Visa fullständig version : Parttikel filter rening
Gruvbaken
2024-12-17, 17:03
Hej ska man låta bilen stå på tomgång när den renar eller renar den även när man stänger av bilen är ofta på min passat 2016 mycket kotkörningar
AndySwede
2024-12-17, 18:21
Tomgång regenererar dpf när bilen är varm. När den är avstängd händer naturligtvis ingenting. Bäst är att köra längre sträckor då och då, eller byta bil till en bensinare.
Nyare bensinbilar har väl också partikelfilter.
candyweiss
2024-12-18, 16:56
Det kom väl 2019 tror jag. Min Tiguan är en årsmodell 2017 och säljaren sa att det skulle kommi nästa årsmodell, men vill minnas att det tog två år, så förmodligen 2019...
AndySwede
2024-12-18, 17:45
Nyare bensinbilar har väl också partikelfilter.
Absolut. Vilket bränsle tror du genererar mest partiklar och behov av fler regenereringar?
Mycke sus och hittepå..
Ingen bil regenererar dpf på tomgång, det är både förbjudet och en jäkligt dålig idé, då det ger höga avgastemperaturer och sotmängder + kolmonoxid, kväve/oxider etc.
Brandrisk, samt rent dumt i tex p-garage å dylikt.
I programvaran finns kriterier som behöver uppfyllas innan den startar, ett av dom är givet en viss hastighet.
Sen går det att göra en servicerengöring STILLASTÅENDE, med dator, men denna ska ske på verkstad, med anpassade utsug, samt att sotmängdskontroll mm måste utföras innan, då det kan bli 1400°+ om filtret är för blockerat, vilket gör att underredsmassa å dylikt kan fatta eld av strålningsvärmen.
Därför sker det altså under färd, vid landsvägs/motorvägsfart, med fartvinden som kylning, det är DÄR man vill få ur sotpartiklarna, inte inne i stadsmiljö/bilköer, bland bostadshus etc.. vid stadskörning samlas allt i filtret, som sen bränns ur när du lämnar staden, det är hela funktionen/vitsen.
AndySwede
2024-12-19, 18:03
Min CVVA 3.0 TDI regenererar i stadsmiljö, och på tomgång, vilket är ett mycket vanligt förhållande i stadsmiljö.
..och det baserar du på?
Ur ren teknisk synvinkel är det heldumt, än värre om man blandar in miljö och klimat.
krävs både högre varvtal och ökad dieselmängd, samt ändrad timing, för att uppnå värmen som behövs för att kunna bränna rent sotet, och detta i sin tur gör avgassystemet väldigt hett, att stå med ett sådant på 'tomgång' å mysa i nån bilkö hade snabbt resulterat i att många bilar fattat eld, inte minst på parkering där det finns antändliga material, gräsplan tex, det sker alltså inte.
Det bryter som sagt mot lagar och föreskrifter gällande tillverkarens åtaganden, och hela syftet med att överhuvudtaget använda DPF på motorn ifråga.
AndySwede
2024-12-23, 10:27
..och det baserar du på?
Mitt körmönster, att det luktar "bränt" när jag står stilla på tomgång och kylfläktarna går när jag parkerat pga att det är väldigt varmt under huven.