handdator

Visa fullständig version : Inget centrallås eller elhiss höger bak - Golf V GTI 2009



berlands
2024-11-17, 12:19
Har ett skumt problem på min Golf Mk5 GTI 2009.
Centrallåsmotorn höger bak funkar inte. Övriga centrallåsmotorer funkar fint.
Bytte hela låskistan (det brukar hjälpa) men det är samma problem.
Upptäckte sen även att elhissen höger bak heller inte funkar. (och det lyser heller inte i knappen för elhissen höger bak).
Däremot så funkar högtalaren i dörren (det enda elektriska som verkar funka i den dörren. :)
Misstänkte avbrutna kablar mellan karossen och dörren så kollade höger bak, passagerarsidan fram samt förarsidan.
Men inget uppenbart kabelbrott där (svårt att kolla så väldigt noga dock, kablarna är svåra att nå)
Om någon av dörrarna har kabelbrott så borde det isåfall vara förardörren eftersom de andra dörrarna ju knappt används. Men inget uppenbart fel där vid första anblicken iaf.

Någon som varit med om liknande och har nåt tips på var man ska börja felsöka?
Och någon som vet var man kan hitta kopplingsschema för den här bilen?

Tog ut felkoderna med VCDS och de moduler som rapporterar fel är nedanstående.

Adress 09: Elektron. elcentral Labels:. AER\3C0-937-049-30-H.lbl
Artikelnr SW: 3C8 937 049 E HW: 3C8 937 049 E
Komponent: Bordnetz-SG H54 2602
Revision: 00H54000 Serienummer: 00000008508556
Kodning: EF8F8F2700041500471400001400000000087F075C00010000 0000000000
Verkstad #: WSC 00000 785 00200
VCID: 33609E4852BD561CCD-8067

Subsystem 1 - Artikelnr: 1K1 955 119 E Labels: AER\1KX-955-119.CLB
Komponent: Wischer 300508 021 0501
Kodning: 00038805
Verkstad #: WSC 00000

Subsystem 2 - Artikelnr: 1K0 955 559 AH Labels: AER\1K0-955-559-AG.CLB
Komponent: RLS 130608 054 0402
Kodning: 00209069
Verkstad #: WSC 00000

1 fel funnet:
01334 - Dörrstyrdon höger bak (J389)
004 - Ingen signal/förbindelse
frysta data:
Felstatus: 01100100
Felprioritet: 6
Felfrekvens: 1
Reset-räknare: 165
Mätarställning: 155150 km
Tidsindikering: 0

frysta data:
till
Spänning: 11.70 V
till
till
från
från
från


Adress 19: CAN Gateway Labels:. AER\1K0-907-530-V3.clb
Artikelnr SW: 1K0 907 530 Q HW: 1K0 907 951
Komponent: J533__Gateway H16 0202
Revision: H16 Serienummer: 2700K086020A23
Kodning: E9817F060002020002
Verkstad #: WSC 01279 785 00200
VCID: 3564A0505CC9482CE3-8061

3 Funna fel:
01305 - Datenbus Infotainment
004 - Ingen signal/förbindelse
frysta data:
Felstatus: 01100100
Felprioritet: 1
Felfrekvens: 1
Reset-räknare: 165
Mätarställning: 155150 km
Tidsindikering: 0
Datum: 2000.00.00
Tid: 16:34:01

01334 - Dörrstyrdon höger bak (J389)
004 - Ingen signal/förbindelse
frysta data:
Felstatus: 01100100
Felprioritet: 2
Felfrekvens: 1
Reset-räknare: 165
Mätarställning: 155150 km
Tidsindikering: 0
Datum: 2000.00.00
Tid: 16:34:02

01304 - Radio
004 - Ingen signal/förbindelse
frysta data:
Felstatus: 01100100
Felprioritet: 2
Felfrekvens: 1
Reset-räknare: 165
Mätarställning: 155150 km
Tidsindikering: 0
Datum: 2000.00.00
Tid: 16:34:06


Adress 42: Dörrel. förare Labels: AER\1K0-959-701-MIN3.lbl
Artikelnr SW: 1K0 959 701 M HW: 1K0 959 701 M
Komponent: Tuer-SG 006 1219
Kodning: 0000180
Verkstad #: WSC 01279 785 00200
VCID: 387AA9644BDBB544F8-806D

1 fel funnet:
01334 - Dörrstyrdon höger bak (J389)
004 - Ingen signal/förbindelse

Adress 72: Dörr hö bak
Kan ej nås

/Berlands

AndySwede
2024-11-17, 12:39
Det syns sällan utanpå kabelns isolering om kardelerna är av. Mät kontinuitet mellan kontakten i dörren och motsvarande vid b-stolpen.

berlands
2024-11-17, 12:44
Det syns sällan utanpå kabelns isolering om kardelerna är av. Mät kontinuitet mellan kontakten i dörren och motsvarande vid b-stolpen.

Bra idé. Behöver dock ett kopplingsschema så man vet vilken kabel som går till vilken pinne i kontakten. Får leta vidare...

AndySwede
2024-11-17, 12:50
Absolut, men får du inte kontakt mellan båda sidor så vet du ju. Alla kablar är färgkodade.

berlands
2025-05-04, 16:17
Fortfarande inte fått rätt på bilen så bumpar den här lite grand.
Symptomen är alltså att varken elhissar eller centrallås funkar höger bak.

I bakdörren är det totalt 6 kablar i kabelhärvan och de är +12V, Jord, CAN-bus hi, CAN-bus low, samt 2 tåtar till högtalaren.
Mätt kontinuitet mellan kontakten i dörren och kontakten till kontrollmodulen och alla trådar är hela.

Bytte själva kontrollmodulen i dörren (J389) som sitter på motorn för elhissarna men samma resultat.
Har mätt så att där är jord och +12V fram.
Även mätt med oscilloscope på CAN-bussen fram till modulen och ena CAN-ledaren är där signal på medans andra CAN-ledaren ligger på +12V hela tiden.
Mätte på CAN-bussen i kabeln som går till vänster bakdörr och där är samma sak. Signal på ena ledaren och den andra ligger på +12V hela tiden. Men den dörren funkar!

Blir galen på det här! Nån som har nåt tips på vad man ska prova härnäst?

a128
2025-05-04, 16:58
Finns det 12 volt vid minsta belastning tex. med en 1-2 watt glödlampa ?

AndySwede
2025-05-05, 20:47
Det är ju en avancerad felsökning du gör så jag vet inte riktigt vad jag kan bidra med mer....
Jag har dock för mig att bakdörren är en "slav" och kodas genom modulen i framdörren. Är allt korrekt kodat? Och kanske testa att byta plats på modulerna fram för att utesluta att den inte skickar vidare kommandon till slaven.

berlands
2025-05-16, 16:04
Finns det 12 volt vid minsta belastning tex. med en 1-2 watt glödlampa ?

Bra förslag! Ska testa detta!

berlands
2025-05-16, 16:10
Det är ju en avancerad felsökning du gör så jag vet inte riktigt vad jag kan bidra med mer....
Jag har dock för mig att bakdörren är en "slav" och kodas genom modulen i framdörren. Är allt korrekt kodat? Och kanske testa att byta plats på modulerna fram för att utesluta att den inte skickar vidare kommandon till slaven.

Jag mekade med en GTI MK5 2005 i helgen och i den så verkar centrallåset i bakdörren styras av modulen i framdörren (passagerardörren i detta fallet). För centrallåset höger bak funkade även om man kopplade ur kabeln som går till fönsterhissen höger bak.

Men på denna GTI:n jag har (2009) så verkar det vara ett helt annat utförande. Centrallåset höger bak styrs av elektonikmodulen för fönsterhissen höger bak. Dessutom får jag känslan av att det är nån LIN-buss och inte CAN-buss i högerdörren. (det är bara en tråd med kommunikation, inte två som i CAN-fallet). Så det kanske är som du säger. Passagerardörrens modul styr modulen höger bak via nån sorts lokal LIN-buss?

Jag behöver nog få ta i ett elschema för att förstå hur det här hänger ihop.
Nån som vet var man hittar det för en Golf GTI 2009?

vfr
2025-05-19, 16:00
Det finns entråds-CAN också, eller om det bara är en dålig beskrivning av LIN...