Visa fullständig version : Parkeringsvärmare eller ej? Passat GTE 2019-ish
IngemarEriksson
2025-01-16, 10:21
Hej!
Jag kikar på att byta till en Passat, men är lite osäker på Parkeringsvärmare.
Om det är en Passat GTE 2019 där det inte verkar finnas tillvalet Parkeringsvärmare, kan jag ändå få 'Okej' temperatur i bilen på parkeringen? T.ex. genom någon form av förinställd elektrisk värmare (ifall den eventuellt laddar eller ej).
Mitt mål är att kunna ha bilen varm på morgonen innan jobbet, och jag vill veta ifall det finns ett sätt utan tillvalet Parkeringsvärmare. Hoppas ni förstår min fråga, då jag är helt novis på Passat och GTE.
Vänligen
Jag hade bensinvärmare både i min 2018 och min 2021:a men räkna inte med att det går att starta den pålitligt via appen utan det är fjärrkontrollen som gäller. Enbart elvärme räcker inte riktigt till om det är minus fem eller kallare, det man kan gör är att lägga två ivägkörningstimers efter varandra för bättre effekt men när man bara har tre programmerbara tider så är det lite surt.
candyweiss
2025-01-16, 16:05
Jag har en kollega som haft två stycken Passat GTE utan bränsledriven parkeringsvärmare. Båda bilarna hade enligt ägaren ingen värme på vintern. Så det blev alltid att skrapa rutorna. En annan tråkig sak var att GTE saknar rattvärme, det gjorde det på deras bilar ivarjefall.
Värme eller inte beror väl på hur mycket man värderar räckvidd vs komfort.
Jag laddade varje natt och hade en inprogrammerad tid för åkning till jobbet varje morgon, men var det kallare än ca minus 5 så behövde man köra bensinvärmaren i ca 10-15 minuter för att få rutorna riktigt isfria och lite värme i kupén.
Rattvärme kom inte förrän årsmodell 2021 tror jag.
Om jag hade köpt en Passat GTE utan tillvalet parkeringsvärmare så hade jag låtit installera en eldriven kupévärmare, Defa eller liknande.
IngemarEriksson
2025-01-21, 14:28
Jag förstår inte, varför tummar man på räckvidd vs komfort? Om den är på laddning så borde ju man inte tumma på räckvidden?
Om den laddar så tummar den ju inte på räckvidden men du skrev i ditt första inlägg "T.ex. genom någon form av förinställd elektrisk värmare (ifall den eventuellt laddar eller ej)." så om man inte har möjlighet till laddning så minskar ju elräckvidden.