Svensson
2024-09-01, 13:10
Har precis köpt en T4 skåp med krånglande v-låda. Enligt säljaren så gjordes en service hos lokal verkstad där man bytte olja och filter i växellådan. När bilen hämtades så går bara treans växel i när man lägger i drive och den växlar aldrig upp till fyran. Om man lägger i 1:an så startar den på ettan, när man manuellt växlar upp så "hugger" den och lägger i trean. Man lämnade den då till en annan lokal verkstad specialiserad på automatlådor och gjorde en diagnostest, de menade att det är ventilblocket som behöver bytas till en kostnad av 19000:-.
Jag är inte helt säker på att de har rätt och det känns vanskligt att lägga så mycket pengar på nåt som kanske inte åtgärdar felet och hur kan detta fel ha uppstått i samband med service? Jag ska lämna in den på auktoriserad VW-verkstad till veckan för att köra en diagnos och se vad det ligger för felkoder och få detta utskrivet. Jag har några frågor:
1. Är det nån som känner igen detta fenomen?
2. Är det samma automatlåda som sitter på bensinarna ifall man får tag på en begagnad låda?
3. Finns det flera olika växellådor på T4:an eller kan man utgå ifrån att alla passar?
Jag är inte helt säker på att de har rätt och det känns vanskligt att lägga så mycket pengar på nåt som kanske inte åtgärdar felet och hur kan detta fel ha uppstått i samband med service? Jag ska lämna in den på auktoriserad VW-verkstad till veckan för att köra en diagnos och se vad det ligger för felkoder och få detta utskrivet. Jag har några frågor:
1. Är det nån som känner igen detta fenomen?
2. Är det samma automatlåda som sitter på bensinarna ifall man får tag på en begagnad låda?
3. Finns det flera olika växellådor på T4:an eller kan man utgå ifrån att alla passar?