Logga in

Visa fullständig version : Köpråd ang. en ny koppling - Golf GTi Clubsport MK7 (2016) - 6 vxl manuell

Clubsport
2024-12-27, 01:28
Hej,

Som rubriken säger så vill jag ha era synpunkter/råd inför ett köp gällande ett komplett kopplingskit till min manuella 6-vxl Clubsport.

Har kikat på Sachs (dubbelmass svänghjul, koppling (ej sinter), tryckplatta) och var på väg att beställa den förra veckan när någon sa att den var väldigt tung och jobbig att köra med. Stämmer det ni som har erfarenhet från Sachs?

Vilka andra eftermarknadskopplingar har du kört med och hur upplevs dom?
Jag ska inte köra på banan. Ang. enkelmass svänghjul hur mycket mer låter det och finns det några andra nackdelar med den?

Idag kör jag med steg 1. Tacksam för svar från alla er som har bytt till en bättre eftermarknadskoppling.

Mattias
2024-12-27, 21:43
Jag har en Sachs performance koppling monterad på min Golf MK7R sedan några år tillbaka.
Bilen är helt original i motor så hur det funkar med högre effekt vet jag inte.

Upplever den något mer tungtrampad än original, men absolut inget problem vid vardaglig körning, min fru har kört bilen utan att klaga.
Även fast jag har kvar original svänghjul kan även denna koppling låta lite vid tomgång och växel i neutral, beror antagligen att lamellen saknar samma dämpning som original har.

Art nr nedan:
Tryckplatta: 883082 002352
Lamell: 881864 999502
Slavcylinder med urtrampningslager: 3182 654 150

Clubsport
2024-12-27, 23:14
Hej, tack för svar och feedback. Det är just hur den är mot org. när det kommer till hur tungtrampad den är. Bara den inte är olidligt tung utan det är den första känslan och första dagarna innan man vänjer sig.

Jag funderar på dessa:

SACHS Performance Clutch Kit (Koppling och tryckplatta), ska klara 550+Nm - 002352.999502E
Slavcylinder med urtrampningslager: 3182 654 150 (OE 0A5141671M)
Dual-mass flywheel - 2294.001.999F

Byter allt när man ändå ska byta.

Mattias
2024-12-28, 12:24
Min koppling är absolut inte tung, snarare så som den borde varit ifrån fabrik, original är ju nästan lite för lätt att trampa ner.

Såg att du lagt till en fråga om packboxen, den hade jag köpt original ifrån vw.
De har uppdaterat den vid något tillfälle.

Sn00k
2024-12-29, 12:04
Är bilen bara steg 1ad och du tänkt behålla/köra dubbelmassehjul, så räcker ju originalkopplingen gott och väl.
Köp ett LUK/Sachs rep-kit komplett med svänghjul, helt klart mest för pengarna.
Nästa steg upp är en sachs performance tryckplatta, därefter en lamell, därefter kan man fundera på enkelmassehjul, men DOM för oväsen, på tomgång främst, pga att ingående axeln är shimsad med spel ist för förspänning.. blir ett klapprande som är onödigt störande, speciellt då du helt saknar behov av en starkare koppling.

Clubsport
2024-12-30, 00:52
Min koppling är absolut inte tung, snarare så som den borde varit ifrån fabrik, original är ju nästan lite för lätt att trampa ner.

Såg att du lagt till en fråga om packboxen, den hade jag köpt original ifrån vw.
De har uppdaterat den vid något tillfälle.

Har kikat på det och VW tar drygt 1800kr för den och senaste revision är: 06K103171P
Eftermarknadsdelar ligger runt 500kr Elring och Corteco som sägs vara bra OEM-märken. Men där får jag inte fram vilken revision man får.

Clubsport
2024-12-30, 00:55
Är bilen bara steg 1ad och du tänkt behålla/köra dubbelmassehjul, så räcker ju originalkopplingen gott och väl.
Köp ett LUK/Sachs rep-kit komplett med svänghjul, helt klart mest för pengarna.
Nästa steg upp är en sachs performance tryckplatta, därefter en lamell, därefter kan man fundera på enkelmassehjul, men DOM för oväsen, på tomgång främst, pga att ingående axeln är shimsad med spel ist för förspänning.. blir ett klapprande som är onödigt störande, speciellt då du helt saknar behov av en starkare koppling.

Original koppling håller inte riktigt måttet. Det lutar åt sachs performance kit med dubbelmassehjul.

Mattias
2024-12-30, 15:41
Bara du säkerställer att du får rätt kvalitet på packboxen och att den monteras rätt, min är monterad med ”läppen” mot motorn så att det vid eventuellt lekage inte droppar rätt på lamellen.
Det är hyfsat stort jobb att ta ner lådan på de här bilarna, så se till att få det rätt ifrån början :D

Sn00k
2024-12-30, 22:02
Original koppling håller inte riktigt måttet. Det lutar åt sachs performance kit med dubbelmassehjul.

På vilket vis då? Slirar den?
Det finns ingen steg 1 optimering värd namnet som på någotvis innefattar kopplingsslir, då är det andra problem med bilen, man utgår ALLTID ifrån drivlinan och ganska rejäla marginaler när man gör en programvara.(Alternativet är att man blir stämd och företaget går rakt i soptunnan).

Mattias
2024-12-31, 11:02
Kopplingen på åtminstone MK7R är redan med original effekt nära gränsen.
Min började slira med en helt original motor.
Lamellen var inte anmärkningsvärd sliten och det fanns inget oljeläckage, problemet är att tryckplattan är för klen.
Tyvärr är det inte helt ovanligt med kopplingsbyte vid relativt låga miltal, dvs under 8000mil.

Självklart påverkar det hur bilen tidigare är brukad, allt går ju att köra sönder om man vill:)

Mig veterligen sitter det samma koppling på både GTI,CS och R, på en original GTi funkar det säkert kanon.
CS som är optimerad ger väl ca 350-370hk, ganska stor effektökning mot original.

Sn00k
2024-12-31, 11:59
Enbart vridet som är intressant, och det verkar vara 450-470Nm efter optimering, inget bekymmer med original koppling.
Med original orörd programvara så ska ju verkligen inte kopplingen slira, då är det som sagt andra problem med bilen.
Hade det varit ett bekymmer rent konstruktionmässigt på en såpass dyr kärra så hade såklart Vw blivit stämda direkt, och det har dom inte blivit.
Dvs en frisk originalkoppling funkar utmärkt, men sen kan man ju vilja ha nått starkare ändå, och då är nästa steg upp en sachs tryckplatta, helst i kombination med deras egna organiska lamell, då den tål lite mera värme och greppar 20-30Nm mer än originallamellen.
Viktigt att man köper RÄTT tryckplatta, samt kontrollerar inspänningsdjup med den lamell man tänkt använda, också viktigt att dubbelmassesvänghjulet mäts upp/byts, kör hårt! ;)

David på DLI-teknk har sålt Sachs i många år och dom flesta utföranden, slå han en signal så kan han säkert förklara vilka varianter/steg som finns, vad som säljer bäst till just dom bilarna, och hur dom känns.

Mattias
2024-12-31, 17:41
Vi tycker olika, det är ok :D

Nu var det några år sen jag pillade med detta, om jag minns rätt är Sachs uppgivet Max vridmoment på ”original” lamell/tryckplatta några Nm mindre än vad min R-Leverar original, inte en optimal start.
Problemet tror jag ligger i att tryckplatans fjädrar ”mattas” av med tiden och ger sämre tryck, har dock ingen möjlighet att mäta detta och få det bekräftat.

David på DLI levererade mitt kitt, kanon att ha å göra med :D

Sn00k
2025-01-01, 11:26
Det är just det, 'tyckande' på dagens forum, det jag skriver här är inte en åsikt, det är fakta, det sitter inte en koppling som är specad under vridmomentet som din originalmotor levererar ifrån fabrik, av den enkla anledningen att VAG hade blivit stämda och fått tagit tillbaka varenda tillverkad bil, till miljardkostnader.
VAG har rent generellt ganska stor marginal på drivline-toleranser, och kopplingarna brukar kunna leva 20-30'000mil, till skillnad från en del andra märken.

Det är några år sedan jag och en kollega körde iväg och mätte upp dom 8 olika original och sachs race 240mm tryckplattorna som då fanns på marknaden att tillgå, men har kurvorna kvar i datorn nånstans, med inspänningstryck, olika shimsningar, miltal mm, samtliga klarar långt över originalvrid i nån R-motor, 350-380Nm, det är vardagsmat för 240mm kopplingarna.
(Den klenaste DÅ vill jag minnas var mk4ans R32)
mk7ans lite motorstarkare alternativ hade nog precis börjat dyka upp på marknaden.
06K141015C Sachsen bör ha varit med i testet.

Vanliga gamla tryckplattan ifrån 1.8t med 02M var inga problem att köra med tex k03s/k04-022/23 och 480-500Nm i vrid, under tusentals mil.

..sen finns det som sagt andra anledningar och personliga preferenser att vilja ha en starkare koppling, det säger jag inget om, och då är sachs det som gäller, för livslängd.
Eftermarknadskopplingar som "Spec" å allt vad dom hetat genom åren, har aldrig klarat några direkta miltal, och dom FÅ kit som faktisk gjort det, har visat sig vara ommålade/märkta Sachs-delar.

Mattias
2025-01-01, 13:40
En uppmätning av den tryckplattan jag har liggandes hade varit väldigt intressant, det hade kunnat vara en viktigt ledtråd varför just min började att slira vid ca 7000mil, lamellen såg ok ut och ingen olja påträffades.
Det är relativt få sålda manuella mk7R, de flesta är med DSG låda, ändå hittar man lätt forumtrådar med slirande kopplingar på denna modell. Visst körsätt på en motorstark bil har såklart en inverkan och den infon får man inte genom en forum tråd.

Normalt startar man inte en rättsprocess mot en tillverkare för fel på en bil utan det regleras av garanti eller någon typ av försäkring när bilarna är lite nyare.

Har du någon fakta (Info ifrån Sachs) på vad 3000 970 081 (06K141015C) är specat till? Jag trodde jag hade detta sparat men hittade bara faktabladen för sachs performance.

Clubsport
2025-01-05, 18:08
Bara du säkerställer att du får rätt kvalitet på packboxen och att den monteras rätt, min är monterad med ”läppen” mot motorn så att det vid eventuellt lekage inte droppar rätt på lamellen.
Det är hyfsat stort jobb att ta ner lådan på de här bilarna, så se till att få det rätt ifrån början :D

Har kollat på eftermarknad (Elring och Corteco) på nätet med dom har inte haft senaste revision är: 06K103171P utan slutar på bokstaven G. Är det någon som vet ifall någon har den eller är det org. VW återförsäljare som gäller?

Clubsport
2025-01-05, 18:20
Beställde ett helt nytt kopplingskit i veckan, direkt från SACHS Performance Clutch.
Tryckplatta, organisk lamell, svänghjul (dubbelmass), urtrampningslager och bultar.

Clubsport
2025-01-22, 11:41
Hämtade paketet förra veckan.

14886
14887
14888
14889

Mattias
2025-01-22, 18:55
Trevligt! Det där kommer bli bra :cool:

Clubsport
2025-01-27, 00:34