handdator

Visa fullständig version : Ojämn tomgång VW golf V/vevhusv?

Erererer
2025-02-18, 20:01
Har haft lite ojämn tomgång på min 08:a, är en 1.4 Tsi.
nästan så den kräver lite stödgas när man ska från 1-an. Sen vid högre varvtal går den bra.
funderar på om det kan vara vevhusventilationen som är igenkleggad. Har letat som en tok på nätet men kan verkligen inte hitta några guider på min motor hur jag ska gå till väga. Någon som har en bra guide/länk?

AndySwede
2025-02-19, 15:24
Innan du lägger tid eller pengar på gissningar är ett stående råd att läsa ut eventuella felkoder med ett lämpligt diagnosverktyg.

pudas
2025-02-20, 14:12
Dessa eviga uppmaningar om att läsa felkoder är i slutändan tämligen meningslösa om man inte har grundläggande kunskaper i motorns konstruktion!. Problemet amatören, (inkl mig själv) har är att man inte kan sätta en kod i sitt sammanhang, man måste ju veta vad en komponent inte bara sitter, utan även vad den har för funktion, och hur den påverkar andra komponenter.

Nåväl, vid driftstörning är mitt råd att alltid börja med en okulär besiktning, börja alltid i den lättaste änden! Leta efter uppenbara skador.

I TS fall rekomenderar jag att börja med att kolla alla vacumslangar och vevhusventilationens slangar.

På TSI med komressor och turbo sitter det en vacumtank i den övre motorkåpan, är den ansluten?

AndySwede
2025-02-21, 06:01
Det är ett råd som många andra. Den som har begränsad kunskap har nog ovanligt stor hjälp av eventuella felkoder.

Qwedz
2025-02-21, 07:46
Dessa eviga uppmaningar om att läsa felkoder är i slutändan tämligen meningslösa om man inte har grundläggande kunskaper i motorns konstruktion!. Problemet amatören, (inkl mig själv) har är att man inte kan sätta en kod i sitt sammanhang, man måste ju veta vad en komponent inte bara sitter, utan även vad den har för funktion, och hur den påverkar andra komponenter.

Nåväl, vid driftstörning är mitt råd att alltid börja med en okulär besiktning, börja alltid i den lättaste änden! Leta efter uppenbara skador.

I TS fall rekomenderar jag att börja med att kolla alla vacumslangar och vevhusventilationens slangar.

På TSI med komressor och turbo sitter det en vacumtank i den övre motorkåpan, är den ansluten?

Får man fram felkoden så kan man ju enkelt googla den och få info. Så felkoder är ju själva förutsättningen för att kunna felsöka. Det är ju ingen poäng med att börja rycka i slangar om man får felkod på en tändspole tex.

AndySwede
2025-02-21, 17:04
Exakt och precis så.

pudas
2025-02-21, 18:48
Jag menade inte att läsa felkoder var meningslöst och förkastligt. Det är ett förträffligt hjälpmedel, men inte en metod som ersätter kunskaper och systematisk felsökning.
Som exempel: Jag gjorde stor sevice på min Mini Cooper och bytte även ventilkåpan. Glad ihågen startade jag upp motorn,,,, men vafalls??? MOTORLAMPAN blinkar och motorn går på tre ben!
In med felkodsläsaren för att ta reda på vad som felade! Fick upp, inte helt oväntat misständning i cylinder två, inget mer!
I detta läge kunde man ju lockas att köpa en ny tändspole, för det är ju det första nätet föreslå!
Vad var det då? Jo jag hade inte fått på kontakten på tändspolen riktigt! Gammal bil, slitna, halvt smälta kontakter hade gjort att det distinkta klicket är borta vid inkoppling.

AndySwede
2025-02-21, 21:34
Du skrev att det var tämligen meningslöst att läsa ut felkoder och det var precis det jag kommenterade på.
Om du felsöker på din Mini med att sparka på däcken och krama knogarna vita runt ratten och med nävarna pumpa på några synliga slangar för att du inte vill köpa en diagnosutrustning - det är ditt sätt att lösa problem med bilen.

För de som har lite modernare bilar med OBD uttag kommer jag fortsätta föreslå att läsa ut felkoder som en första enkel felsökning för de som inte är utbildade mekaniker. Och det är inte de som brukar söka sig hit i första hand.

Sn00k
2025-02-24, 17:02
I detta fall så ligger ju sotade ventiler/säten nära till hands just när det gäller snubblande tomgång på motorn ifråga, speciellt när den går bättre på högre varv.
Komptest/leakdown-test nästa steg.
Sällan någon igenkleggad vevhusvent på dom.