handdator

Visa fullständig version : Pillade med reläerna på Polo 2006, nu startar den inte + fråga om motor till elhissar

DDD80
2024-09-11, 07:59
Hejsan!

Jag har köpt en Polo 2006. Den krånglar lite med elhissar och centrallås, men det är som jag förstått ett rätt vanligt fel och inget akut.

Däremot, i min iver att leta efter glappande kontakter eller fukt som kunde förklara elhissarna, började jag pilla på reläerna som sitter nere till vänster om ratten för att se om något av dessa kunde glappa. Jag tyckte att jag satte tillbaka dem på samma ställe där de satt, men nu startar inte bilen. Startmotorn går runt alldeles utmärkt, men det händer inget och till slut börjar varningslampan för oljetrycket att lysa. Eftersom den alltid har startat sedan jag köpte den utgår jag från att det är något med de reläer jag grejade med. Nu är jag inte hemma, så jag kan inte ta en bild, men går dessa att sätta fel så att säga eller sabba på annat sätt?! Jag vill minnas att det var fyra stycken, där ett av dem enligt Internet går till bränslepumpen, och jag hoppas och tror att det är det som har hamnat fel och kanske smällt om det var ett för klent relä som jag förväxlade.

Jag har försökt att leta efter filmer och klipp men av de jag ser är det olika nummer på reläen, och de flesta har "bara" tre men som sagt, jag vill minnas att det var fyra stycken (tre gråa och ett svart lite mindre).

Och en fråga till: av vad jag har läst bör problemen med elhissarna (problemen kommer och går lite beroende på väder och vind) bero på att det är något fel med motorn i vänster förardörr, i regel i kretskortet som sitter tillsammans med motorn. Artikelnumret på den är 6Y2959802, och verkar vara samma som på många andra VAG-bilar. Tyvärr är just den delen ovanlig, utan i stort sett alla träffar är till 6Q2959802, vilket alltså är till den äldre varianten av Polo (2002 - 2005). Dessa finns hur många som helst att få tag i. I min värld ser dessa likadana ut, i alla fall på utsidan, men är det någon som vet om de är det på insidan, alltså att jag kan köpa en 6Q2959802 och ersätta min 6Y2959802.

DDD80
2024-09-11, 19:47
Nu svarar jag mig själv på första frågan: jag hade kopplat in två av reläerna fel, så nr 100 satt där 167 skulle sitta och när jag sedan bytte startar den som vanligt.

Återstår därmed den andra frågan om någon vet detta.