handdator

Visa fullständig version : Golf IV 1.6 16V -00, Kamaxelgivare

Grisnallen
2024-12-16, 10:30
Hej!
När jag åkte till jobbet imorse så dog bilen hastigt i farten, och "check engine-lampan" lyste orange. Bilen gick igång igen så fort jag släppte upp kopplingen igen. Som tur var hade jag felkodsläsaren i passagerarsätet och fick upp felkod: P0322 Ignition/Distributor Engine Speed Input Circuit No Signal.
Vad jag kan läsa mig till så verkar det ha med kamaxelgivaren att göra. Alternativt vevaxelgivaren.
Någon som vet vilken givare det är, och vart den sitter på denna motorn? Och om det är jävligt att byta?

Grisnallen
2024-12-17, 10:29
Jag lokaliserade kamaxelgivaren och dess originalnummer. Men vevaxelgivaren är lite bökigare att se originalnumret på.
Är det någon som vet detta? Hittar ingen som stämmer överens med chassinumret på tex autodoc/trodo...

A57086
2024-12-17, 17:52
Är inte säker vilken av givarna som felkoden avser. Men jag råder dig att byta både kamaxelgivare samt vevaxelgivare.
Det är inte så stora pengar det handlar om. Börja med kamaxelgivaren den är lättast att byta, sitter ovanpå motorn.
Vevaxelgivaren är knölig att byta, några säger bytes underifrån. Jag bytte en ovanifrån, problemet är att man får titta i en spegel för att se den. Men det går.

A57086
2024-12-17, 18:00
Till AZD motorn är org.nr 030 957 147 (tel:030 957 147) J på vevaxelgivaren.

Grisnallen
2024-12-18, 16:59
Tack för svar! Ja båda ska bytas. Kamaxelgivaren är inga problem. Men är väl risk att vevaxelgivaren också behöver bytas.

Min motorkod är AUS, så då stämmer nog inte den givaren?

Grisnallen
2025-01-07, 11:43
Är inte säker vilken av givarna som felkoden avser. Men jag råder dig att byta både kamaxelgivare samt vevaxelgivare.
Det är inte så stora pengar det handlar om. Börja med kamaxelgivaren den är lättast att byta, sitter ovanpå motorn.
Vevaxelgivaren är knölig att byta, några säger bytes underifrån. Jag bytte en ovanifrån, problemet är att man får titta i en spegel för att se den. Men det går.

Är i taget och ska bytta dessa givare nu. Har du något tips angående vevaxelgivaren? Jag har lokaliserat det bakom en svart "täckpropp/lucka".