Visa fullständig version : Ny regel som berör vinterdäck
Efter 2024-11-30 måste dubbfria vinterdäck ha alp-symbol på däcksidan utöver andra klassificeringar såsom M+S, M.S, M & S, M-S, MS eller "Mud and Snow".
14772
För er info :).
Se vidare:
https://www.transportstyrelsen.se/vinterdack
AndySwede
2024-10-01, 20:33
Jaha ok. Vem har fått hybris nu då? Ska det kasseras hundratusentals funktionsdugliga däck?
Ungefär samma reaktion från min sida ;). Dock tror jag att etablerade/kända tillverkare (tex Nokian) har haft denna symbol i relief på däcksidan i många år så förhoppningsvis får det inte så stor påverkan på oss bilägare.
AndySwede
2024-10-01, 22:08
Nej. Och vem i helvete ska kontrollera det här? Polisen lär ju sucka djuuupt och knyta näven i fickan. Ska man jaga gängmedlemmar eller kontrollera att man har rätt märkning på vinterdäcken? Vart fan är vi på väg med det här landet egentligen.
Ja...Fy fan va dumt!
Om jag nu hade haft bra dubbfria däck utan symbolen.... då hade det väl bara vara att köra vidare å se vad som händer :confused:. Om inte annat kan man ju slipa fram med "Dremmeln"/ fint stift/ en sådan symbol på däcksidan, inte så svårt! Försänkt relief blir det då :D. Symbolen är ju där då, förvisso hemmagjord!
Verkar inte vara problem om man har dubb enligt vad jag läst.
Det där har väl varit standard sen 2019, så har du däck utan symbolen så är dom ändå för gamla.
candyweiss
2024-10-02, 09:48
5 år, för gamla?? 10 år kan jag hålla med om är för gamla.
Max 5 år sen är det byte i min värld. :D
Kollade upp min arsenal i källarförrådet, alla har denna symbol även King Meiler däcken från däckonline
:p