Visa fullständig version : Är det värt att köpa passat b6?
Hej, har nyss fyllt 18 och ska köpa min första bil, har hittat en Passat 2010 2.0tdi 170hk med AWD. Den ser fin ut på bilder och ägaren säger att den är väl omhändertagen och utan problem maskinellt. Men har ju såklart kollat runt lite på internet och får blandade versioner av bilen. Vissa säger att den är värdelös medan andra säger att den rullar på fint utan större problem. Har inte riktigt råd eller tid att laga dyra fel som t.ex byta växellåda.
Är den 6 växlade dsg lådan bra?
Är den elektroniska handbromsen värdelös?
Är motorn pålitlig?
Hej, har nyss fyllt 18 och ska köpa min första bil, har hittat en Passat 2010 2.0tdi 170hk med AWD. Den ser fin ut på bilder och ägaren säger att den är väl omhändertagen och utan problem maskinellt. Men har ju såklart kollat runt lite på internet och får blandade versioner av bilen. Vissa säger att den är värdelös medan andra säger att den rullar på fint utan större problem. Har inte riktigt råd eller tid att laga dyra fel som t.ex byta växellåda.
Är den 6 växlade dsg lådan bra?
Är den elektroniska handbromsen värdelös?
Är motorn pålitlig?
Begtest: Volkswagen Passat | Vi Bilägare (vibilagare.se) (https://www.vibilagare.se/test/begbil/begtest-volkswagen-passat-600)
Bilen och drivlinan är mycket vanlig på Sveriges vägar även om rosten nog börjat ta en del av de tidiga årsmodellerna nu. Rosten ser jag som ett minus när det gäller Passat generation 6. Motor, växellåda och fyrhjulsdriftsystem förekommer i kolossala mängder modeller från Volkswagen koncernen. De finns i modeller från Audi, Seat, Skoda och VW. Kunskap och reservdelar bör alltså finnas. Men det är en fjorton år gammal bil med DKG/DCT/DSG och Haldex fyrhjulsdrift, mekanik och elektronik som så klart kan orsaka problem med tiden, inget specifikt för just Passat generation 6. Passat generation 7 och 8 använder i grunden samma växellåda. Generellt tänker jag att man försöker undvika onödig komplexitet på äldre bilar, men vill man ha DKG (DSG på Volkswagen språk) och fyrhjulsdrift så är den väl i det sammanhanget inte sämre än någon annan motsvarande bilmodell.
AndySwede
2024-09-13, 17:49
Köper du en 14 år gammal bil behöver du budgetera för reparationer och underhåll oavsett märke på bilen.