Kee
2024-10-09, 10:45
Hej, detta gäller en golf mk4 v6 4motion
När jag efter fyra dagars parkering skulle starta bilen för att åka iväg märker jag först ingenting särskilt, men när jag trycker till gasen händer inget alls! Det går ju inte att köra på tomgång, så jag rullar tillbaka bilen i sin ruta.
När jag sedan får möjlighet att köra en felkodssökning på bilen får jag två koder, 17952 Angle sensor 1 för throttle actuator (G187) Signal too large samt 17580 Angle sensor 2 för throttle actuator (G188) signal too low.
Detta får mig att misstänka gasspjället och det baseras endast på symptomen och att gaspedalen borde vara mer skyddad. Därför köps ett begagnat spjällhus från skroten och jag frågar om de uttryckligen testat detta och hur de gjort. Spjällhuset görs såklart rent innan montering.
Vid montering får jag nu två nya felkoder, 17976 Throttle actuator (J338) mechanical failure, samt 17987 Throttle actuator (J338) adaptation not started. Det märkliga är att när jag kopplar in det första (original) spjällhuset så får jag nu samma koder?
Jag kan inte köra en adaptation av gasspjället utan att få en error-kod (det verkar som om spjällhuset "hänger sig" och fastnar i ngn loop där det klickar in i oändligheten tills jag avbryter). Förvisso vet jag inte om mitt begränsade felsökningsverktyg "egentligen" kan göra såna saker. EN VAG-Com kabel är beställd, men jag misstänker att det kommer att ta tid för mig att få ordning på detta, så medan jag väntar frågar jag här.
Någon som har ngn aning om hur jag kan gå vidare i felsökandet? Jag är sugen på att undersöka om pedalen funkar som den ska även om felkoden pekar mot spjällhuset. Förra sommaren hade det regnat in i bilen och samlats ca 10cm vatten under pedalerna.
Spjällhuset verkar "unikt" för v5 och v6-modellerna och visst kan jag testa ännu ett till, men i det här läget är jag orolig över att själva ECUn kan ha tagit skada? Trasiga kablar till lambdasonderna kan tydligen orsaka detta fel?
Motorn startar klockrent och går jättefint på tomgång som om inget hänt. Lambdasonderna verkar uppvisa korrekta värden och inget onormalt hos kablarna har upptäckts.
Tacksam för lite brainstorming. Bilen ska ställas av om knappt två veckor och nu lutar det åt att traila den till avställningen.
När jag efter fyra dagars parkering skulle starta bilen för att åka iväg märker jag först ingenting särskilt, men när jag trycker till gasen händer inget alls! Det går ju inte att köra på tomgång, så jag rullar tillbaka bilen i sin ruta.
När jag sedan får möjlighet att köra en felkodssökning på bilen får jag två koder, 17952 Angle sensor 1 för throttle actuator (G187) Signal too large samt 17580 Angle sensor 2 för throttle actuator (G188) signal too low.
Detta får mig att misstänka gasspjället och det baseras endast på symptomen och att gaspedalen borde vara mer skyddad. Därför köps ett begagnat spjällhus från skroten och jag frågar om de uttryckligen testat detta och hur de gjort. Spjällhuset görs såklart rent innan montering.
Vid montering får jag nu två nya felkoder, 17976 Throttle actuator (J338) mechanical failure, samt 17987 Throttle actuator (J338) adaptation not started. Det märkliga är att när jag kopplar in det första (original) spjällhuset så får jag nu samma koder?
Jag kan inte köra en adaptation av gasspjället utan att få en error-kod (det verkar som om spjällhuset "hänger sig" och fastnar i ngn loop där det klickar in i oändligheten tills jag avbryter). Förvisso vet jag inte om mitt begränsade felsökningsverktyg "egentligen" kan göra såna saker. EN VAG-Com kabel är beställd, men jag misstänker att det kommer att ta tid för mig att få ordning på detta, så medan jag väntar frågar jag här.
Någon som har ngn aning om hur jag kan gå vidare i felsökandet? Jag är sugen på att undersöka om pedalen funkar som den ska även om felkoden pekar mot spjällhuset. Förra sommaren hade det regnat in i bilen och samlats ca 10cm vatten under pedalerna.
Spjällhuset verkar "unikt" för v5 och v6-modellerna och visst kan jag testa ännu ett till, men i det här läget är jag orolig över att själva ECUn kan ha tagit skada? Trasiga kablar till lambdasonderna kan tydligen orsaka detta fel?
Motorn startar klockrent och går jättefint på tomgång som om inget hänt. Lambdasonderna verkar uppvisa korrekta värden och inget onormalt hos kablarna har upptäckts.
Tacksam för lite brainstorming. Bilen ska ställas av om knappt två veckor och nu lutar det åt att traila den till avställningen.