handdator

Visa fullständig version : Audi A3 2008 Driver head airbag - short circuit to ground

Dan Ganic
2025-03-02, 14:32
Hej.

Jag har en airbaglampa som kommer tillbaka med felkod 01588, intermittent, driver's head curtain airbag igniter.

Jag har kopplat ur krockkudden och kopplat in ett motståndsbelastning på ca 3,0 ohm (nominellt 2,8 ohm) för att utesluta eventuell defekt airbag. Felet kommer tillbaka ändå.

När jag kontrollerar livedata motståndsvärden med Diag-verktyget kan jag se att airbag tändningsmotstånd sjunker samt visar "Inget mätvärde" endast i samband med hård inbromsning eller ryckstart och sedan kommer tillbaka. Detta händer inte vid jämn körning. Efter ca 20-25 ggr enl ovan tänds varningslampan för airbag.

Jag har kollat ​​ledningarna som följer från krockkudden ner under instrumentbrädan och i trösklarna men kan inte se några skador på kablaget.

Live data for the Head airbag:

Igniter resistance (head airbag) 027
Driver head airbag igniter 2.8 Ohm
Passenger head airbag igniter: 2.8 Ohm

Driver head airbag igniter: Specification 1.6Min/Max 5.6 Ohm

Tacksam för förslag.

AndySwede
2025-03-03, 09:25
Det var ju en ovanligt bra felsökning.
Att känna utanpå ledningarna ger inte alltid svar, kardelerna innanför plasten kan vara av. Mät kontinuitet och korrosion i kontaktstycken . Annars kanske det kan vara aormodulen som gett upp.

Dan Ganic
2025-03-03, 21:14
Tack Andreas. Logiskt sätt skulle det kunna vara en kortis, just iom att den indikerar kortslutning mot jord. Leker med tanken att koda bort airbagen helt via VAG com. Ingen idé att lägga massa pengar på att reparera airbagsystem eller riva i ledningar på en så gammal bil.

AndySwede
2025-03-04, 09:04
Jag tvivlar starkt på att airbags kan kodas bort, och inte heller med VCDS. Det är en så väsentlig del av bilens säkerhetssystem som inte ska kunna manipuleras med. Möjligen går modulen att flasha med lämpligt verktyg. Köp en begränsad modul och testa. Glöm inte kopiera koden.