handdator

Visa fullständig version : Passat B7 2.0 TDI 2013 går dåligt efter att ha stannat under färd

Audi_VW
2024-12-04, 09:57
Har en Passat B7 2.0 TDI 2013 med motor CFGB 170HP som stannat under färd hos förra ägaren. Efter att ha stått stilla i 6 månader köpte jag den i veckan som gick. Lyckas nu få igång den men den går väldigt dåligt på tomgång, misständer, har felkoder och tar inte gas.

Den har gått 230 000 km i skrivande stund och kamremmen byttes vid 195 000 km under 2022 av auktoriserad firma. Vad jag gjort hittills är att jag öppnat upp bränslefiltret samt reglerventilen på högtryckspumpen och kunde inte hitta några metallspån på något av ställena.

Felkoderna är:
9127 - P00AF 00 Actuator Module for Turbocharger 1 - STUCK
4987 - P0671 00 Cylinder 1 Glow Plug Circuit (Q10) - ELECTRICAL FAULT
8735 Cylinder 1 P0301 00 Misfire Detected

Har tagit livevärden på Injection quantity deviation och får följande:
Injection quantity deviation cylinder 1 3.16 mg/stroke
Injection quantity deviation cylinder 2 -3.00 mg/stroke
Injection quantity deviation cylinder 3 -3.00 mg/stroke
Injection quantity deviation cylinder 4 2.35 mg/stroke

Dessa är ju rätt så dåliga om jag förstår, helst ska dessa ligga inom +-1.00 och absolut inom +-2,80 om jag läst rätt?

Skulle det kunna vara så enkelt att allt påverkas av laddtrycksventilen och att den verkligen sitter fast som första koden antyder? Naturligt steg är väl att testa N75 - ventilen men jag får upp att testet inte kan utföras p.g.a. fel. Har tillgång till VCDS i min felsökning.

Vad tror ni om denna, vad borde jag lägga fokus på och felsöka först och kan felkoden med turbon påverka spridarnas värden eller kan jag ha flera fel?

Audi_VW
2024-12-05, 08:25
Rensade igår felkoderna igen och de som hela tiden återkommer är:

9127 - P00AF 00 Actuator Module for Turbocharger 1 - STUCK
4987 - P0671 00 Cylinder 1 Glow Plug Circuit (Q10) - ELECTRICAL FAULT

Kollade över vakuumslangarna och dessa såg intakta ut. Försökte rucka på pinnen som öppnar turbon och det fanns inte en chans att rucka på den så den sitter nog verkligen fast som felkoden säger. För visst ska man kunna rucka på den med händerna eller med en tång, så hårt kan den inte sitta om den fungerar som den ska?

Min fråga då, kan detta vara hela orsaken till att bilen en gång i tiden stannade under färd, att den nu går så dåligt och misständer samt ovan värden på spridarna? Känns som att det borde kunna vara så, att spridarna försöker överkompensera med att spruta mer diesel för att det saknas luft?

Sn00k
2024-12-05, 13:12
Grundproblemet i gången just nu har definitivt inget med nån N75-ventil att göra.

Miständningar på cylinder 1, dvs grovt felaktig insprutning av diesel, alt. I fel fas(timing), vilket tyder på kass spridare, börja med att byta och koda in den nya.
Hjälper inte det så är felet längre ner i motorn, bristfällig kompression, pga trasiga/sotade ventiler, alt skrotad kolv/ringar.

Därefter, när motorn går RENT, så kan du börja kolla på laddtrycksstyrningen.

Det är klart o-bra att åka runt å pressa en dieselmotor, som får för lite luft, blir för mycke diesel i förhållande då, och spikar hårt, vilket kan bränna ventiler, skrota kolvar/ringar mm, som ovan nämnt.. handhavandefel, helt enkelt.

Audi_VW
2024-12-05, 15:10
Tack så mycket för denna kommentar. Är det någon mening med att mäta railtryck eller göra ett läcktest innan man börjar byta eller är det bara till att byta spridare direkt?

Audi_VW
2024-12-05, 19:50
Tack så mycket för denna kommentar. Är det någon mening med att mäta railtryck eller göra ett läcktest innan man börjar byta eller är det bara till att byta spridare direkt?

Säger dessa värden oss något mer?

Audi_VW
2024-12-05, 19:56
Grundproblemet i gången just nu har definitivt inget med nån N75-ventil att göra.

Miständningar på cylinder 1, dvs grovt felaktig insprutning av diesel, alt. I fel fas(timing), vilket tyder på kass spridare, börja med att byta och koda in den nya.
Hjälper inte det så är felet längre ner i motorn, bristfällig kompression, pga trasiga/sotade ventiler, alt skrotad kolv/ringar.

Därefter, när motorn går RENT, så kan du börja kolla på laddtrycksstyrningen.

Det är klart o-bra att åka runt å pressa en dieselmotor, som får för lite luft, blir för mycke diesel i förhållande då, och spikar hårt, vilket kan bränna ventiler, skrota kolvar/ringar mm, som ovan nämnt.. handhavandefel, helt enkelt.

Säger dessa värden oss något mer eller kanske bekräftar teorin ytterligare? Kan också tillägga att när motorn gått ett tag och blivit varm så vill den inte starta längre.

Sn00k
2024-12-06, 08:56
Allt pekar på att spridaren på cylinder 1 är skrot, värdena bekräftar det, dom styr mot varandra parvis, så 3ans försöker reglera NEDÅT, medans ettan skenar UPPÅT.

har du grejjer för att göra ett korrekt returflödestest så kan du prova det, men annars är det nog bara ge sig på å byta spridare #1.

Audi_VW
2024-12-09, 14:00
Jag har hittat felet, toppen av glödstiftet på cylinder 1 har gått av. Med allra största sannolikhet har den sedan ramlat ner i cylindern och orsakat att ventilerna blivit krökta. För att säkerställa detta så hade man kanske behövt göra kompprov men jag ser ingen annan utväg om den trillat ner, toppen måste väl vara skrot?

Sn00k
2024-12-10, 20:20
Hmm, toppen på ett glödstift går sällan bara av, så frågan är om ventiler eller stiftet gett sig först.. iofs är allt möjligt när man pressar en spikande maskin, men högst troligt så är det skrot av kolvtopp, topp och troligen även cylinderväggar.