Visa fullständig version : Front assist ej tillgänglig, Passat B8
FormerMazda
2025-01-08, 06:52
Har fått detta meddelande med en knippe följdfel som ParkPilot inte funkar, och kanske även start/stopp? För den verkar ju sluta funka faktiskt även om bilen står lite snett.
Men front assist verkar inte innefatta dom små sensorerna fram, för dom piper när jag parkerar mot nåt.
Däremot funkar ju inte farthållaren och såklart inte då den adaptiva farthållaren vilket är väldigt tråkigt.
Så jag antar att det är radarn som börjar ge upp?
Jag tror inte jag har nån kamera fram, jag har ingen lane assist eller skyltavläsning, och bilen är ren i övrigt.
Och denna front assist kan funka ibland hela resor, ibland stor del av resan, eller som idag bara ett par minuter.
Har den väl ploppat upp så flipprar felmeddelandet till man stänger av farthållaren.
Så ett sätt känns det ju nästan som ett glapp?
Finns det nån erfarenhet av detta här på forumet? :)
candyweiss
2025-01-08, 07:42
"Radarn" är väldigt känslig för snö, is, kraftigt regn och eventuellt om den är skitig, men det visste du kanske redan om så det har du nog redan kontrollerat?
FormerMazda
2025-01-08, 08:49
Jag har läst om detta ja, men nu har vi haft plusgrader och regn i omgångar så jag tycker inte det borde vara en faktor?
Åtminstone ser inte bilen direkt skitig ut ens, snö finns inget på fronten. Men lite kladd från vägen är ju omöjligt att undvika nu.
Sitter radarn bakom emblemet, eller är jag felgooglad där?
Tänkte man kan ju göra en insats med en trasa där i så fall.
candyweiss
2025-01-08, 12:43
Misstänker att det är VW-emblemet i fronten?
FormerMazda
2025-01-08, 13:10
Av ytterligare googling så måste det nästan vara det.
Jag var ner nu på lunchen och tvättade av lite, men det var i princip ingen smuts alls, så det är väl osannolikt att smuts ör mitt problem, tyvärr. Det vore ju billigt annars..
Men en såndär radar kanske man ska kika efter, eller åtminstone kika på den jag har om den är lös eller nåt.
Verkar ju busenkelt att peta loss emblemet så det är väl enkelt kontrollerat.
candyweiss
2025-01-08, 14:28
Jag vet inte hur det ser ut, men den är kanske full av smuts och fukt inuti? Så går den att öppna/dela så försök med det.
AndySwede
2025-01-08, 16:52
Det går att lägga massor med tid på spekulationer vilket redan är gjort. Läs ut felkoder är mitt första förslag.
FormerMazda
2025-01-09, 06:59
Men vi kan spekulera lite mer. ;)
Jag tvättade av fronten igår, inte för den var skitig, skulle säga att skillnad var knappt märkbar.
Så jag tror inte det är felet, men trots det så funkade den hela hem igår utan problem. Och hela vägen in idag trots först saltslaskig väg och på det ett rätt kraftigt snöfall, så smuts i den nivå som är nu lär inte vara problemet. Till slut blir det säkert det, men inte som det är nu.
Vad gäller felkoder, så detta sporadiska fel har funnits ett tag, och för en kortare tag sen hade jag en VCDS-sladd till låns och lästa ur allt ur bilen och programmerade lite. Det fanns gamla fel om glödlampor och sånt, men inget om nån front-assit.
Så felet är sporadiskt och inte lagrat som felkod. Tyvärr. Så spekulationerna får pågå lite till, idag tänkte jag plocka emblemet och kika lite bakom och se om det syns nåt. Förhoppningsvis en radar. :D
Andersson Racing
2025-01-09, 17:58
Kan behöva kalibreras för om detta inte är gjort på ett tag.
FormerMazda
2025-01-10, 07:05
Jag säger inte emot, men kan en dålig kalibrering göra att den funkar dåligt i vågor?
För nu har den funkat sen förrgår, och vädret har inte varit det bästa.
Däremot har den funkat dåligt när det varit torrt ute.
Så det går liksom inte koppla till väder och väg heller riktigt.
Men en kalibrering ska jag kika på, det är verkstad som gäller om jag förstår rätt?
Andersson Racing
2025-01-10, 09:08
När front assist börjar strula en gång så kan den därefter få fel värden att jobba med. Systemet ska kalibreras x gånger under bilens livslängd. Kan väl vara värt att göra detta i ditt fall kan tyckas. Du verkar ju inte veta om och när detta gjorts senast, kanske aldrig.
Enklast att utföras av någon som brukar göra detta men med rätt ”verktyg” går det garanterat att fixa med själv.
FormerMazda
2025-01-10, 10:12
Ska kika efter en kalibrering låter det som.
Jag kan nog nästan säkert anta att den inte är kalibrerad, bilen har gått mycket till bosnien och även servats där några gånger, framrutan bytt till nån eftermarknads utan värmeslingor med mera. Så jag tror inte föregående ägare brytt sig om sånt som kalibrering.
Fördelen är att de verkar inte ha gått på vinterväg så mycket, 18kmil och i princip allt undertill är rent och med klisterlappar kvar på balkar och bärarmar och liknande.
FormerMazda
2025-01-30, 07:51
Nu har jag lånat kabel och VCDS igen och scannat av bilen. :)
det finns flera förekomster av:
C110B F0 [00001000] - Limited Visibility
Vilket borde indikera att bilen är/har varit skitig, men på riktigt så har den funkat fint i rent bedrövligt väglag, och kan bugga ur på torr väg, tvättad som otvättad. Så jag har svårt att tro att smuts är problemet ändå.
Har jag parkerat på jobbet med felet aktivt så brukar jag tvätta av emblem och sensorer på bilen, det har hjälpt ibland, ibland inte. Så det är inte en definitiv lösning, kanske inte ens påverkat.
Häromdagen plockade jag loss emblemet och sensor, inget var löst eller skitigt, torkade av och återmonterade.
Den funkade på vägen hem, men har buggat fler gånger sen dess, så ingen drastiskt ändring.
Så var det kalibrering, jag hittar ingen tydlig instruktion hur man initierar den, mer än att det är i Adress 13 och Basic man ska kunna göra detta? Och när man gör det, stå jäkligt rakt mot ett vägg 120cm ifrån.
Men jag hittar inget som verkar vara hur man startar eller utför en kalibrering.
Läser jag ur lite värden så är det dessa:
IDE08768 Mirror deviation: horizontal -0.431 °
IDE08769 Mirror deviation: vertical -0.161 °
IDE08936 Misalignment angle: horiz 0.579 °
Vilket jag inte alls vet om det är rimligt eller inte, men jag har aldrig haft felkod på misalignment.
Igår körde jag säkert 1,5 timme utan problem, parkerade och jobbade, sen på vägen hem dog den typ direkt.
Grejade med VCDS på kvällen, nollade felkoder och inga nya dök upp men ACC var inte tillgänglig.
Parkerade och gick in.
Imorse funkade den i säkert 5 minuter från start, sen dog den igen.
Inget är superskitigt, inga felkoder om misalignment, den är urplockad och återmonterad både kontakt och fäste.
Så jag vet inte om detta är tecken på att den helt enkelt håller på att ge upp?
FormerMazda
2025-02-03, 09:43
Tänker att jag ska nog köpa en "ny" sensor, men när jag söker så hittar jag väldigt få av min exakta modell, men desto fler av en som ser lika dan ut och som verkar passa min bil baserat på regnummer.
Min sensor heter Bosch 3Q0 907 561 B
Söker man så finns det massor med sensorer som slutar på C eller D, och det känns lite som en revision som inte spelar roll för kompatibiliteten?
Nån här som vet om det är så?
Förstår inte varför du ska köpa en ny utan att ens försöka "kalibrera" den du har först?
Horisontalt står den 0.5grader fel, justera det värdet närmare 0.
Ska du byta radar måste du ta bort CP och lägga till FeCs. Då kan du lika gärna uppgradera till 3qf och få pacc..
FormerMazda
2025-02-03, 15:42
Mest beror det på okunskap faktiskt. :)
Då jag inte fick felkod på misalignment och inte hittade hur jag ens kalibrerar den så fick jag en slutsats att den var typ trasig.
Men självklart skulle jag mycket hellre kalibrera den och hoppas det löser felet.
Jag frågade faktiskt lokala verkstaden, och då jag har den som slutar på B så är det den jag ska ha, oavsett vad andra öskningar säger.
Och dom ska ha 3600kr för en kalibrering..
Men hur gör man detta kalibrering?
Jag har bara hittat info om att man ska stå 120cm från en vägg, men inte mer hur man gör i VCDS..
Skruvar, kör och kollar nya värdet med vcds.
Verkstaden har som vanligt fel, har bytt på mina bilar ett par gånger..
FormerMazda
2025-02-04, 07:00
Så VCDS har man bara för att läsa av ovan värden?
Att skruva, köra och kolla är lite luddigt dock, finns det en skriven förklaring nånstans?
Jag har verkligen försökt hitta en beskrivning på hur man kalibrerar, men hittar liksom inget.
FormerMazda
2025-02-12, 15:52
Fick inget svar på hur man gör, och hittar fortfarande ingen guide på nätet om detta.
Men så fick jag en idé om att fråga ChatGPT, eller google 2.0 som jag kallar den. :D
Fick nedan svar, håller ni med om det?
Jag vet att den ibland typ hittar på lite egna saker som kanske inte är helt korrekta..
(Sen har radarn -pepparpeppartaiträ- funkat felfritt i snart en vecka nu, utan att jag gjort nåt)
Svaret:
Grundläggande metod för finjustering hemma mot en vägg med VCDS
Denna metod kan fungera om radarn endast behöver en mindre justering:
Steg 1: Förberedelse
Parkera bilen på en rak och plan yta ca 2–3 meter från en helt lodrät vägg.
Rikta hjulen rakt fram och se till att bilen står i neutralt läge (P för automat).
Kontrollera radarsensorn så den sitter ordentligt fast i fästet och är ren.
Steg 2: Anslut VCDS
Anslut VCDS till OBD2-porten.
Starta VCDS och välj [Select Control Module].
Gå till [13 - Adaptive Cruise Control] (ACC-modulen).
Steg 3: Kalibreringsprocedur
Gå till [Basic Settings].
Sök efter "Calibration" eller "Basic Setting for Front Sensor".
Starta kalibreringen – VCDS kan be dig att justera radarn manuellt om den är feljusterad.
Följ instruktionerna på skärmen, som kan innefatta att:
Bekräfta att väggen är lodrät.
Justera radarn i små steg om systemet varnar för fel vinkel.
Se till att bilen står still under processen.
När processen är klar, spara och bekräfta inställningarna.
Steg 4: Testkörning och verifiering
Ta bilen på en testkörning på rak väg i ca 10–15 minuter i en hastighet över 60 km/h.
Kontrollera att Adaptiv Farthållare (ACC) fungerar utan varningar.
Om du fortfarande får felmeddelanden kan en mer exakt statisk kalibrering med en målbild vara nödvändig.
Alternativ: Dynamisk kalibrering
Om du inte kan använda en vägg, kan du testa en dynamisk kalibrering:
Följ steg 1 och 2 ovan.
Gå till [Basic Settings] > "Dynamic Calibration".
Följ instruktionerna och kör bilen i över 60 km/h på en rak väg utan hinder i synfältet.