handdator

Visa fullständig version : Fläkt till dieselvärmare

JonasBM
2024-11-20, 21:07
Fläkten till dieselvärmaren på min Multivan går inte att stänga av. Värmaren går inte utan bara själva fläkten. Har hittat säkringen och tagit väck den men skulle vilja komma åt underliggande problemet. Kan det vara något relä som krånglar?

AndySwede
2024-11-20, 22:18
Det här låter ju jättekonstigt, att fläkten till avgaserna på värmaren lever ett eget liv.
Vad har du för felkoder?

FormerMazda
2024-11-21, 07:10
Du skriver inget om årsmodell eller liknande, men jag kan inte tänka att det är så gamla grejer så det är relästyrt och ett relä har svetsat.
Så utan att veta mer, men nästan kan jag lova, att styrdonet inte mår bra.
Antingen har den fått för sig att fläkten ska gå för nedkylning kanske?
Eller så har drivelektroniken gått sönder. Vanligt sätt att driva motor är med MOSFET som drar mot jord, och brinner den ihop så går motorn på full fart på heltid.

Steg 0,1: Vad är det mer specifikt för årsmodell med mera?
Steg 1: Läs ur felkoder. Kan vara ett givarfel.

Mycket gissningar från min sida nu, men grundade i allmänkunskap om elektronik i allmänhet.

JonasBM
2024-12-08, 19:25
Hej, sorry för sent återkoppling och tack för svar! Det är en VW Multivan 2011 modell. Har kollat med datorn men den hittar inte gelet märkligt nog. Skulle kunna vara ett relä men svårt att veta vilket man skall byta utan hjälp av datorn..

FormerMazda
2024-12-09, 06:57
Min gissning ligger på trasigt styrdon.
Men det är en gissning som sagt, hade jag haft detta problem så hade jag sökt efter ett begagnat.
Samtidigt är jag van vid elektronik så jag hade nog själv också felsökt i styrdonet, men det är en smula överkurs kanske.

För att veta vilket styrdon hade jag plockat ur det och letat artikelnummer på det.

Danne_
2024-12-11, 22:58
Säger samma som ovan! Trasig styrdon, har själv haft samma problem på en T5a.

JonasBM
2025-01-12, 14:23
Stort tack för svaren! Tror också på detta, är det någon som har koll på var styrkortet sitter? Under förare sätet med säkringarna?

FormerMazda
2025-01-13, 14:29
Jag kan inte ge dig nåt svar för jag vet inte, men jag tror dessa sökord kan ge dig svar?
vw multivan 2011 aux heater control unit location

Danne_
2025-01-18, 13:36
Styrdonet sitter monterad på värmaren.