handdator

Visa fullständig version : Rattvärme SEAT Leon

skarj
2024-11-28, 16:55
Någon som haft problem med rattvärmen?
Våran är stendöd, ingen reaktion på skärmen eller någon värme, som att knappen bara är en dummy.

Peter-C
2024-11-30, 09:13
Kolla säkring nr 39 enligt genvägen nedan. Det är väl en Leon "KL", mk4 du har...

https://fuse-box.info/seat/seat-leon-mk4-2021-2023-fuses

skarj
2024-11-30, 14:09
Tack, men det har tillkommit lite "ledtrådar", den har fungerat några ggr, då har den inte gått att stänga av, nu är den död igen och alla knappar på höger sida av ratten är döda (antagligen så tidigare men provade inte de andra knapparna då), endast "rullen" eller scrolled fungerar på höger sida, någon som känner igen detta? Finns det någon kontakt inne i ratten till dessa knappar som kan glappa? Hjälper inte att trycka hårt, när det fungerar behöver man bara trycka normalt, när det inte fungerar kan man trycka stenhårt utan funktion. Ska felsöka på onsdag, men tänkte höra om någon känner igen problemet.

candyweiss
2024-11-30, 15:26
Dina tre senaste trådar har garanterat samband, låter ju som glapp, men var?

skarj
2024-11-30, 16:02
Ja, det kan ha ett samband tänker jag också, men det känns också som att det inte behöver hänga ihop, så jag skrev problemen separat, så att man kan känna igen ett av problemen och berätta. Bäst om någon har haft alla problemen förstås. Trodde först att det endast var att rattvärmen inte fungerade, men sedan har den både fungerat, inte gått att stänga av och idag märkte jag att inga knappar på höger sida fungerade. Får erkänna att jag inte får ihop logiken med hur det skulle kunna påverka datum och temperaturbörvärde med rattknapparna, men något glapp är det onekligen. Jag har "ryckt" och rattat med ratten då knapparna inte fungerar, men lika dött. Nästa dag kan alltså rattvärmen fungera, för att sedan inte gå att stänga av. Spökig mjukvara har jag tänkt, men får inte ihop det, det rimlig är någon kontakt i ratten, men vet inte om det finns, samtidigt vill jag inte råka "laga" felet tills den ska in på felsökning om man inte kan få ett ganska säkert tips, om någon annan råkat ut för samma sak. Stänga av och starta bilen igen hjälper inte, det är mer slumpmässigt än så.

skarj
2024-12-04, 21:07
Rattvärmen samt alla intill liggande knappar fungerar efter besök på verkstaden, trist nog så fungerade det bara, de gjorde ett par uppdateringar, men fick inte riktigt veta om det löste problemet, eller om det hade "självläkt", konstant fel flera dagar samt påväg till verkstaden. Förhoppningen var att även dumheterna med datum som inte hålls skulle bli löst av uppdateringarna.
Mycket märkligt om det är uppdatering som gör att rattknappar fungerar eller inte, men får väl hoppas att det snarare är det än något glapp iaf. Återkommer om det inte är löst.