handdator

Visa fullständig version : VW Polo MK3 1,6 1996. Bult till "invändiga" delar av länkaget bortplockad = problem!

Jepson75
2024-09-17, 18:24
"Råkade" skaffa mig en Polo.
Dessvärre är en bult på växellådan bortplockad. En bult som verkar gå till "växelväljaren" för backen.
Bultens placering markerad på bilden.

Min fråga är helt enkelt: finns det hopp om att det kan gå att få dit den UTAN att riva isär lådan?
Finns ju nåt löst, innanför bulthålet, med ett hål i som kan gå att positionera med mycket tur. Men frågan är om fler delar lossnat?
Tittar man på bifogad sprängskiss, så bör det vara nr 17 som är ur. Nr 18 ska vara någon form av låsring. Men jag kan inte avgöra om den sitter på in eller utsidan. Utsidan är det ju lugnt. Är det på insidan är det ju dumt att ha den rasslandes.

Jag anar svaret: NEJ, men det sista som överger en är hoppet sägs det ju!

Tacksam för hjälp :-)

14763
14762

henca
2024-09-17, 18:55
Den där skruven verkar vara som gjord för att finta bort amatör-skruvare till att ställa till det för sig rejält. En liknande aktuell tråd finns här:

https://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?28376-VW-Polo-1-4-2001&

m v h Henrik

Jepson75
2024-09-17, 19:08
Den där skruven verkar vara som gjord för att finta bort amatör-skruvare till att ställa till det för sig rejält. En liknande aktuell tråd finns här:

https://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?28376-VW-Polo-1-4-2001&

m v h Henrik

Tack för länken. Försökte hitta nåt, men fick väl inte till sökorden. :)
Historien är samma här, någon (faktiskt inte jag) skulle kolla oljan.
Undra varför just den bulten är så lockande att skruva ur då?
Nåväl, får väl ta o vända upp o ned på bilen o skaka lite. :D

Skämt åsido: det är alltså inga andra delar som ligger o skramlar runt utan "bara" det jag kan se. Var framför allt det jag ville få reda på. Tillbaks till garaget.

Jepson75
2024-10-08, 09:06
I mitt fall gick det inte att skaka den rätt - hade fastnat., så det var dela lådan som gällde. Fast nu är den på plats. :-)
Men nu en följdfråga: sitter någon på vilket åtdragningsmoment "sprängkåpan"/"kopplingskåpan" (samma sak?) ska ha mot växellådan. Hittar moment mot motorblocket, men inte kåpa-låda.