Visa fullständig version : SEAT león 2021, hoppande datum
Finns det fler som få ändra datum i bilen? Då och då ligger datumet 1-2 dagar efter i bilen, vilket gör att bensinvärmaren inte startar enligt schema, då bilen tror att det är en dag innan den ska starta, Tar bara ett par dagar )då och då) så ligger bilen 1 dag efter igen, vad kan detta vara?
Inga fler med fel datum? Uppdateringen som verkstaden trodde på gjorde att datumet höll sig några dagar. idag 12 december visar den 10 december, kan inte svära på att det var rätt igår, förrgår alltså den 10 december visade den senast rätt.
En kollega har samma fel, så det vore märkligt om vi 2 är de enda som har detta fenomen. Inget gigantiskt problem, men då det ställer till så att parkeringsvärmaren slås ut är det störande (blir ju fel dag som värmaren går på, eller inte går på). Sedan är det förbannat ologiskt att något inte kan hålla datumet 2024, hur är det möjligt? Klockan går aldrig fel, inga GPS-tider att välja, ingen sommartid som går att välja, klocka och datum är allt som finns i mediaenheten i bilen och klockan går alltid rätt, men datumet "sackar" titt som tätt, helt obegripligt! Någon som vet vad detta kan vara för konstigheter?
AndySwede
2024-12-13, 13:19
Jag håller på med alla möjliga VAG bilar men inte hört eller stött på något liknande. Om uppdatering inte hjälper återstår byte av hårdvaran.
Precis vad jag tycker, kan det finnas något backup batteri till mediaenheten? Men det är alltså inga problem med klockan eller med 12 V batteriet.
Jag håller på med alla möjliga VAG bilar men inte hört eller stött på något liknande. Om uppdatering inte hjälper återstår byte av hårdvaran.
Mer exakt vilken hårdvara pratar vi?
AndySwede
2024-12-23, 10:41
Oklart. Du verkar inte vara ensam om problemet dock men bland annat föreslås ändringar i menyn som du inte kommer åt?
https://www.google.com/search?q=seat+leon+2021+date+and+time++jumping&client=firefox-b-d&sca_esv=8b1efc629c324478&ei=tC9pZ9uTF-ClwPAPiKWs8AI&ved=0ahUKEwjbvaihzL2KAxXgEhAIHYgSCy4Q4dUDCBA&uact=5&oq=seat+leon+2021+date+and+time++jumping&gs_lp=Egxnd3Mtd2l6LXNlcnAiJXNlYXQgbGVvbiAyMDIxIGRh dGUgYW5kIHRpbWUgIGp1bXBpbmcyBRAAGO8FMgUQABjvBTIIEA AYgAQYogQyBRAAGO8FMgUQABjvBUjUKVD4BljwFHABeAGQAQCY AWWgAb8FqgEDOS4xuAEDyAEA-AEBmAILoAKCBsICChAAGLADGNYEGEfCAgQQIRgKmAMAiAYBkAY IkgcEMTAuMaAH0iA&sclient=gws-wiz-serp
Jag har också läst att fler har problem, även en kollega med samma modell har samma problem med datumet, för vissa verkar mjukvaruuppdatering vara lösningen, alternativt att det blir bättre ett tag.
Hänger inte med på vad du menar med: men bland annat föreslås ändringar i menyn som du inte kommer åt?
Vad kommer jag inte åt? Eller vad är frågan?
AndySwede
2024-12-27, 11:29
Klockan går aldrig fel, inga GPS-tider att välja, ingen sommartid som går att välja, klocka och datum är allt som finns i mediaenheten i bilen och klockan går alltid rätt, men datumet "sackar" titt som tätt, helt obegripligt! Någon som vet vad detta kan vara för konstigheter?
Jag syftade på det här. På flera forum i länken verkar en del fått allt att funka genom att välja eller välja bort automatisk tidsinställning osv. Vad jag kan läsa av ditt svar har du inte ens tillgång till den menyn?
Precis, det finns bara manuella inställningar. Ingen sommartid att bocka i eller "gpstid", inga tidszoner heller, om man tagit bort det i någon uppdatering eller om det aldrig funnits vet jag inte. Men det är ytterst märkligt att datum och klocka inte alls hänger ihop. Klockan sköter sig fint i vårt fall, men inte datumet. Klockan "nollas" om man kopplar bort 12 V batteriet, men inte datumet, lika fullt drar sig datumet då och då och hamnar 1-2 dagar efter det verkliga datumet.
Har precis kört SEATen nu, nu har den 29122024 som datum, vilket var då den användes senast, den har aldrig legat så många dagar efter, men det känns som om den står oanvänd, då drar den sig på datum, utan att vara säker så gör den inte det varje gång dock. Kan inte heller ännu säga säkert att den inte tappar dagar når den används, men det verkar oftast (eller alltid) vara då den står oanvänd några dagar som det blir fel datum. Nytt 12 V batteri, men det påverkar inte problemet alls, bytt då bilen larmade på svagt 12 V batt. när det var kallt, det larmet är borta efter byte av batteri samt körning. Det gamla batteriet visar dock nästan full batterihälsa (94 %) med batteritestare efter att det laddats inomhus, hade ingen batteritestare innan det byttes.
candyweiss
2025-01-02, 14:33
Förstår att det är irriterande, själv hade jag blivit störd på det, bara vetskapen att det är fel :D
Men spelar det någon roll att det är fel datum, påverkas någonting av det? Är datumet synligt hela tiden på någon display/skärm?
AndySwede
2025-01-02, 20:33
Det förklaras högre upp i tråden. T ex att programmera bränslevärmaren blir lite av ett lotteri vilken dag den kommer starta.
Precis, det mest störande är att man inte kan lite på bränslevärmare, sedan har vi datumet framme (mest för att se om det blir fel), det visas hela tiden i det läget vi har. men hade det inte varit för bränslevärmare så hade vi nog släppt det, men lika fullt är det väldigt märkligt, då klockan aldrig går fel, så det måste vara två separata problem.
Sen kan man ju tycka att få ett datum att hålla sig rätt inte borde vara rocket science 2025 (eller 2021 när bilen tillverkades), så jag tycker egentligen "hur svårt kan det vara?".