamerikanska marknaden är orelavant för frågeställningen.
Vad som fanns och fortfarande finns på den Nordamerikanska marknaden är orelavant för frågeställningen.
Generellt ja absolut, men det händer att vissa bilar exporteras från Nordamerika till Europa, exempelvis VW Jetta. I och för sig ska man nog vara extra fundersam gällande dessa bilar... Men jag tänkte att eftersom trådstartaren verkar väldigt bestämd med vad det ska vara för någon teknik så skulle han ju kanske kunna spana efter en 2,5 liters USA Jetta med momentomvandlare...likt den här från Mobile.de
14930
AndySwede
2025-03-14, 13:28
citat AndySwede: "Sen undrar jag hur kul det är att köra runt i en tre eller fyrväxlad automat? Men det kanske funkar om man håller sig ifrån landsvägar och motorvägar"
Har du överhuvudtaget kört en bil med en tre/fyra växlad automat, eller har du ovanligt höga anspråk på underhållande körupplevelser i landsvägsfart?
Som jag ser det så hänger körbarheten på motorn! Viss skillnad att köra en exempelvis Ford Granada 3,0 automat eller en Taunus 1,6 automat i landsvägsfart!
Men senare generationer av automatlådor med lockup converter funkar även mindre motorer bra i landsvägsfart vill jag påstå.
Vill tacka för alla svar i tråden!
Jodå jag har erfarenheter. De säger att motorn varvar rätt högt på landsväg och i synnerhet på motorväg.
Jodå jag har erfarenheter. De säger att motorn varvar rätt högt på landsväg och i synnerhet på motorväg.
Ja så kan det vara med äldre automater utan lockup. Men man får ha i åtanke också att äldre bilar från 60-80 talet ofta kan vara hårt ansatta av mer eller mindre kunniga hemmekare som bytt motorer, lådor, bakaxlar etc. Exempel Saab 99 och första generation 900 med 3 stegare där antalet varianter på växellådor, convertrar, primärväxel, slutväxel är mycket stort.
Samma givetvis med Volvo 140, 240, tidiga 740, Mercedes, BMW, Jaguar mm! Jag har själv kört både Volvo 140 och Saab 99 som knappast gått att få upp i 100km/t, trotts maxvarv i motorn!
AndySwede
2025-03-14, 21:45
Och du letar efter en upp till 15 år gammal bil som inte ska ge dig några som helst tekniska problem... ;)
Och du letar efter en upp till 15 år gammal bil som inte ska ge dig några som helst tekniska problem... ;)
Var någonstans skriver jag detta?
Nåväl vi lever i dessa sociala media tider, så det är väl bara att ta, att man blir felciterad!
Min tråd skapade jag för att jag letar efter en andrabil som ska fungera som främst släpdragare, och ha god komfort vid långfärder.
På grund av Växjös extremt "trafikplanerade" gatnät med oräkneliga farthinder, avsmalningar, konstiga bussfiler, rondeller, och till och med rondeller med trafikljus så börjar behovet av en automatväxlad bil bli akut!
Det vill säga: Jag letar inte efter den 15 år gammla bilen som aldrig får tekniska problem, för den finns inte!
Däremot en bil som har äldre beprövad teknik!
Det är väl lite en definitionsfråga vad som är äldre beprövad teknik, förbränningsmotorn, båda de vanliga typerna Otto och Diesel, är ju gamla och beprövade i sig. Japanska biltillverkare har länge haft äldre teknik. Men de gillar också CVT, som du inte gillar. (Mazda är ett undantag där med sina robusta momentomvandlare, men de har å andra sidan lite ny "spännande" motorteknik...) Nu har du dessutom lagt till att bilen ska vara en släpdragare och ha god komfort på långfärd. Vad tänker du dig för någon karosstyp? Sedan, kombi, SUV, halvkombi? Storlek? A-segmentet (VW Up), B-segmentet (VW Polo), C-segmentet (VW Golf), D-segmentet (VW Passat), E-segmentet (Audi A6), F-segmentet (Audi A8) osv....? Budget för andrabilen? VW Touareg generation 2 passar in på flera av dina krav - fin komfort på långfärd med stor räckvidd och god bränsleekonomi vid sansad körning, hög dragvikt, momentomvandlare... möjligen då att det finns alldeles för mycket utrustning - elektriska finesser som kan orsaka huvudbry, samt en 3 liters mysmotor i form av V6 TDI som nog kan tänkas behöva ett visst servicebehov och en plånbok anpassad för detta. Men med stora hjul och rejäl fjärdringsväg, luftfjädring som tillval, så klarar den att forcera Växjös stökiga gator. Polisen brukar kunna ta sig fram med dessa bilar!
14932