handdator

Visa fullständig version : Byte Batteri Golf 7. Programera in nytt. val av ODB läsare för jobbet? Biltema?



matsola
2024-09-22, 21:23
Ska byta batteri på Golfen en TDI 2014. Och har läst mig till att man ska programmera in det nya batteriet.
Köpte en Biltema ODB läsare 15-1375, som även skulle fixa batteri byten.

14767

Men innan jag öppnade kartongen så läste jag bruksen på nätet. Och där står inget att man kan ändra serienummer på batteriet, som verkar vara en av kriterierna för att bilen ska fatta att den fått nytt batteri.

Någon som har använt denna för detta ändamål eller vet något bra alternativ? Ska ha den till lite annat också givetvis, men mest basic saker. så gärna i samma budget nivå. Vill inte öppna kartongen och prova för då får man inte lämna tillbaka den.

AndySwede
2024-09-23, 09:30
Det finns en tråd om att koda batteriet eller inte. Behövs inte ytterligare en.

Peter-C
2024-09-23, 14:13
Visst ska det kodas:

https://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?27583-Byte-Startbatteri-p%E5-MQB-bil&p=267591&viewfull=1#post267591

matsola
2024-09-23, 15:32
Det finns en tråd om att koda batteriet eller inte. Behövs inte ytterligare en.

Nu gällde frågan själva ODB läsaren vad den klarar av. Men jag lyfter in det i den andra tråden så vi håller oss till en och samma tråd då frågan hänger ihop.

olle54
2024-09-23, 15:44
Jag har samma från Biltema och det funkar att koda in nytt batteri med den. Har gjort det själv.

matsola
2024-09-23, 16:03
Great, precis det jag behövde veta. :)

stevwe
2024-09-25, 16:45
Har precis samma fundering så väldigt nyfiken på resultatet. Tittade i manualen till Diagsnosverktyget och där verkar inte alla alternativ på Ah finnas med. Mitt nya batteriet (båda Varta) är 70 Ah och gamla 68 Ah så tänker att man måste först måste ställa in något nytt för att nollställa och sen nollställa ytterligare en gång till om inte 70Ah finns att välja på. Står på andra ställen om batteriets serienummer och att det måste ändras åtminstone en siffra och gissar på att varje gång man sparar nya inställningar så stegas det automatisk av verktyget.

matsola
2024-09-25, 21:49
Byte batteriet igår men har inte hunnit leka med Diagnosverktyget ännu. Ska försöka göra det imorgon.

matsola
2024-09-28, 16:09
Så då har jag provat den och det verkar fungera utmärkt.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240928/d0eba06c394a06cc31779d18f96ae842.jpg
Gick in via denna.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240928/f81fe02f77d4b2da3cb4b5940a496cab.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240928/e42ba8329cfa6dc5a3a2c17e93c77395.jpg
Så såg den ut vid inloggning.
Efter mitt byte till Exide (TU3) och ändring av Ah och serienummer så blev det enligt nedan. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240928/6d0622b4c9cd982ec3a0e095630a493d.jpg
Min enda fundering vad Fleece stod för, men eftersom jag hade ett AGM innan så fick den stå kvar så. Fanns binär-AGM att välja på men det kändes inte helt rätt.

Summa summering är att den gör jobbet och fyller mina övriga behov med felkoder och lossa handbroms mm.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Peter-C
2024-09-28, 19:13
Du har rätt tror jag vad det gäller val av batterityp för AGM - Fleece.

Jag baserar det på tråden nedan från Cupraforumet.

https://www.seatcupra.net/forums/threads/new-battery.470715/page-2#post-5022351

Alternativen, bilden från min bil med EFB:
14771

matsola
2024-09-29, 10:59
Jag lyckades hitta något likande någonstans?
Då blev det nog rätt med Fleece. :)

Men lätt att förivra sig då det står Binary-AGM längre ner. Men som jag fattade det så är det för nyare bilar eller med speciell teknik.