handdator

Visa fullständig version : Frågor om Leon 2020->

skarj
2024-11-08, 16:40
Är ny på forumet och kanske svaren finns, men jag har inte hittat dem.
Jag undrar:
1. Går det automatiska dörrlåset att ta bort? Det som låser dörrarna när man börjar rulla med bilen?
2. Visst tusan är strålkastarna LED (inget LED paket tillvalt), alltså grundstrålkastarna på en TSI 110 DSG7?
3. Någon som vet vad det är för bytesintervall på multiremmen, som driver generator samt spännare?
4. Intervall på kamrem? Fick ett svävande svar av SEAT-försäljaren om 24000 mil samt 10 år.
5. Är det verkligen ingen service som BÖR göras på DSG7 lådan i denna, eller bör man, men inget intervall?
6. Oljeservice endast vartannat år, enligt säljaren, stämmer det?
7. Finns det trådlös apple CarPlay? Får bara till det med kabel, vilket är besvärligt.
8. Någon som vet om appen kan använda 4G? Eller kommer den att somna in när 2G/3G släcks?

candyweiss
2024-11-08, 17:50
Standardsvaret till alla nya medlemmar: https://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?27236-Till-er-som-postar-supportfr%E5gor-ang-teknik

skarj
2024-11-08, 18:37
Nja, du tänkte länkarna? Har letat där men tycker inte jag blir kolare, får inte entydiga svar.
Eller menar du att jag ska ställa frågan där?
Tänker att de som vet svaret på någon fråga, svarar på den, man behöver inte veta svaren på alla frågor.

Peter-C
2024-11-09, 10:17
Utrustning, om det är LED strålkastare på aktuellt objekt eller ej får du titta på själv, vet inte.

Aut låsning dörrar. Bör finnas ett val under inställningar på bilen, av/på.

Serviceintervall, se inlägg nedan.

https://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?28155-Hur-l%E4nge-%E5r-b%F6r-man-serva-p%E5-en-verkstad&p=271494&viewfull=1#post271494

Om det är en 1.0 TSI (är 3 cylindrig) med DSG så har den DSG7 med torrkoppling DQ200 som ej har något serviceintervall.

Kamrem på 1.0 TSI är nog 21 000-24 000 mil (har sett olika uppgifter) som du skriver. Ska/bör säkert kontrolleras när bilen är lite till åren.
Multirem ska kontrolleras, lätt att se om den är sliten, inget intervall vad jag vet.

Peter-C
2024-11-09, 10:33
PS I länken nedan beskrivs hur du kollar utrustning på specifikt fordon, tex om den har LED strålkastare. Du får leta bland c:a 200 rader ;).

https://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?27392-PR-Koder-VAG-bilar-hur-man-f%E5r-fram-samtliga-p%E5-ett-l%E4tt-s%E4tt

skarj
2024-11-09, 19:35
Ja alltså själv tycker jag mig se att det är LED, även bekräftat av tex car.info, men 2 oberoende SEAT handlare säger att det inte är LED, de svajiga svaren går igen på flera av mina frågor, det är anledningen till att jag ställer dem här, då andra ägare säkert sitter på en del svar. Jag tycket att det är märkligt att det inte är entydiga svar, det är liksom inget som inte borde vara glasklart.

Ja det är 1.0 TSI och jag är inne på att det inte finns något serviceintervall på DSG7 med torr koppling, tänkte mer om det iaf är något som bör servas? Lika som tex automatlådan i en V70/XC70, inget intervall med det bör absolut bytas olja, samma som Volvos Haldex 5 på samma bilar.

Tackar för svaren och hoppas fler fyller i. Antar att det är färre ägare än på Volvobilar samt att ägarna kanske är mer benägna att köra bil än att skriva på forum. En a anledningarna till att jag inte hittar så många svar.

Peter-C
2024-11-09, 23:59
Är det en Leon 5F (2013-2020) eller en Leon KL (2020- framåt)? Bägge finns som 2020 årsmodell. Det har ju viss betydelse.

Har du ett regnr/VINnr då är det enkelt att svara på frågan om LED.

skarj
2024-11-10, 07:53
Ja det är 2020 och framåt, senaste modellen, det var det jag menade med rubriken, vill ogärna skriva ut regnr, frågan är mer: Finns det någon av dessa bilar gjorda efter 2020 (nya modellen) som inte har LED? Utan att vara akrobat så ser jag inga tecken på att det inte är LED, bara 2 oberoende SEAT firmors säljare som hävdar att det är halogen, inkl där jag köpt bilen. Jag är 95 % säker att de har fel. Vad jag förstår så finns bilarna endast i standard LED (min) samt med LED paket, med matrix, men vill ha lite uppmaning av er andra.

Peter-C
2024-11-10, 13:56
Ahh, såg inte att du skrivit "2020->....".

Om du skickar ett PM till mig med regnr så kan jag kolla koden för Strålkastare.

Marcus
2024-11-10, 21:37
Antar att det är färre ägare än på Volvobilar samt att ägarna kanske är mer benägna att köra bil än att skriva på forum. En a anledningarna till att jag inte hittar så många svar.

Fast precis all teknik i bilen är VW / koncern gemensam, det finns inga SEAT unika tekniklösningar. Du skulle precis lika gärna kunna skriva VW Golf istället, så finns det helt plötsligt hur många användare som helst.

Marcus
2024-11-10, 21:45
Typ KL, Seat Leon generation fyra: Du har inte skrivit något om bilens utrustningsnivå, men eftersom motorn är 1,0 TSI så tänker jag att det är en Style, tror inte Reference såldes i Sverige. Eco LED strålkastare är standard för Style, men Matrix LED är tillval. Trådlös Apple CarPlay var knappast standard från start, du behöver ha tillvalet Full Link för att få tillgång till Apple CarPlay och jag tror inte Wireless Full Link Connectivity erbjöds från start, utan endast Full Link med kabel. Angående förändringar i mobilnäten och påverkan på bilar så kan du läsa mer här: https://www.seat.se/aga/2g-3g

skarj
2024-11-11, 13:48
Tackar, Style+ tycker jag mig ha läst, säger det dig något?
Då vet jag att det är Eco LED, har övertygat mig själv om att det är LED och inte halogen iaf, gissar att säljarna drar en gissning då den inte har Matrix LED som de vet var ett tillval och helt enkelt antar att det då är halogen.

Finns det något man kan göra för att veta säkert om det är Wireless Full link? Set att det finns en "app" Full Link, eller är det bara att prova med eller utan USB-C kabel, fungerar det inte utan så får man anta att kabel krävs? Eller finns det någon liten logga eller något på skärmen som gör att man kan veta om den klarar Apple CarPlay?

Har läst tråden om 2G/3G, redan innan men det säger föga om bilmodellerna, står typ att dom jobbar med det, tänkte om någon vet på rak arm när 4G börjat användas? Bilen är från 2021, om det ger något.

Marcus
2024-11-12, 09:53
Ja det ser ju ut som halogenstrålkastare, så det är kanske inte så konstigt att man missförstår :) Men man borde ju veta så klart...

Alla MQB-bilar som är utrustade med Apple CarPlay lär ha ett val för Apple CarPlay i infotainmentsystemets menyer, om du väljer det, vad får du för val då, kabel eller trådlöst? Det lär framgå där. Men som sagt, jag är väldigt tveksam till att en tidig Leon generation 4 i Style utförande har Wireless Full Link Connectivity.

Marcus
2024-11-12, 10:19
Activation Wireless Full-Link (Carplay & Android auto ) Seat Leon KL

https://youtu.be/rsTxx8zdQk8?si=7CxY0TRrcPgrI4Um

skarj
2024-11-12, 11:03
Tackar!
Ja visst, håller med om att det på håll ser mer ut som halogen, om man inte ser på färgen eller böjer sig ner och tittar och ser dioderna. Blev osäker när två oberoende säljare på två oberoende firmor i två olika städer båda säger att det är halogen.

Så det verkar gå att fixa trådlöst, men jag har inte den skärmen eller navigator, utan snikmodellen med skärm med "riktiga" rattar, vilket jag iof är tacksam för, inte såld på att ha touchskärm till alla funktioner. Men det kanske innebär att jag får vara nöjd med trådar CarPlay, vilket i praktiken kommer att innebära: Inget CarPlay. Om det inte är nödvändigt för att hitta, så man behöver navigator, vilket lär vara max 1 ggr/år.

Vet du något om oljeservice? Säljaren påstår att det endast är vartannat år (kör ca 1500 mil/år), vilket säkert stämmer, men känns dumt i mina öron att inte byta olja varje år.

- - - Uppdaterad - - -

Såg just ditt svar under VW om oljan:o

Marcus
2024-11-12, 11:56
Varför kan du inte ansluta för telefonen via USB-kabel och få Apple CarPlay trådat?

skarj
2024-11-12, 12:38
Jo det fungerar, men latheten gör att det inte kommer att hända, samma sak med frun som är den primära användaren av SEATen, men om det behövs för navigering så görs det. Hade det fungerat trådlöst så skulle det användas mer i regel än i undantag som nu, för stökigt och bluetooth får duga.

Crille82
2024-11-12, 19:01
1. Det borde gå att ställa in i meny.
2. Det borde vara lätt att konstatera genom att titta på strålkastarna och ev. lampor.
3. Finns ingen rekommenderad intervall. Brukar bytas i samband med kamrem.
4. Finns igen intervall, men rekommdation på 24000 mil. Då är bilen förbrukad enligt tillverkaren ;) Jag skulle personligen byta lite tidigare.
5. Torrlamellpaket, dvs att man inte byter olja som i DSG-lådor med våtkoppling.
6.Flexibel beroende på omständigheter, upp till två år och 3000 mil.
7. Det finns "USB-dosor" som sköter den trådlösa överföringen, kostar runt 200 spänn på ex. Aliexpress. Har i både i både min T-Roc och Merca.
8. Troligen inte.

skarj
2024-11-12, 19:47
Tackar för svar, 8:an, troligen inte 4G eller troligen inte somna in?

skarj
2024-11-14, 16:08
Svarar mig själv och alla andra som undrar, trådlös Apple CarPlay, bara man duger till att få igång det, fungerade klockrent idag efter att ha råkat ta bort min telefon ur bilens system med bluetooth, vid inläggning kom frågan om CarPlay och vips så var den länkad utan sladd!

Nästa problem/fråga, SEAT connect för att kunna starta bla bensinvärmaren, är det problem med SEAT ID just nu? Kommer inte vidare att registrera mig, tänkte slå till på ett abonnemang, verkar som appen heter My SEAT nu? Hur fungerar den för er?