Visa fullständig version : Varför Elbilsförsäljningen stagnerar i UK
Här följer ett intressant reportage om varför man inte endast ska överväga Elbilar som alternativ för att minska utsläppen.
Regelverket som det pratas om i videon är unikt för UK. EU länderna har andra regelverk. Vad som är gemensamt mellan UK och Eu är att målen och bonus/malus påföljderna är orimliga!
I övrigt är det ytterst relevant även för oss i SE det Harry Metcalfe säger!
https://youtu.be/DwUDR8WTTKQ?si=uXkWzcMo_WlKCy2G
Jag tar mig friheten att försöka flytta över diskussionen hit från den andra tråden...
Att framtiden är elektrisk mobilitet är ju inget som vi i lilla Sverige har hittat på, det är en global utveckling.
Hela industrier och samhällen ställer om. Industrin har bestämt sig, politiken har bestämt sig.
Ja, det är en global utveckling politiskt driven av den globala gröna vänstern.
Det finns ingen väg tillbaka. Det är ett enormt paradigmskifte i bilindustrin som vi ännu bara sett början på.
Den som lever får se. Jag befarar att det bara inom ett fåtal mandatperioder kommer ske ett lappkast mot någon annan teknik, det har hänt förr.
Lägg inte tid på att ta upp små obetydliga saker som lokala historiska felsatsningar på etanol osv, det leder inte till något gott, tvärtom.
Även det där med eldrivna bilar har tidigare varit små obetydliga paranteser i bilhistorien. Marknaden såg förbränningsmotorn som tekniskt överlägsen.
Transformationen till elektrisk mobilitet är som en gigantisk våg som kommer att slå ut de som inte hänger med och desto mer vi i Europa uppehåller oss med sådana här diskussioner istället för att ställa om, desto mer förlorar vi.
Omställningar är kostsamma, ju oftare vi beslutar oss för att ställa om desto mer förlorar vi. För de stackare som senast gick på det där med miljödieslar blev det kostsamt när nästa politiska lappkast kom.
Och oavsett mindre justeringar i politiska beslut gällande förbränningsmotorns vara eller inte vara inom EU, eller vansinniga satsningar på vätsgasbilar (hej Toyota och BMW...t,o.m. Hyundai har sansat sig...), så är slaget redan förlorat för förbränningsmotorn och vätgasbilen. Av ekonomiska skäl. Elbilens ekonomiska fördelar är helt enkelt enorma, totalt överlägsna - och inte bara för användaren utan även för samhället, för nationerna, på flera olika sätt. Som människors hälsa och möjligheten att driva fordon med egenproducerad energi.
I videon ovan drivs tesen att marknaden blivit lite mättad när det gäller dem med möjlighet att ladda billigt hemma. De som bor i lägenhet är hänvisade till dyra publika laddstationer. Grundproblemet med el är dock att det inte är någon energikälla, det är bara ett väldigt effektivt sätt att transportera energi och ett mindre effektivt sätt att lagra energi. Någonstans skall denna energi produceras och i Europa och resten av världen sker en stor del av energiproduktionen med hjälp av fossila bränslen som ger oss planerbar elproduktion i samma ögonblick som elen efterfrågas.
Pengar som stannar kvar i den egna ekonomin.
Även om vi skulle välja att ladda våra bilar enbart dagar då det blåser gynnsamma vindar produceras mycket av vår el från "svenska" vindkraftparker av utländska bolag.
Många skriver att elbilar "är så dyra" men missar att förbränningsmotorbilarna kostar lika mycket - att köpa, men mycket mer att driva och underhålla.
Ja, bilägande är dyrt. En betydande del av kostnaden med att äga bil är dock värdeminskningen. Ju dyrare bil, desto högre värdeminskning. Historiskt har man sett det som ganska normalt att en bil tappar ca 20% av sitt kvarvarande värde varje år vilket blir ungefär detsamma som att den halverar sitt värde på 3 år.
Till de privatekonomiska fördelarna kommer de samhällsekonomiska och nationalekonomiska nyttorna. Det spelar ingen roll ängsliga politiker flyttar fram slutdatum för förbränningsmotorbilen inom EU några år, det kommer ändå att lösa sig på ekonomiska grunder. Under tiden tycker några, politiker m.fl. kortsiktiga, att det är varmt och skönt i byxan, men det blir kallt sen...
Detta "slutdatum" är som sagt helt och hållet ett politiskt beslut som tvingar fram en kostsam omställning som inte passar alla.
Vätgasbilen (FCEV) är en ännu större förlorare än förbränningsmotorbilen. Otroligt komplicerad med ledningar och trycktankar, HV-batteri, inverter, elmotor osv. Ungefär som en laddhybrid, dubbel komplexitet som kräver stora utrymmen och ger en ineffektiv paketering, dåliga utrymmen. Den förlorar stort mot den batterielektriska bilen (BEV) vad gäller komplexitet, effektivitet, prestanda, paketering, ekonomi. Bara det att den ska tankas med ett dyrt bränsle som ska transporteras ut till särskilda platser för påfyllnad... Man kan undrar varför vissa människor vill göra det så otroligt komplicerat...
Jag håller med om att hybridbilar är lite av det sämsta av två världar. Icke desto mindre finns det marknader där de blivit populära då de tar bort en del av svagheterna med elbilar. För att tillgodose dessa marknader tillkännagav nyligen Volvo att de planerar producera plugin-hybrider: https://carup.se/volvos-elbil-med-bensinmotor-far-extrem-rackvidd/
m v h Henrik
Definitionsmässigt så är ju egentligen BMW i3 med REx en EREV så det är ingen helt ny tanke.
Ja, det är en global utveckling politiskt driven av den globala gröna vänstern.
Den globala gröna vänstern som Tesla, Elon Musk, Kina osv?
Ekonomi är drivkraften. Som i så mycket annat.
Den som lever får se. Jag befarar att det bara inom ett fåtal mandatperioder kommer ske ett lappkast mot någon annan teknik, det har hänt förr.
Det är ett missförstånd att den tillfälliga politiska viljan i lilla obetydliga Sverige har någon som helst påverkan på denna industriella revolution.
Även det där med eldrivna bilar har tidigare varit små obetydliga paranteser i bilhistorien. Marknaden såg förbränningsmotorn som tekniskt överlägsen.
Ja, tills det fanns ett bättre mer ekonomiskt alternativ.
Omställningar är kostsamma, ju oftare vi beslutar oss för att ställa om desto mer förlorar vi. För de stackare som senast gick på det där med miljödieslar blev det kostsamt när nästa politiska lappkast kom.
Miljödiesel var globalt sett en mindre lokal parentes, inget som den globala utvecklingen bryr sig om. Dessutom var det ju ett vettigt lokalt alternativ då för att angripa utsläppen av CO2, problemet var att biltillverkarna inte var öppna och ärliga med teknikens begränsningar och ekonomiska tillkortakommanden och valde istället otillåtna lösningar, vilket tvingade politiken att ändra inriktning.
I videon ovan drivs tesen att marknaden blivit lite mättad när det gäller dem med möjlighet att ladda billigt hemma. De som bor i lägenhet är hänvisade till dyra publika laddstationer. Grundproblemet med el är dock att det inte är någon energikälla, det är bara ett väldigt effektivt sätt att transportera energi och ett mindre effektivt sätt att lagra energi. Någonstans skall denna energi produceras och i Europa och resten av världen sker en stor del av energiproduktionen med hjälp av fossila bränslen som ger oss planerbar elproduktion i samma ögonblick som elen efterfrågas.
Samhället behöver se till att det finns möjlighet att installera långsamladdning där människor bor. Det är inget svårt, det behövs ingen hög effekt och el finns det ofta nära, det som behövs är incitament för att lösa detta samt förenkling av fastighetsjuridik. El kan vi producera i Europa på många olika sätt, kärnkraft som grund kompletterat med annat och den icke planerbara kraften behöver vi lagra i batterier. I grunden har vi inte brist på elproduktionskapacitet, särskilt inte i Sverige, men vi behöver kunna planera och lagra den bättre. Elektrisk mobilitet orsakar inte brist på elenergi, till det är de elektriska bilarna mycket mer energieffektiva än förbränningsmotorbilar, så vi sparar på vår energi. Till det kan elbilarna och andra elektriska fordon hjälpa till att stötta och balansera elnätet, så det är mer fördelar.
Även om vi skulle välja att ladda våra bilar enbart dagar då det blåser gynnsamma vindar produceras mycket av vår el från "svenska" vindkraftparker av utländska bolag.
Varför ska vi bara ladda våra bilar med el från vindkraft? Vi kan bygga kärnkraft, både stora och små anläggningar. Jag är helt övertygad om att vi behöver många olika energislag som kompletterar varandra. Bra också om vi kan producera så nära konsumenterna som möjligt, där kommer ofta solkraft och vindkraft lite närmare. Men det gäller ju oavsett elbil eller ej. Jag ser elbilarna som en möjlighet i detta sammanhang, inte tvärtom.
Ja, bilägande är dyrt. En betydande del av kostnaden med att äga bil är dock värdeminskningen. Ju dyrare bil, desto högre värdeminskning. Historiskt har man sett det som ganska normalt att en bil tappar ca 20% av sitt kvarvarande värde varje år vilket blir ungefär detsamma som att den halverar sitt värde på 3 år.
Ja precis och som sagt kostar förbränningsmotorbilarna lika mycket eller mer än elbilarna, i inköp. Efter det är allt annat dyrare för förbränningsmotorbilen och OPEC bestämmer hur mycket din privatekonomi ska drabbas.... Så förbränningsmotorbilen är så klart det sämsta köpet... Tänk också i förlängningen när andra och tredjehandsköparna börjar inse hur mycket billigare man kan köra med eldrift.... Varför ska de då köpa en komplicerad Audi diesel med potentiellt krånglande SCR, DPF, EGR och annat... som behöver dyr oljeservice och som ska tankas med diesel som efter återinförd reduktionsplikt kanske kostar 28 kr litern...?
Detta "slutdatum" är som sagt helt och hållet ett politiskt beslut som tvingar fram en kostsam omställning som inte passar alla.
Ja det är ett politiskt beslut som behövs för att ge industrin spelregler som de kan lita på och som driver på utvecklingen. Utan dessa fasta spelregler skulle europeisk industri förlora ännu mer tid pga otydlighet.
Jag håller med om att hybridbilar är lite av det sämsta av två världar. Icke desto mindre finns det marknader där de blivit populära då de tar bort en del av svagheterna med elbilar. För att tillgodose dessa marknader tillkännagav nyligen Volvo att de planerar producera plugin-hybrider:
Att Volvo m.fl. tillfälligt tar ett steg tillbaka ändrar inte dessa tillverkares väg framåt och inte heller den globala industriella utvecklingen, det är bara ett kort hack i kurvan. Tänker man efter så inser man snart att det är väldigt få bilanvändare som inte klarar sig med EX90 / motsvarande utan istället behöver XC90 PHEV / motsvarande. Bilarna kostar ungefär lika mycket i inköp men PHEV bilen är dyrare i allt övrigt.... Den största utmaningen sitter nog i människors sätt att tänka...
Volvo V60 T6: 635 000 kr
Tesla Model 3: 513 000 kr
Audi A5 Avant Proline TDI quattro: 560 000 kr
VW Passat R-Line 1,5 TSI 150: 506 800 kr
Tesla Model 3 Dual Motor: 603 170 kr
BMW 320i Xdrive: 513 500 kr
VW Passat R-Line 1,5 eHybrid: 608 800 kr
Tesla Model Y: 554 170 kr
Den globala gröna vänstern som Tesla, Elon Musk, Kina osv?
Nej, jag menar politiska krafter som Al Gore, Allians 90/De gröna och GroenLinks. Jag har inget emot att Kina och Elon Musks Tesla gör sitt bästa för att ta fram produkter som gör livet bättre för oss. Det som jag vänder mig emot är när politiska krafter med morot och piska driver sin befolkning mot de produkter som de valt att gynna.
Det är ett missförstånd att den tillfälliga politiska viljan i lilla obetydliga Sverige har någon som helst påverkan på denna industriella revolution.
Den gröna vänstern är som sagt global och morötterna och piskorna handlar inte bara om bonus och malus för att påverka konsumenterna. Det handlar också om politiskt satta kvoter och slutdatum för vissa typer av bränslen. Dessa beslut står hela EU bakom.
Ja, tills det fanns ett bättre mer ekonomiskt alternativ.
Det där med elbilar är inte någon nyhet. Har du möjligen läst Kalle Anka som barn? Farmor Anka kör en Detroit Electric som är en elbil. Henry Ford hade planer på en elektrisk T-ford: https://www.macsmotorcitygarage.com/henry-fords-electric-model-t/
Miljödiesel var globalt sett en mindre lokal parentes, inget som den globala utvecklingen bryr sig om. Dessutom var det ju ett vettigt lokalt alternativ då för att angripa utsläppen av CO2,
Då liksom nu var det något som hela EU stod bakom:
https://www.youtube.com/watch?v=w8r2xnITnqA
problemet var att biltillverkarna inte var öppna och ärliga med teknikens begränsningar och ekonomiska tillkortakommanden och valde istället otillåtna lösningar, vilket tvingade politiken att ändra inriktning.
Då liksom nu satte politikerna sjunkande krav på utsläppen som till sist inte blev praktiskt möjliga att realisera. Den kreativa lösningen som såväl VW som andra tillämpade blev att bygga bilar som kunde visa goda test-resultat trots att de faktiska utsläppen behölls på mer realistiska nivåer.
Samhället behöver se till att det finns möjlighet att installera långsamladdning där människor bor. Det är inget svårt, det behövs ingen hög effekt och el finns det ofta nära, det som behövs är incitament för att lösa detta samt förenkling av fastighetsjuridik.
Jag ser helst att de som vill använda en teknik betalar för den.
El kan vi producera i Europa på många olika sätt, kärnkraft som grund kompletterat med annat
Problemet är att samma gröna vänster som pressar fram elektrifieringen av transportsektorn skrotar reaktorer i förtid.
och den icke planerbara kraften behöver vi lagra i batterier. I grunden har vi inte brist på elproduktionskapacitet, särskilt inte i Sverige, men vi behöver kunna planera och lagra den bättre.
Enligt https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/ konsumerar Sverige denna ganska ljumma höstdag ca 14 GW med el. Hur stor batterikapacitet tror du då att det skulle krävas för att lagra vindkraft från en blåsig vecka till en mindre blåsig vecka? Om man skulle nöja sig med att lagra el för en vecka till en blygsam konsumtionsnivå som dagens så skulle det krävas ett par TWh batterilagring. Batteriet i en elbil har en kapacitet på ca 70 kWh. I Sverige finns det knappt 400 elbilar. Batterikapaciteten för alla Sveriges elbilar blir då på totalt ca 400*70 = 28000 kWh = 28 MWh. För att lagra el för en veckas förbrukning skulle det krävas batterikapacitet motsvarande närmare 30 miljoner elbilar. Men visst, om vindkraften bara skall stå för halva vår elproduktion skulle det räcka med batterikapacitet motsvarande 15 miljoner elbilar...
Vindkraften har tvingat oss att bygga batteriparker, men dessa batteriparker förmår inte lagra el i veckor eller dagar, de är bara avsedda att hålla 50 Hz stabilt i elnätet när asynkrona elproducenter som vindkraft kommer och brusar i elnätet. Dessa stabila 50 Hz krävs för att hålla uppe överföringskapaciteten i våra elnät. Efter att några sådana batteriparker byggts för att kompensera för de förlorade stora tunga roterande massorna i reaktorernas turbiner har överföringskapaciteten gått upp vilket gett oss lite lägre elpriser i södra Sverige och mycket högre elpriser i norra Sverige.
Elektrisk mobilitet orsakar inte brist på elenergi, till det är de elektriska bilarna mycket mer energieffektiva än förbränningsmotorbilar, så vi sparar på vår energi. Till det kan elbilarna och andra elektriska fordon hjälpa till att stötta och balansera elnätet, så det är mer fördelar.
Det känns lite onödigt att köpa en hel bil för att hjälpa till att balansera elnätet. Mer lämpat vore nog den typ av batteripaket som ofta säljs tillsammans med solcellsanläggningar, då kan man vakna med en fulladdad bil på morgonen.
Varför ska vi bara ladda våra bilar med el från vindkraft? Vi kan bygga kärnkraft, både stora och små anläggningar. Jag är helt övertygad om att vi behöver många olika energislag som kompletterar varandra. Bra också om vi kan producera så nära konsumenterna som möjligt, där kommer ofta solkraft och vindkraft lite närmare.
Även jag skulle helst se en elproduktion som främst bygger på planerbar kraft som kärnkraft och vattenkraft. Sen kan man komplettera med lite vind-el och lite sol-el. Problemet nu är att samma gröna vänster som pressar på elektrifieringen av transportsektorn skrotat reaktorer i förtid. I Tyskland hade man som plan att komplettera vindkraft med fossil gas de dagar det inte blåser. Med facit i hand vet vi att det inte var någon bra plan, men det var åtminstone en plan. Här i Sverige har vi i stället kombinerat skrotning av reaktorer med ambitionen att elektrifiera transportsektorn och storstilade planer på produktion av grönt stål.
Idag används vattenkraften för att balansera den lite mer slumpmässiga elproduktionen från vindkraft. Att bygga ut med mer vattenkraft är svårt, men det finns storstilade planer på mera vindkraft. Redan idag är vindkraftens kapacitet lika stor som vår vattenkraft de dagar som det blåser gynnsamma vindar. Vad skall vi balansera vindkraften med när den byggts ut för att täcka behoven för grön stål-tillverkning?
Men det gäller ju oavsett elbil eller ej. Jag ser elbilarna som en möjlighet i detta sammanhang, inte tvärtom.
Elbilar har fördelar och jag önskar att alla själva skall få göra avvägningen mellan fördelar och nackdelar. Den som bara väljer att dansa efter politikernas pipa kommer bli besviken den dag nästa politiska lappkast kommer.
Ja precis och som sagt kostar förbränningsmotorbilarna lika mycket eller mer än elbilarna, i inköp.
Om man ens kan köpa den bil som man vill ha med förbränningsmotor. Den gröna vänstern har förvandlat bilmarknaden till en planekonomi med allt vad det innebär av kö-system och svarta marknader.
Efter det är allt annat dyrare för förbränningsmotorbilen och OPEC bestämmer hur mycket din privatekonomi ska drabbas.... Så förbränningsmotorbilen är så klart det sämsta köpet... Tänk också i förlängningen när andra och tredjehandsköparna börjar inse hur mycket billigare man kan köra med eldrift.... Varför ska de då köpa en komplicerad Audi diesel med potentiellt krånglande SCR, DPF, EGR och annat... som behöver dyr oljeservice och som ska tankas med diesel som efter återinförd reduktionsplikt kanske kostar 28 kr litern...?
Det där med reduktionsplikt är ännu ett politiskt instrument att styra pöbeln dit man önskar.
Ja det är ett politiskt beslut som behövs för att ge industrin spelregler som de kan lita på och som driver på utvecklingen. Utan dessa fasta spelregler skulle europeisk industri förlora ännu mer tid pga otydlighet.
Jag skulle hellre se en industri som strävade efter att producera det som marknaden bedömer som bäst i stället för att tvingas anpassas till politiska lappkast.
Den största utmaningen sitter nog i människors sätt att tänka...
Människor har olika förutsättningar. En del bor i villa och använder bara bilen för kortare shopping-turer, då är en elbil perfekt. Andra bor i lägenhet, dagspendlar många mil och åker på husvagnssemester ännu mera mil, då är en dieselbil perfekt. Många elbilsägare är väldigt nöjda, men det finns också före detta elbilsägare som gått tillbaka till bil med förbränningsmotor.
Volvo V60 T6: 635 000 kr
Tesla Model 3: 513 000 kr
Audi A5 Avant Proline TDI quattro: 560 000 kr
VW Passat R-Line 1,5 TSI 150: 506 800 kr
Tesla Model 3 Dual Motor: 603 170 kr
BMW 320i Xdrive: 513 500 kr
VW Passat R-Line 1,5 eHybrid: 608 800 kr
Tesla Model Y: 554 170 kr
Listpriser och inköpspriser är luriga, särskilt på en politiskt styrd marknad.
m v h Henrik
Den gröna vänstern är som sagt global och morötterna och piskorna handlar inte bara om bonus och malus för att påverka konsumenterna. Det handlar också om politiskt satta kvoter och slutdatum för vissa typer av bränslen. Dessa beslut står hela EU bakom.
Politik och politik... Industrin har bestämt sig för att ställa om, globalt. Framför allt på världens största bilmarknad, Kina, den som alla biltillverkare är enormt beroende av och jagade av... Världens länder har bestämt sig, CO2-utsläppen ska ner. Kanske är de alla vänster, spela roll, de har bestämt sig och man kan acceptera det och hitta lösningar, eller sprattla emot och ha det jobbigt. Men varför skulle man vilja det egentligen? Eldriften ger ju inga avgörande nackdelar, tvärtom. Jag är höger förresten.
Det där med elbilar är inte någon nyhet. Har du möjligen läst Kalle Anka som barn? Farmor Anka kör en Detroit Electric som är en elbil. Henry Ford hade planer på en elektrisk T-ford:
Hehe, tyckte du detta var roligt? Seriöst, har du missat att batteritekniken utvecklats? Det var Tesla som visade resten av världen vad som är möjligt med batteritekniken och det är bara lite drygt tio år sedan...
Då liksom nu var det något som hela EU stod bakom:
EU är en lokal marknad och inte den som styr världens bilutveckling längre. Tyvärr.
Jag ser helst att de som vill använda en teknik betalar för den.
Ja, varför skulle de inte göra det? Men fastighetsjuridiken och Lantmäteriet ställer till det och lagstiftningen ger inte alltid rätt möjligheter.
Batteriet i en elbil har en kapacitet på ca 70 kWh. I Sverige finns det knappt 400 elbilar. Batterikapaciteten för alla Sveriges elbilar blir då på totalt ca 400*70 = 28000 kWh = 28 MWh. För att lagra el för en veckas förbrukning skulle det krävas batterikapacitet motsvarande närmare 30 miljoner elbilar. Men visst, om vindkraften bara skall stå för halva vår elproduktion skulle det räcka med batterikapacitet motsvarande 15 miljoner elbilar...
Mycket snack om elproduktion, lite oklart egentligen vad det har med elbilar att göra...egentligen. Vi har inget problem att ladda en svensk fordonsflotta som drivs av el... Snittbilen i Sverige körs ca 1000 mil per år, inte många mil per dag. Jag gissar att du inte själv kör elbil? Jag har gjort det sedan 2020. Jag kanske laddar 10-15 kWh per dygn, max. Absolut inga 70 kWh som du nämner. Och då kör jag ändå tre gånger så långt som snittbilen, per år.
Det känns lite onödigt att köpa en hel bil för att hjälpa till att balansera elnätet. Mer lämpat vore nog den typ av batteripaket som ofta säljs tillsammans med solcellsanläggningar, då kan man vakna med en fulladdad bil på morgonen.
Men gode gud, du förstår väl att bilen inte köps för att balansera elnätet, det är ju bara en ren bonus, som en möjlighet, du förstår väl detta? Förbränningsmotorbilen däremot, den är tokdum, den förbrukar massor med energi, ja den slösar enormt med energi, men bidrar inte med någonting i energiväg...
Elbilar har fördelar och jag önskar att alla själva skall få göra avvägningen mellan fördelar och nackdelar. Den som bara väljer att dansa efter politikernas pipa kommer bli besviken den dag nästa politiska lappkast kommer.
Politik och politik igen... det handlar ju om ekonomi. Ren och skär ekonomi. Den är ekonomiskt överlägsen förbränningsmotorbilen eftersom den förbrukar mindre energi och den energi som den förbrukar är billigare att producera och distribuera. Bland annat.
Jag skulle hellre se en industri som strävade efter att producera det som marknaden bedömer som bäst i stället för att tvingas anpassas till politiska lappkast.
Och varför skulle inte marknaden anse att elbilen är bäst? Bättre prestanda, bättre effektivitet, bättre komfort - men framför allt - bättre ekonomi.
Människor har olika förutsättningar. En del bor i villa och använder bara bilen för kortare shopping-turer, då är en elbil perfekt. Andra bor i lägenhet, dagspendlar många mil och åker på husvagnssemester ännu mera mil, då är en dieselbil perfekt. Många elbilsägare är väldigt nöjda, men det finns också före detta elbilsägare som gått tillbaka till bil med förbränningsmotor.
Det är tvärtom, för den som kör väldigt lite kanske inte elbilen gör någon större skillnad, vad gäller driftskostnad. Det är de som kör mycket som verkligen får en bättre driftsekonomi med elbilen. Där är förbränningsmotorbilen ekonomisk katastrof. Dyr energi och dyr service.
Jag äger själv en Passat TDI men jag valde min elbil när jag körde till Kroatien och Italien i somras. Mycket roligare, snabbare, billigare. Ca 500 mil blev det, underbart, både på Autobahn och i italienska bergspass med en gasrespons som man alltid önskat sig - explosiv. Höll 160-180 km/h på Autobahn där det var möjligt, gick hur bra som helst. Enda tråkiga var att vanliga bilar inte alls hängde med om jag ville "rejsa" lite, endast M-bilar, AMG-bilar och RS-bilar samt så klart Porsche hängde på, resten är totalt utslagna :cool:
Jag förstår inte allt det här snacket om politik, skit i det och njut av den nya tekniken istället som ger roligare bilar, lägre kostnader etc. och hjälp mig förstå varför du så gärna vill tanka den där snordyra oljan som OPEC prissätter och som din bil sedan slösar bort samtidigt som den producerar lokala utsläpp som ger en tråkigare stadsmiljö? Vill du betala? Eller den dyra oljeservicen... Jag har alltid älskat bilar och allra mest VW och alla dess modeller... och även VW blir roligare med eldrift. Jag har haft en VW elbil, den var roligare att köra än andra vanliga VW bruksbilar. Härlig gasrepons, rapp och effektiv. Med andra ord, både rationella och emotionella skäl talar för att bruksbilen ska vara elektrisk.
Politik och politik... Industrin har bestämt sig för att ställa om, globalt. Framför allt på världens största bilmarknad, Kina, den som alla biltillverkare är enormt beroende av och jagade av... Världens länder har bestämt sig, CO2-utsläppen ska ner. Kanske är de alla vänster, spela roll, de har bestämt sig och man kan acceptera det och hitta lösningar, eller sprattla emot och ha det jobbigt. Men varför skulle man vilja det egentligen? Eldriften ger ju inga avgörande nackdelar, tvärtom. Jag är höger förresten.
Naturligtvis är man tvungen att foga sig efter politiska beslut, men man måste också vara medveten om att med nya mandatperioder kommer det nya styren och varje nytt styre kommer ha ambitionen att sätta sin egen prägel på världshistorien. Ju större sådana ambitioner desto tvärare lappkast.
Seriöst, har du missat att batteritekniken utvecklats? Det var Tesla som visade resten av världen vad som är möjligt med batteritekniken och det är bara lite drygt tio år sedan...
Det finns fortfarande potential att uveckla bättre batterier. Det skulle inte skada om de vore lättare, billigare, mer snabbladdade och trevligare att släcka om de börjar brinna.
EU är en lokal marknad och inte den som styr världens bilutveckling längre. Tyvärr.
Så kan man se det. Själv ser jag det som att det är viktigare hur vi röstar i EU-valet än hur vi röstar i riksdagsvalet. Vad man hittar på utanför EU har vi ytterst begränsade möjligheter att påverka.
Mycket snack om elproduktion, lite oklart egentligen vad det har med elbilar att göra...egentligen.
Det var du som skrev att vi behöver lagra icke planerbar elproduktion i batterier. Jag försökte då förklara hur stora batterier det skulle krävas för att lagra icke planerbar elproduktion. I praktiken bedömer jag det inte som praktiskt möjligt, då tror jag mer på pumpkraftverk, men vi har inte förutsättningar heller för att bygga pumpkraftverk så att det skulle räcka för den planerade vidareutbyggnaden av vindkraften.
Men gode gud, du förstår väl att bilen inte köps för att balansera elnätet, det är ju bara en ren bonus, som en möjlighet, du förstår väl detta?
Men hur användbar är då denna "bonus" med en elbilsflotta som främst laddas hemma under nätterna när elförbrukningen är som lägst? Eller menar du att elbilsförare skall uppmuntras att upplåta sina batterier som nätbalanserare inkopplade på snabbladdare när de är på resande fot?
Förbränningsmotorbilen däremot, den är tokdum, den förbrukar massor med energi, ja den slösar enormt med energi, men bidrar inte med någonting i energiväg...
En del av denna överksottsenergi kan användas till att värma kupen. Min bror som har elbil åker i kall kupe med imma på rutorna på grund av räckviddsångest.
Politik och politik igen... det handlar ju om ekonomi. Ren och skär ekonomi. Den är ekonomiskt överlägsen förbränningsmotorbilen eftersom den förbrukar mindre energi och den energi som den förbrukar är billigare att producera och distribuera. Bland annat.
Och varför skulle inte marknaden anse att elbilen är bäst? Bättre prestanda, bättre effektivitet, bättre komfort - men framför allt - bättre ekonomi.
Tänk om det ändå vore så väl att elbilen på egna meriter skulle favoriseras av marknaden. Då skulle det inte behövas någon bonus eller malus och man skulle inte behöva tvinga på biltillverkare kvoter för förbränningsmotorer eller några totala stopp-datum. Allt skulle bara lösa sig av sig självt utan behov av några politiker som lägger sig i.
Mycket roligare, snabbare, billigare. Ca 500 mil blev det, underbart, både på Autobahn och i italienska bergspass med en gasrespons som man alltid önskat sig
Jag vill inte på något vis missunna dig att njuta av din elbil. Jag önskar bara att alla själva fick välja vilken bil de skall köpa.
m v h Henrik
Naturligtvis är man tvungen att foga sig efter politiska beslut, men man måste också vara medveten om att med nya mandatperioder kommer det nya styren och varje nytt styre kommer ha ambitionen att sätta sin egen prägel på världshistorien. Ju större sådana ambitioner desto tvärare lappkast.
Justeringar av spelreglerna är precis sådant som skapar osäkerhet hos företag och får dem att vänta med nödvändiga investeringar. Allt det kortsiktiga tjafs som pågår inom EU nu skapar precis sådan osäkerhet, vilket skadar europeisk industri. Konkurrenten, fienden, Kina, har tydligare och mer långsiktiga spelregler för sina företag, vilket gynnar dem.
Hur som helst, mandatperioder har ännu inte ändrat på den inriktning som politiken i världen tagit, utvecklingen framåt är fastslagen. Bortsett från politik är det inte heller troligt att utvecklingen skulle backa ändå, trädgårdsmaskiner är idag till stor del elektriska, liksom mycket annat som förut drivits med förbränningsmotor. Till det kommer att ekonomi är den starkaste drivkraften. Klimatmålen handlar väldigt mycket om ekonomi.
Jag försökte då förklara hur stora batterier det skulle krävas för att lagra icke planerbar elproduktion.
Det finns inget behov av att lagra all icke planerbar elproduktion.
Men hur användbar är då denna "bonus" med en elbilsflotta som främst laddas hemma under nätterna när elförbrukningen är som lägst? Eller menar du att elbilsförare skall uppmuntras att upplåta sina batterier som nätbalanserare inkopplade på snabbladdare när de är på resande fot?
Tydligen så användbar att elbilsägare med rätt elavtal idag får betalt för att ladda sin elbil när den står parkerad hemma. Har du hört talas om "Grid Rewards" ? Man kan alltså få flera hundra kronor i månaden för att ladda sin elbil hemma, tänk det, istället för att tanka dyr prisvolatil OPEC-olja för 1500 kr... En inkopplad bil kan också stötta elnätet under morgonen, eftermiddagen och kvällens höglasttimmar med den energi som den har lagrad, för detta får man betalt.
En del av denna överksottsenergi kan användas till att värma kupen. Min bror som har elbil åker i kall kupe med imma på rutorna på grund av räckviddsångest.
Jag lider med din bror. Hoppas han får uppleva en modern elbil någon gång. Som jag skrev innan, jag körde till Kroatien i somras med noll räckviddsångest. Tvärtom, det var ju alldeles för enkelt, jag tog elbilen istället för dieselbilen för att jag tänkte att det kunde bli ett litet spännande äventyr, en utmaning, men nej nej...
Jag hade ingen räckviddsångest med min gamla e-Golf heller, den hade en räckvidd på minst ca 200 km även vintertid. Så långt kör jag aldrig i vardagen. Men den hade för litet batteri och för långsam laddning för längre resor. Som tur är har det hängt mycket sedan 2014 när e-Golf lanserades och 2018 när den uppdaterades. Till skillnad från förbränningsmotorbilar var den helt oberörd av stark kyla, direkt och kraftfull värme i kupén osv med sin värmepump.
Tänk om det ändå vore så väl att elbilen på egna meriter skulle favoriseras av marknaden. Då skulle det inte behövas någon bonus eller malus och man skulle inte behöva tvinga på biltillverkare kvoter för förbränningsmotorer eller några totala stopp-datum. Allt skulle bara lösa sig av sig självt utan behov av några politiker som lägger sig i.
OK. Men hur hjälper detta Volkswagen och varför är det bra för dig? Varför vill du hellre tanka OPEC olja än ladda svensk el som du dessutom potentiellt får betalt för att ladda? Varför vill du så gärna släppa ut avgaser och byta motorolja? Varför vill du inte ha en bil som kan hjälpa till och stötta elnätet vid behov? Eller driva ditt eget hem om det behövs?
Du har rätt i att det kanske inte behövs något stoppdatum, för det kommer att lösa sig ändå, av ekonomiska skäl. Kunderna kommer inte köpa de där dyra bilarna som behöver tankas med dyr OPEC olja när det finns billigare bilar som laddas med europeisk energi som gör framdriften billigare med mer pengar kvar i privata ekonomin och nationella ekonomin, förutom alla andra uppenbara fördelar. MEN, nersidan är att det skadar europeisk industri att inte ha tydliga spelregler. All fördröjning är av ondo. Herbert Diess som var ledare för Volkswagen försökte få Volkswagen gruppen att förstå detta. Men det blev ändå för lite, för sent. Konkurrenterna i Kina och USA har slipat på sina vapen... Det kommer bli ett brutalt blodbad...dessvärre...:(
Jag vill inte på något vis missunna dig att njuta av din elbil. Jag önskar bara att alla själva fick välja vilken bil de skall köpa.
Jag som fick välja helt själv när jag köpte bil i mars 2024 i Sverige valde elbil. Lägre inköpspris, lägre driftskostnad, lägre servicekostnad, brutalt mycket bättre prestanda (ca 498 hk och fyrhjulsdrift, inget turbolagg, direkt gasrespons), mindre komplexitet = mindre risk för problem med EGR, DPF, SCR, DCT, turbo, kamrem etc. , inga lokala utsläpp, kan hjälpa till och stötta elnätet.... Jag ser fördelar, inte nackdelar. Utvecklingen har gått framåt.
Jag ber om ursäkt att jag bara smiter ifrån diskussionen som jag uppskattar, men jag har beslutat att ta en paus från detta forum. Detta beslut beror inte på dig, diskussionen har varit respektfull och givande. Inläggen har dock varit långa och krävt en hel del tid för research. För tredje dygnet på raken drabbades jag nu av ett felmeddelande att jag blivit utloggad och hela det inlägg som jag spenderat närmare en timme på att skriva är borta! Sannolikt har problemet något att göra med de problem med cookies i firefox som jag rapporterat om i en annan tråd. Dock vill jag ändå poängtera att jag inte heller har någon bitterhet mot någon webmaster eller forumansvarig, jag har full respekt för utmaningen att hålla liv i den tekniska plattformen till ett forum som detta och jag sitter absolut inte i någon position att kritisera det arbetet då jag inte ens är betalande medlem i klubben.
Hur som helst, mandatperioder har ännu inte ändrat på den inriktning som politiken i världen tagit, utvecklingen framåt är fastslagen.
Vid mitt första försök att svara på detta inlägg spenderade jag lång tid på att med årtal ta fram när olika bränsleslag som etanol, diesel, biogas och el fick beslut som gynnade dem och när det började komma beslut som missgynnade dem. Det har svängt mycket bara de senaste 20 åren. Den tidshorisonten kan jämföras med medelåldern på mina bilar som är drygt 40 år. Denna långa lista började med år 2003 då EU började favorisera biodrivmedel och slutade med år 2024 då klimatbonusen togs bort för biogas- och el-bilar samt lagen som ekonomiskt straffar hushåll med höga effekt-toppar (de som laddar elbil hemma) med högre nätavgifter.
Återigen vill jag dock poängtera att jag inte vill missunna dig att vara nöjd med din elbil, jag har inte heller något emot elbils-tekniken som sådan. Det enda som jag är kritisk till är politikens vilja att styra sin befolknings produktval. Jag föredrar när ingenjörer tävlar med förbättrad teknik.
Min förhoppning är att de tekniska problemen med forumet skall lösa sig och att jag en dag skall hitta tillbaka hit. Till dess önskar jag er alla lycka och framgång!
m v h Henrik
candyweiss
2024-09-21, 00:27
Jag råkade ut för samma sak i en annan tråd, det jag skrivit var borta. Har faktiskt aldrig hänt mig tidigare, var med mobilen (Android) och Chrome.
Ändra: Mod får gärna ta bort detta inlägget.
Bränslen som etanol, biogas, diesel m.m. har varit nödvändiga milstolpar på vägen mot en mobilitet som inte genererar utsläpp av CO2 + andra för människor och natur problematiska emissioner. Det har varit de bästa tekniska möjligheter vi haft just då. Men målet har hela tiden varit att minska utsläppen, till sist till noll. Det är naturligt att utvecklingen utforskar olika möjligheter på vägen mot den bästa lösningen. Sådant förekommer i teknikutvecklingen i stort. Och i all teknikutveckling finns det gott om människor som är skeptiska och som väljer att se problem istället för möjligheter.
Anno 2024 är det ändå så att ingenjörer globalt kommit fram till att den batterielektriska tekniken är den mest lämpade att bygga vidare på, den mest ekonomiska, den mest skalbara, den mest lönsamma. Världens största bilmarknad, KINA - har gjort sitt teknikval. Den marknad som alla är beroende av, framför allt de europeiska biltillverkarna. I USA tar de batterielektriska biltillverkarna över efter de gamla jättarna. Tesla, Rivian m.fl. Volkswagen investerar STORT i Rivian, den amerikanska BEV tillverkaren. Volkswagen investerar i den Kinesiska BEV tillverkaren Xpeng, Audi investerar i och köper teknik av kinesiska SAIC. I desperation köper man t.o.m. en hel BEV plattform. Varför gör man allt detta? Jo, för att man precis som dessa tillverkare vet vad utvecklingen är på väg mot och vad som behövs, men man lyckas inte lösa det själv, framför allt inte i det tempo som krävs. Man har gjort för lite, för sent.
Vi är i en brutal omställning. Det är i det racet vi står i och på endera vis måste hänga med. Industrin är givetvis inget vi kan förbise i det. Hela Europa är byggt på det. Hur ska vi skapa tillväxt i Europa om inte genom en stark innovativ industri? Då kan vi inte stå och säga att vi gärna vill ha bilar som man driver med OPEC-olja, för att vi tycker det är mysigt. Fakta är att vi i Europa blir fattigare. Det är en trend som behöver vändas innan vi blir förpassade till att vara en u-lands kontinent. Bilen är i det ingen produkt. Det är en industri, som skapar välstånd.
Läs denna rapport från EU om du inte redan gjort. För ämnet rykande färsk sedan någon vecka och omtalad inom hela EU. Vi som älskar Volkswagen och Volkswagens bilar kan bara hoppas att Volkswagen snabbt hinner lägga förbränningsmotortekniken bakom sig, lägga det i ett eget bolag, sälja till utvecklingsländer medans det går osv.
https://commission.europa.eu/document/download/97e481fd-2dc3-412d-be4c-f152a8232961_en?filename=The%20future%20of%20Europ ean%20competitiveness%20_%20A%20competitiveness%20 strategy%20for%20Europe.pdf
candyweiss
2024-09-21, 22:22
Volkswagen måste ju komma med något som är bättre eller i varje fall likvärdigt med det vi har idag, men så är det ju tyvärr inte. Låt oss köra med våra fosilbilar så länge vi vill, sen byter vi naturligtvis till det som finns hos bilhandlaren. Bara det är vettigt inköpspris, bra räckvidd, möjlighet att ladda/tanka mm, då hade jag kanske redan haft en elbil idag?
Jag känner relativt många som kör elbil idag, och det är på grund av billig el hemma. Ingen har köpt elbil för miljöns skull och dom flesta är överens om att elbilarna är åt helsike för dyra. Alla som kör elbil har "bra" inkomst.
AndySwede
2024-09-22, 12:55
Min förhoppning är att de tekniska problemen med forumet skall lösa sig och att jag en dag skall hitta tillbaka hit. Till dess önskar jag er alla lycka och framgång!
m v h Henrik
Det händer med min erfarenhet endast på denna site tillsammans med Firefox av alla sidor jag besöker. Min lösning brukar vara att kopiera all text innan jag postar. När jag kommer ihåg det...
Volkswagen måste ju komma med något som är bättre eller i varje fall likvärdigt med det vi har idag, men så är det ju tyvärr inte. Låt oss köra med våra fosilbilar så länge vi vill, sen byter vi naturligtvis till det som finns hos bilhandlaren. Bara det är vettigt inköpspris, bra räckvidd, möjlighet att ladda/tanka mm, då hade jag kanske redan haft en elbil idag?
Jag känner relativt många som kör elbil idag, och det är på grund av billig el hemma. Ingen har köpt elbil för miljöns skull och dom flesta är överens om att elbilarna är åt helsike för dyra. Alla som kör elbil har "bra" inkomst.
Den enda som snackar om miljön här är du :D Jag har dussintals gånger upprepat att det handlar om ekonomi. Ekonomi är drivkraften i nästan allt. Men självklart är det bättre för din närmiljö och dina medmänniskor om du kör elbil genom kvarteret när barnen är på väg till skolan än att du kallstartar din rökbil, en kall morgon i november...
Du får köra med din rökbil så länge det är möjligt, det finns inget slutdatum för det. Blandar du ihop olika saker? Slutdatum för rökbilar handlar om försäljning av nya bilar. Däremot kommer förbudszonerna för rökbilar att blir större och fler, tankstationerna färre, etc.
candyweiss
2024-09-22, 21:44
Rökbil? Något nytt löjligt ord du lärt av någon liten unge :D