handdator

Visa fullständig version : Kall luft bak på Sharan

Mrsharan
2025-01-09, 15:38
Hej,

Jag köpte en 2013 Volkswagen Sharan för en månad sedan och märkte att när baksätespassagerarna slår på luften är det alltid kallt även om det är på den högsta temperaturen. Luften fungerar perfekt i fronten. Någon som har några idéer om vad som kan vara fel? Jag har klimatsystemet.

Tack!

Folkabuss
2025-01-12, 22:12
Jag har en 2012 Sharan med precis samma problem. Jag har inte fått det fixat, men jag har forskat lite på nätet samt haft bilen på verkstad för undersökning, och kortfattat så är det troligtvis något av följande som är felet:

1) Under motorn nånstans finns en värmeventil av nåt slag som innehåller en kuggstång i plast som brukar paja. Har man reservdelen (som du ev kan hitta på nätet eller 3D-printa) och möjlighet att hissa upp bilen så verkar detta relativt lätt att laga själv. Se denna tråd (https://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?28117-Ingen-v%E4rme-i-bak-(VW-Sharan-2012)) (som jag själv skrivit) med några länkar till några engelskspråkiga sidor/trådar där detta beskrivs, med foton/youtube.

2) Jag lämnade in bilen till en verkstad i Uppsala som sägs vara duktiga på AC, och dom undersökte problemet. Svaret blev att det är "värmepumpen" bakom instrumentbrädan som knasar och att det skulle kosta cirka 6000 att ordna. Bilmeken verkade veta vad han pratade om, och hävdar att det inte är nåt med nån ventil undertill, fast jag lyckas ändå inte googla fram nån värmepump som det verkar överensstämma med. Jag skippade denna reparation pga kostnaden, därav att jag fortfarande har det här problemet med min Sharan.

Jag vet ju inte säkert om det är nåt av ovanstående din Sharan lider av, men chansen är ju ganska stor. Enligt de engelskspråkiga trådarna jag hittade så är det generellt ett vanligt fel på denna bilmodell.

Om jag snubblar över en enkel möjlighet att hissa upp min bil och har lite tid över så kanske jag undersöker om det är fel nummer 1 ovan trots verkstadens diagnos.

Om du löser det på din Sharan får du jättegärna posta tillbaka här och berätta vad felet var och hur det löstes och vad det kostade. :)

Mrsharan
2025-01-13, 18:38
Hej Folkabuss,

Tack så mycket för all information!! Det låter definitivt som samma problem som de andra. Jag har inte fått mekanikern att titta på bilen än men kommer snart. Kommer definitivt att berätta hur det går. Tack igen för att du tog dig tid att svara!!