Logga in

Visa fullständig version : Passat GTS Biturbo 240hp svänghjul?

Attar87
2025-02-20, 21:57
Jag har skaffat en Passat Biturbo med 240 hk. När jag stänger av bilen hörs ett ljud som jag inte vet om det är normalt för den modellen eller om det kommer från svänghjulet eller något annat. Kamrem och vattenpump är nyligen bytta, och multirem samt spännare ser fräscha ut. För mig låter det mer som svänghjulet.
Bilen går fint och låter bra på tomgång, utan några missljud. Det är bara vid avstängning som ljudet uppstår. Jag bifogar en kort video
Har fått för mig att just den växellådan som sitter i Passat Biturbo bilarna skall vara en av de bättre lådorna och inte ha problem med svänghjul.. men kan säkert ha fel där.
Det är dags snart för service på växellådan.

https://drive.google.com/file/d/1wOpRRFaPbCrfsrCrNX_8AENNNVrXdTgF/view?usp=sharing

tacksam för hjälp.

Attar87
2025-02-21, 13:36
Ingen ?

AndySwede
2025-02-21, 16:51
Jag tycker det låter ganska odramatiskt, som egr, vacuumventiler eller nåt annat som tappar tryck eller suger ner sig när motorn stängs av. Eventuellt annars att det låter lite om motorfästen eller liknande när det ruskar om lite, dubbelmassesvänghjulet kanske eller kanske sker det just när det spelas en dålig låt på P4.

Du missar ju en del på informationen som är obligatorisk för att posta frågor i forumet så vem vet.... eventuellt kan ju svaren bli helt annorlunda om bilen har gått 5000 mil eller 50.000 mil och servad vart femte år så gratissupporten här är normalt inte sugen på att svara på en dåligt ställd fråga så chilla lite. Jag råkar bara vara ovanligt vänlig just idag. Det har antagligen gått över till imorgon.

Attar87
2025-02-21, 17:49
Bilen är från 2016 och rullat 13. Service ser bra och utförd enligt bok :). Gott att du är extra vänlig idag.