handdator

Visa fullständig version : Amarok 2015 - Ventil dieselvärmare

Ihl82
2024-11-20, 13:34
Hej,

Är det någon som vet hur dieselvärmaren ska bete sig på en Amarok 2.0tdi 2015?

Enligt en vän som äger bilen så värmer den enbart kupén, ej motorn och att detta ska gå att programmera med tex. VCDS.

Jag har försökt googla mig fram till ett svar men inte hittat något något solklart svar.
Ventilen som öppnar/stänger flödet mellan motor och kupé verkar heta N279.

AndySwede
2024-11-20, 14:18
Från fabrik och bilar sålda i norden i alla fall så är min erfarenhet att ventilen finns och kan öppnas med VCDS. Oklart om den öppnar ändå när kupén är varm men det kan man ju se på livedata med VCDS. Det finns dock en nackdel med detta som är att det tar väsentligt längre tid att värma kupén.

Ihl82
2024-11-22, 10:48
Tack för svar Andreas :)

Har du nån ledtråd på hur man går tillväga med VCDS?
Har ej tillgång till bilen ännu utan har bara försökt googla fram lösningen.

Har hittat två exempel där man löst det genom att ändra Kanal 4 från 1 till 0 i modul 18.
Detta gällde dock en Audi och en VW årsmodell 2009.

AndySwede
2024-11-22, 13:52
Jag kan inte guida dig utan att ha adaptionskanalerna framför mig, men det finns ingen fara med att testa. Det går att reversera. Det görs i #18 och programvaran där är i regel närmast identisk oavsett märke och årsmodell i VAG koncernen. Jag har sett någon gång att adaptionskanalen i sällsynta fall inte finns, då får man testa att hårdkoda i HEX istället och då kan Google vara till hjälp.

Danne_
2024-12-12, 23:21
På en 15 amarok så är det en Thermo top C, där är det inte long coding.

det är såhär: 00xx?x2.
Där frågetecknet är den siffran som skall ändras för att få värmaren att värma både motor och kupé.

Det är en 3a idag och skall ändras till en 2a.

så den bör vara 0001332 idag och skall bli 0001232.
Om bilen inte har start/Stop och att den har fjärrstart till värmaren och climatronic.