handdator

Visa fullständig version : Kopplingspedal 2006 Touran

tmelbye
2025-02-03, 20:21
Har en 2006 Touran 2.0 FSI 6 växlad manuell.

Problem med att kopplingspedalen inemellan inte alltid kommer helt upp och har även kommit till bilen med pedalen helt i botten.

Är bara att lyfta pedalen lätt med foten så fungerar den som normalt igen.

Även när den stoppar mitt mellan så fungerar kopplingen som normalt om jag trampar ner. (Utan att lyfta pedalen först.

Har försökt att kolla runt men känner mig osäker på vilken sida felet ligger på.

Är det huvud cylinder vid pedalen (lätt jobb) eller slavcylinder (vad jag hört skitjobb).

Måste man ut med lådan och kopplingen för att byta slavcylinder?

vfr
2025-02-04, 08:56
Nu vet jag inte exakt hur det ser ut på just Touran, men det brukar vara två saker som "lyfter" kopplingspedalen. Dels returtrycket från slavcylindern längst ner, och sedan en fjäder i själva pedalen som lyfter sista biten så att den inte ligger och "vilar" på resttrycket. Det låter som att det kan vara något med denna fjäder om det ser ut så på Touran också...

FormerMazda
2025-02-04, 10:07
Vet att på SAAB 9000 så hade dom en period med fel material i slangen mellan pedal och cylinder, det gjorde att den fällde ut skit invändigt som kunde blocka flödet på tillbakagång, vilket gav denna effekt att pedalen kunde fastna i golvet men gick att hjälpa upp.

Så om fjädrar och sånt verkar ok, kan det vara slangen.