ypzilon
2025-02-07, 08:01
Grabben har en A3 1.8TQ 180hk med ME7.5 och smalbandslambda, ingen lambda efter katten.
Lambdasignalen varierar väldigt lite och väldigt sällan, ligger nästan hela tiden runt 0,45-0,6V.
Felkoder, men ingen motorlampa. :confused:
P0134 - 35-00 Lambda B1S1, no activity.
P1113 - 35-00 Lambda B1S1, internal resistance too high.
Har bytt lambdasonden mot en universal från Bosch och den beter sig exakt likadant.
Jag har mätt upp kablarna mellan kontakten och styrdonet, de ligger på 0,1Ω.
Får 12V på kabeln för värmeelementet.
Motståndet på värmeelementet är 15-20 Ω på båda sonderna när de är kalla.
Testar jag lambdasonderna med gasolbrännare så funkar de som de ska och ger ca 0,9V.
Har testat med en annan luftmängdmätare och båda ger ungefär lika värden.
Har kontrollerat med rökmaskin att avgassystemet är tätt, både före och efter lambdasonden.
Enl. tidigare ägare så är bilen chippad och värdet från luftmängmätaren vid fullgas tyder på att det stämmer, får ca 180g/s som toppvärde.
Misstänker att lambdan är bortprogrammerad eller att styrdonet är defekt, främst eftersom lambdasonden är hel och jag har felkoder fast utan motorlampa.
Men har ni några andra tips att kolla på först?
Lambdasignalen varierar väldigt lite och väldigt sällan, ligger nästan hela tiden runt 0,45-0,6V.
Felkoder, men ingen motorlampa. :confused:
P0134 - 35-00 Lambda B1S1, no activity.
P1113 - 35-00 Lambda B1S1, internal resistance too high.
Har bytt lambdasonden mot en universal från Bosch och den beter sig exakt likadant.
Jag har mätt upp kablarna mellan kontakten och styrdonet, de ligger på 0,1Ω.
Får 12V på kabeln för värmeelementet.
Motståndet på värmeelementet är 15-20 Ω på båda sonderna när de är kalla.
Testar jag lambdasonderna med gasolbrännare så funkar de som de ska och ger ca 0,9V.
Har testat med en annan luftmängdmätare och båda ger ungefär lika värden.
Har kontrollerat med rökmaskin att avgassystemet är tätt, både före och efter lambdasonden.
Enl. tidigare ägare så är bilen chippad och värdet från luftmängmätaren vid fullgas tyder på att det stämmer, får ca 180g/s som toppvärde.
Misstänker att lambdan är bortprogrammerad eller att styrdonet är defekt, främst eftersom lambdasonden är hel och jag har felkoder fast utan motorlampa.
Men har ni några andra tips att kolla på först?