handdator

Visa fullständig version : Vågar man långmilare Passat GTE ca 2019-2020?



VilkenPassat
2024-09-18, 09:45
Hej, jag tittar på att köpa en begagnad Passat GTE runt årsmodell 2019-2020 för att få ta del av merparten av nya tekniken samt att jag har laddstolpe, men långmilare runt 15.000 mil för att hålla nere priset. Kollar för runt 200 tusen.

Ni som har GTE och kört långt, har ni märkt av att batteriet försämrats?

I vanliga fall går väl resonemanget att GTE bensinmotorn går väldigt lite eftersom de flesta milen görs på el. Men en som gått 15 000 har troligtvis gått som tjänstebil och långa sträckkörningar så bensinmotorn fått göra det mesta av jobbet. Hur är driftsäkerheten på den motorn, är den "förbrukad" strax därefter eller är det troligt att den kan köra på likt en diesel? Själv kommer jag köra mina vardagsmil på el men längre turer blir på bensin, kör ca 2000mil/år.

Falcor
2024-09-18, 10:24
Jag har haft en 2018 och en 2021 GTE och trivdes med dom men jag skulle nog aldrig våga äga en privat som är utom garantitiden för drivlinan. Jag har för mig att det är 6 år på den? Kan vara värt att ha koll på.

På min 2021 så hade jag en elräckvidd vintertid på 30-35 km. Jag har 18 km till jobbet och att köra dit och hem på en laddning med full värme etc beror helt på hur kallt det var ute. Runt nollan så funkar det men är det -5 eller mindre så räckte det inte till.

VilkenPassat
2024-09-23, 08:51
Tack för svaret, jag hade missat det. Ok jag förstår hur du tänker, men man har väl inte 6 års garanti på några drivlinor eller motorer oavsett? Har man sett att det är mer problem med GTE-drivlinan än för enbart bensin eller diesel? Är det något specifikt i sådana fall och är det något som VW gått ut och åtgärdat på alla eller är drivlinan bara allmänt opålitlig och sticker ut i statistiken?

Marcus
2024-09-23, 09:45
Det är 8 års garanti på drivbatteriet i Volkswagens laddbara bilar och man kan byta ut enskilda celler om det skulle behövas.

Falcor
2024-09-25, 08:35
Det kanske skiljer på drivbatteri och hybridsystem? Jag har för mig att säljaren sa 6 år på hybridsystemet när jag hämtade ut den första bilen.

Marcus
2024-09-27, 09:54
Volkswagen Pressinformation VW Passat GTE 2015-11-18:

14769

https://mb.cision.com/Public/596/9869604/9203c1d07b1124ed.pdf

VilkenPassat
2024-09-30, 08:43
Tack för förtydligande. Tiden är då inga problem, men däremot "långmilare", där jag tänkt köpa en som kanske gått ca 13-16.000 mil eftersom jag har en budget att utgå från, så tar jag hellre en modern långmilare än än 3 år äldre med färre mil på. Men bra att man kan byta enskilda celler. Någon som har en uppfattning om vad sådant kostar? Brukar man göra ett hälsotest på batteriet på laddhybrider eller är det mer helel? WLTP 52km är ju ganska enkelt att testa om batteriet verkar vara friskt genom att bara köra. Någon som har ytterligare input?

AndySwede
2024-09-30, 21:05
Jag har ingen specifik kunskap i ämnet men räkna med att byta några celler kan kosta i närheten av att byta hela batteriet. Arbetstiden för felsökning, i och urmontering av batteriet ur bilen och sedan öppna det är nog det som kostar mest.
Det är nog ett litet fåtal specialiserade verkstäder som har den här kompetensen i Sverige.

Marcus
2024-09-30, 21:35
En hel del pengar kostar det säkert, men det är ett standardiserat arbete som Volkswagen service partners ska kunna utföra, inte ett fåtal specialiserade verkstäder.