Visa fullständig version : Alltrack TDI B7 - Svårt att komma upp i temperatur när det är lite kallare ute
Pitepalt
2024-11-24, 11:20
Har en Alltrack 2012 TDI B7 DSG som nu när det är kallare ute har svårt att komma upp i normal temperatur (90 grader på kylvätskan). Körde 2 mil i ca 90km/h och då nådde oljetemperaturen (enligt färddatorn) till 71 och vattentempvisaren visade aldrig normala 90 grader (mätaren rakt upp).
Vid motorvägskörning i 120 så visade vattentempen 90 grader och oljan kom också upp i 88 - men vid lite lugnare körning efter det så går oljan ner till ca 80.
Får värme i kupen, men även den känns som om den tar lite längre tid på sig.
Tyder väl troligen på dålig termostat - men vad jag förstår så finns det två olika termostater, där en är för DSG-lådan. Finns det något sätt att särskilja symptom mellan dessa? Verkar betydligt lättare (billigare) att byta DSG-termostaten.
AndySwede
2024-11-24, 12:06
Har du fjärrstyrd bränslevärmare?
Pitepalt
2024-11-25, 06:37
Nej ingen extra värmare
Håller den tempen om du står still på tomgång?
Sjunker det när du kör så är DSG termostaten ett tips, har den fastnat öppen så kyler det ganska snabbt när lådan inte jobbar och blir varm
Pitepalt
2024-11-25, 22:05
Ska kolla hur den beter sig vid tomgång. Tack för tipset
Och är du minsta osäker så börja byt termostaten för DSG, det skadar inte och är en förhållandevis billig och enkel procedur att skruva med själv.
Kylvattentermostaten till motorn däremot har varit rejält elände att byta på de 2 liters dieslar jag gjort det på
Hej, huruvida man kan utskilja vilken av termostaterna som felar, vet jag inte.
Jag bytte dock båda tidigare i november efter att ha upplevt precis de symtom du beskriver. Enklast och billigast testade jag första att byta den till växellådan, men fick inte någon effekt.
Du har även rätt i att det är väsentligt mer arbete att byta den större termostaten. Jag följde denna video steg för steg och det var inte komplicerat men utmanande. Höll nog på i 5-6 timmar. https://www.google.com/search?q=termostat+passat+b7#fpstate=ive&vld=cid:d4b0e2d9,vid:6U3oJJVBS00,st:0
Värst var att få loss slangarna från själva termostaten, samt att få tillbaka termostatens nedre skruv in i blocket.
Jag kapade en vanlig 10mm hylsa så att den precis omslöt skruvens huvud. Med en ledad hylsa gick det då bra.
Ytterligare en nyckel var att komma åt klämmorna var dessa.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/tanger/slangklammertanger/slangklammertang-rak-2000024104 (https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/tanger/slangklammertanger/slangklammertang-rak-2000024104)
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/tanger/slangklammertanger/slangklamtang-med-vajer-2000018955
Lycka till!
Pitepalt
2024-11-26, 15:02
Tack för tipsen. Ska börja med DSG-termostaten så får vi hoppas att det löser problemen.
Pitepalt
2024-11-29, 18:17
Bytt Dsg-termostat nu och den gamla var helt öppen. Nu kommer den upp i temperatur inom 10 minuter.
AndySwede
2024-11-29, 20:56
Tack för din återkoppling!