handdator

Visa fullständig version : Golf 5 drar ström

Golf
2024-11-13, 17:51
Hej

Jag har en Golf MK5 1.6 2005 som tömmer batteriet relativt fort, oklart hur fort då jag nyligen köpt den men på 24h är batteriet tomt. Har mätt strömförbrukning lite kort och det känns som om den inte drar något för att öka kraftigt till att gå ner igen, verkar inte vara en linjär kurva.

Jag får upp följande felkoder:
00470 combination comfort databus in single wire
01811 supply voltage for door control module, driver side
00778 steering angle sensor
01332 front passager side door control module

Pga felkoderna har jag misstänkt något fel i dörrarna men all el funkar i dörrarna, tycker dock att högtalarna låter dåligt men vet inte om det är normalt. Stereon är original så bör inte vara den. Har även kollat kablarna mellan dörr och bil(bakom gummit) men de ser hela ut där.

Har någon tips på vad man bör kolla upp?

Tack på förhand

skarj
2024-11-13, 18:32
Du är 100 på att batteriet är friskt?
Hur mycket ström drar den när den drar som mest? I avstängt läge alltså.

AndySwede
2024-11-13, 19:43
Hur har du mätt upp stömförbrukningen?

Golf
2024-11-13, 22:12
Jag hade ett friskt batteri vid mätningen, jag mätte med en bluetooth adapter som jag satte på batterikablarna och följde mätningen på telefonen efter att jag stängt alla dörrar och låst bilen. Tyvärr kommer jag inte ihåg hur mycket den drog men det var en bra bit över gränsvärden (som jag hittade på internet)

Funderar på om det kan vara något med comfort control module mem vet inte riktigt hur den påverkar strömförbrukningen och hur det kan avhjälpas.

AndySwede
2024-11-14, 08:30
Felkoderna kommer troligtvis efter att batterispänningen blivit för låg.
Gammal hederlig felsökning gäller, multimeter och mät förbrukning över varje säkring, eller ryck en säkring i taget och mät på batteriet.

En vanlig felkälla är om någon bytt ut radion från original RCD 310 till en nyare RCD 510 med navigation.

skarj
2024-11-14, 10:33
Ja även jag misstänker batterispänningen, därför undrade jag om du var säker på att batteriet är OK.
Du kan rycka lite säkringar och skriva upp, om du inte orkar mäta, se om någon säkring gör att batteriet har kraft kvar nästa dag. Tidsödande men kräver inte mycket verktyg eller insats.
Eftersom du köpt den i detta skick, fick du höra när det börjat? Samt om något gjorts just innan?
Att börja med radions säkring är ett bra råd, även om den inte är bytt.