handdator

Visa fullständig version : Audi 80 1990 går orroligt på tomgång /samt dör. HJÄLP!!

Junkbuster88
2025-01-06, 03:37
Hejsan gruppen! ny registrerad och nyköpt bil,
Jag har en Audi 80 från 1990,

Nu till det lustiga:
startar jag bilen så går den igång och sedan dör, När jag stänger av bilen samt försöker igen utan att gasa vägrar den knappt hoppa igång, När jag väl gasar så hoppar bilen igång men håller sig inte på tomgång, utan får gasa lite för att tomgången ska hålla sig normal, släpper jag gasen så dör bilen, och lite svår att få igång, men går med gasen,

små skakar lite vid tomgång när den har blivit varm i motorn,

Har bytt tändstift (Än så länge) Funderar på byta fördelarlock. Men misstänker kanske dålig bränslefilter också. men samt ska jag även byta rotor och tändkablar, börjar där.

Tänkte bara höra med er gruppen om ni kanske vet lite om vad som kanske är fel? och kanske har några funderingar?

Mvh// Junkbuster88

AndySwede
2025-01-06, 15:56
Skriv gärna vad det är för motor, miltal och så mycket info som möjligt så ökar dina chanser från noll till kanske hundra att få svar.

Junkbuster88
2025-01-07, 00:49
Audi 80 1990 2.0 5 växlad 19t Mil

Falcor
2025-01-07, 07:14
Vad är historiken på bilen? Köpte du den med detta fel eller dök det upp efter inköp? Gick den normalt innan? Går den att köra när den är varm eller orkar den inte då heller?

Gör kompressionsprov, kolla bränsletryck, kolla tändstiften

Junkbuster88
2025-01-08, 11:59
köpte detta med felet. Som jag skrev tidigare ej kollat komp, ej bytt tändkablar eller kollat bränsle! bara bytt tändstift. bilen går bra när den är varm, bara när man ska starta den i början. är som att inte bilen håller sig kvar på tomgång som att bränslet inte skjuter på om man inte (Gasar) med bilen.

Falcor
2025-01-09, 11:35
Hade det varit tändstift/tändkablar så hade den troligtvis gått lika dåligt hela tiden.

Jag gissar på en tempgivare som inte ger rätt info till styrenheten eller liknande för att den ska ha rätt luft/bränsle för tomgång och kallstart? Alternativt feljusterat spjäll/gasvajer etc.

Ta gärna en bild på motorn och lägg in här, jag kommer inte ihåg om dessa är Kjet motorer eller om dom fick nåt annat styrstystem runt 1990.

denriktigehenrik
2025-01-10, 08:59
Utan att ha skruvat nånting med dessa motorer men kan det vara tomgångsmotorn/ventilen som kärvar?

Junkbuster88
2025-01-10, 15:27
Lite det också som jag var inne på .