Marcus
2007-10-28, 23:32
För att sänka bränsleförbrukning och ge lägre utsläpp har Volkswagen nu börjat introducera nya 1,4 TSI med 122 hk. Den turboladdade motorn ger trots mindre volym hela 30 procent mer vridmoment, jämfört med 1,6 FSI, ändå sjunker CO2-utsläppet i en Golf från 161 till 149 g/km.
Bättre vrid och lägre utsläpp, en "win-win" situation! KLICKA FÖR STÖRRE
Volkswagens TSI-motorer utnyttjar både kompressor och turbo för att ge hög effekt ur en relativt liten motorvolym på 1,4 liter. Två versioner finns med antingen 140 eller 170 hk.
Samma motor, men utan den fördyrande kompressorn, introduceras under hösten på bred front i Volkswagens program och då ger den 122 hk. Den nya TSI-motorn ska ersätta tidigare 1,6 FSI som ger 115 hk. Effektskillnaden verkar liten men det riktigt intressanta är att turbomotorn förmår ge cirka 30 procent mer vridmoment över det lägre varvtalsregister där föraren oftast befinner sig under vardagskörning.
1,6 FSI ger som mest 155 Nm vid 4.000 rpm, jämfört med nya 1,4 TSI som ger 200 Nm mellan 1.500 till 3.500 rpm. Det ger motorn en trevligare karaktär men också lägre utsläpp av koldioxid. I en Golf med sexväxlad manuell låda sjunker CO2-utsläppet från 161 till 149 g/km. Förbrukningen sjunker från 6,7 lit/100 km till 6,3 lit/100 km.
I Sverige säljs inte 1,6 FSI längre i kombination med VW Golf utan här är ingångsmodellen den beprövade 1,6-liters motorn med åtta ventiler, som ger 102 hk och 148 Nm. Den drar 6,9 lit/100 km och ger 175 g/km i koldioxidutsläpp. På pappret ser alltså 1,4 TSI med 122 hk och 200 Nm ut som ett rejält lyft.
Efter årsskiftet, när de nya sjustegade DSG-lådorna börjar levereras, kan utsläppssiffran för 1,4 TSI sjunka till bara 139 g/km.
I Volkswagens produktinformation betecknas de två nuvarande TSI-motorerna som antingen TSI 140 eller TSI 170, vilket innebär att den nya motorn sannolikt döps till TSI 122. Svenska priser och introduktionsdatum är inte kända ännu.
Källa: http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=63109
Motor, Getriebe, Elektrik
Motor-Bauart 4-Zylinder-Ottomotor
Hubraum, Liter / cm³ 1,4 / 1390
Max. Leistung, kW (PS) bei 1/min 90 (122) / 5000
Max. Drehmoment, Nm bei 1/min 200 / 1500 - 4000
Emissionsklasse Euro 4 7)
Getriebe 6-Gang-Schaltgetriebe
Generator, A / Batterie A (Ah) 110 / 220 (44)
Höchstgeschwindigkeit, km/h
mit Schaltgetriebe 197
mit Automatikgetriebe / DSG ./.
Beschleunigung
von 0-80 / 0-100 km/h, s
mit Schaltgetriebe 6,4 / 9,4
mit Automatikgetriebe / DSG ./.
Kraftstoffverbrauch, l/100 km 3)
CO2-Emission, g/km
Kraftstoffart Superbenzin bleifrei, min. 95 ROZ
oder Super Plus bleifrei
innerorts 8,2
außerorts 5,2
kombiniert 6,3
CO2-Emission kombiniert 149
Bättre vrid och lägre utsläpp, en "win-win" situation! KLICKA FÖR STÖRRE
Volkswagens TSI-motorer utnyttjar både kompressor och turbo för att ge hög effekt ur en relativt liten motorvolym på 1,4 liter. Två versioner finns med antingen 140 eller 170 hk.
Samma motor, men utan den fördyrande kompressorn, introduceras under hösten på bred front i Volkswagens program och då ger den 122 hk. Den nya TSI-motorn ska ersätta tidigare 1,6 FSI som ger 115 hk. Effektskillnaden verkar liten men det riktigt intressanta är att turbomotorn förmår ge cirka 30 procent mer vridmoment över det lägre varvtalsregister där föraren oftast befinner sig under vardagskörning.
1,6 FSI ger som mest 155 Nm vid 4.000 rpm, jämfört med nya 1,4 TSI som ger 200 Nm mellan 1.500 till 3.500 rpm. Det ger motorn en trevligare karaktär men också lägre utsläpp av koldioxid. I en Golf med sexväxlad manuell låda sjunker CO2-utsläppet från 161 till 149 g/km. Förbrukningen sjunker från 6,7 lit/100 km till 6,3 lit/100 km.
I Sverige säljs inte 1,6 FSI längre i kombination med VW Golf utan här är ingångsmodellen den beprövade 1,6-liters motorn med åtta ventiler, som ger 102 hk och 148 Nm. Den drar 6,9 lit/100 km och ger 175 g/km i koldioxidutsläpp. På pappret ser alltså 1,4 TSI med 122 hk och 200 Nm ut som ett rejält lyft.
Efter årsskiftet, när de nya sjustegade DSG-lådorna börjar levereras, kan utsläppssiffran för 1,4 TSI sjunka till bara 139 g/km.
I Volkswagens produktinformation betecknas de två nuvarande TSI-motorerna som antingen TSI 140 eller TSI 170, vilket innebär att den nya motorn sannolikt döps till TSI 122. Svenska priser och introduktionsdatum är inte kända ännu.
Källa: http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=63109
Motor, Getriebe, Elektrik
Motor-Bauart 4-Zylinder-Ottomotor
Hubraum, Liter / cm³ 1,4 / 1390
Max. Leistung, kW (PS) bei 1/min 90 (122) / 5000
Max. Drehmoment, Nm bei 1/min 200 / 1500 - 4000
Emissionsklasse Euro 4 7)
Getriebe 6-Gang-Schaltgetriebe
Generator, A / Batterie A (Ah) 110 / 220 (44)
Höchstgeschwindigkeit, km/h
mit Schaltgetriebe 197
mit Automatikgetriebe / DSG ./.
Beschleunigung
von 0-80 / 0-100 km/h, s
mit Schaltgetriebe 6,4 / 9,4
mit Automatikgetriebe / DSG ./.
Kraftstoffverbrauch, l/100 km 3)
CO2-Emission, g/km
Kraftstoffart Superbenzin bleifrei, min. 95 ROZ
oder Super Plus bleifrei
innerorts 8,2
außerorts 5,2
kombiniert 6,3
CO2-Emission kombiniert 149