Visa fullständig version : Räckvidd Passat GTE -20
Hej,
Har precis blivit med en GTE då jag var ute efter en laddhybrid.
Dock är jag lite tveksam över räckvidden, laddade fullt och åkte in till stan och tillbaka. Batteriet räckte 23km innan den gick över till Hybrid(bensin)
Det låter lite lite?
Bilen har gått 10200, batteriet kanske behövs bytas ut, vad kostar ett nytt?
Det var runt -3 grader vid körtillfället, 22 grader på ac, auto i bilen. Eco på passagerarsidan
candyweiss
2025-01-02, 16:28
Sök i forumet, finns flera trådar om detta. Dessa är bara två av dessa:
https://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?28510-Passat-GTE-2020-%E4r-batteriet-d%E5ligt&highlight=Passat+GTE
https://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?27449-Passat-GTE-2016-som-inte-laddar-som-den-borde&highlight=Passat+GTE
Tack, ja jag har försökt men inte riktigt hittat specifikt runt de grader och antal mil.
Vid 10200 mil bör du kanske ha tappat 8-10% av batterikapaciteten så det är nog inte värt att byta batteri. Inte ens när bilen är helt ny kommer man mer än ca 30-35 km på el vintertid. Sen beror det på vad för hastighet man håller etc.
Min 2021 GTE (från ny till ca 5000 mil) gick precis fram och tillbaka till mitt jobb ca 32 km totalt vintertid med motsvarande temp och 70-80 km/h. Går tempen ner mot minus 10 så räckte batteriet inte till utan ett par km hemifrån slog den om till bensindrift.
Tack för svar, ja okej då är det bara att gilla läget med att den kommer gå knappt 2 mil om det börjar bli kallare än -5 till -10 grader.
Än så länge är det skönt att slippa tanka våran gamla V90 T4 som slukade runt 1.1l/mil.
Laddbox kommer installeras under kommande veckor så då kommer den ladda betydligt snabbare också
Hur mycket kan Passaten ta emot? Jag vet inte hur stor ombordladdare den har, men flera plug-in är inte så förtjänta av laddbox, do ombordladdaren inte är mer än 16 A enfas. Har du 3-fas i ombordladdaren så blir det ett stort lyft. Annars blir det ingen större tidsvinst tyvärr.
Man laddar ungefär dubbelt så snabbt från en laddbox jämfört den medföljande 230volt adaptern (ca 4 timmar laddtid via 230 V)
Just nu så blir en fas överbelastad och löser huvudsäkring via vägguttaget.
Så att ladda 3-fas blir bättre så att den inte belastar en säkring.
Vad jag läst så är det ändå max 3,7kW som den kan ta emot, oavsett om det är 1-fas eller 3-fas.
(Insåg även nu att det finns laddkabel till traditionellt 3-fas uttag dock så kostar den mer än vad laddbox+installation kostar)
Fast frågan är ju om bilen har en trefasladdare. Har den inte det så kvittar det hur många faser du ansluter. Hybrider har nästan aldrig trefasladdning. Det enda undantaget hittills som jag vet om är Outlander som kan fås med 22 kW trefasladdning. Men det är väl på gång fler hybrider med trefas nu.
Precis, det var det jag menade, så man inte blir besviken om man satsar pengar på en laddbox, men bilen inte klarar det. Laddare för 3-fasuttag brukar gå att hitta för 2500-3000 kr, i mitt tycke smidigare och mer prisvärt då man även kan ta med den till andra ställen än hemmet. Om man nu funderar på att skaffa en elbil inom kort så är det lika bra att skaffa 3-fasladdare, men som sagt plug-inbilar klarar oftast bara 1-fas. Mercedes vet jag har bilar med 3-fasladdning men kanske på 7-11 kW.
Om TS inte är säker om bilen klarar 3-fas, försök balansera om så att du inte blåser huvudsäkringen, kanske du har en annan fas som det går att lägga över uttaget på? Eller hitta ett annat uttag, är du säger på att bilen klarar 3-fas och du har ett 3-fasuttag (runt rött), då är mitt förslag att du googlar på "elbil laddare 3-fas", Jula brukar ha för runt 5000, men det gick hitta för ca halva priset när jag själv letade.
Personligen så använder jag en semi-variant, laddbox med mjukvarubalansering och fler funktioner, men med 3-fasuttag, just för att kunna ta med den (ett få tal ggr/år). Jag laddar mest med 5 A/fas (det lägsta jag kan ställa, huset får då all el det behöver och elbilen hinner ladda bra till nästa dag.
AndySwede
2025-01-08, 07:40
Lastbalansering löser det där direkt. Jag förstår inte varför någon köper en bil för flera hundra tusen kronor och inte vill lägga några tusen till på att ladda den på ett korrekt sätt?
Börjar det brinna och försäkringsbolaget ser att man laddat i ett shuckouttag blir det problem för bil och husägaren...
Medföljande shucko-kabel till GTE medger bara 10A laddning (strypt i lådan som sitter på kabeln). Med laddbox hemma får du 16A (enfas) och alltså 60% snabbare laddning.
Oj det reflekterade jag inte ens över, jag antog bara att den antingen laddar via 1-fas eller via 3-fas..
Aja, de har ju fortfarande 50% grön rabatt på beställningen så framtidssäkrat för en eventuell elbil i framtiden. Så hoppas att det kommer en laddbox inom kommande veckor.
Är även inkluderat lastbalansering.
Men om bilen endast använder en fas så bör ju laddboxen känna av i mjukvaran vilken fas som är minst belastad i huset och nyttja den?
Oj det reflekterade jag inte ens över, jag antog bara att den antingen laddar via 1-fas eller via 3-fas..
Aja, de har ju fortfarande 50% grön rabatt på beställningen så framtidssäkrat för en eventuell elbil i framtiden. Så hoppas att det kommer en laddbox inom kommande veckor.
Är även inkluderat lastbalansering.
Men om bilen endast använder en fas så bör ju laddboxen känna av i mjukvaran vilken fas som är minst belastad i huset och nyttja den?
Har en GTE och laddbox med lastbalansering. Inga som helst problem. Den väljer den fasen med mest tillgänglig ström. Och även om det sen under laddningen blir mindre än 16A tillgängligt så sänker laddboxen aut strömmen så säkringen inte går och höjer den sen igen när mer ström finns tillgängligt. BS att man inte har nytta av en laddbox bara för att man har en laddhybrid som bara tar 1fas
Ingen har väl påstått att man inte har nytta av en laddbox, men det är konsument upplysning att det finns begränsningar i bilen och att det inte blir så bra (snabbt) som man kanske tror.
Anledningen till att folk skaffar plug-in är väl att spara pengar, troligen det som gör att man inte skaffar laddbox, eller att man sällan laddar hemma. Är väl upp till var och en.
Personligen har jag elbil och laddbox, skulle klara mig med 230 laddare, men smidigare att sprida ut laddningen på 3 faser, beror ju på hut "tight" man har det med huvudsakringarna och övrig förbrukning.
Angående brand, så får man väl kolla med sitt försäkringsbolag alternativt byta, men är eldragningen OK så kommer det inte att vara ett problem om man inte använder långa kablar och många skarvar (förlängningar). Har man dålig kontakt i eldragningen kommer inte motorvärmare och kupévärmare vara snällare, ligger också nära 10 A i många fall och under många timmar om det är riktigt kallt (iof med kylning utomhus).
Men håller man inte hårt i pengarna, köp 3-fas laddare. Jag tycker det är bättre att skaffa ett 3-fas uttag och en laddare med 3-fashandske, då kan man även nyttja laddaren på annat håll samt nyttja 3-fasuttaget till annat, men alla gör som de vill. Men jag ser ingen fördel alls med en box med fast installation.
Imponerande att ha 3x16A över på vintern i en villa. Kör du oljeeldning? Jag, och alla jag känner med villa och elbil är helt beroende av att lastbalanseringen för att kunna ladda hemma på vintern. Bara 2 plattor på induktionshällen i boost är 32A. Lycka till att ladda via en trefashandske då....
Kollade på uttaget i bilen nu vilket jag kanske borde gjort för längesen istället för att filosofera :o
Den har bara uttag för 1-fas, L2 och L3 saknade "piggar".
Får dubbelkolla med elektriker som installerar laddboxen om just min (DEFA Power) kan justera det där själv internt.
Rent krasst så känns det ju som att den fasen som ligger mot bilens L1 är den som kommer bli belastad.
Så om L1 ligger kopplad mot bilens L1, kan den då skjuta över belastningen på L2/L3 i laddboxen?
Med vår golf gte och easee box så hamnar laddningen på olika faser olika gånger. Den har också endast L1 i kontakten