handdator

Visa fullständig version : Problem med automatlåda VW T4 Transporter 2,5 TDI 2001



Svensson
2024-09-01, 13:10
Har precis köpt en T4 skåp med krånglande v-låda. Enligt säljaren så gjordes en service hos lokal verkstad där man bytte olja och filter i växellådan. När bilen hämtades så går bara treans växel i när man lägger i drive och den växlar aldrig upp till fyran. Om man lägger i 1:an så startar den på ettan, när man manuellt växlar upp så "hugger" den och lägger i trean. Man lämnade den då till en annan lokal verkstad specialiserad på automatlådor och gjorde en diagnostest, de menade att det är ventilblocket som behöver bytas till en kostnad av 19000:-.

Jag är inte helt säker på att de har rätt och det känns vanskligt att lägga så mycket pengar på nåt som kanske inte åtgärdar felet och hur kan detta fel ha uppstått i samband med service? Jag ska lämna in den på auktoriserad VW-verkstad till veckan för att köra en diagnos och se vad det ligger för felkoder och få detta utskrivet. Jag har några frågor:

1. Är det nån som känner igen detta fenomen?
2. Är det samma automatlåda som sitter på bensinarna ifall man får tag på en begagnad låda?
3. Finns det flera olika växellådor på T4:an eller kan man utgå ifrån att alla passar?

candyweiss
2024-09-01, 13:21
Lustigt att du inte tror på ev verkstad som är specialiserad på automatlådor..
Kan garantera att om du får samma svar hos VW då blir det betydligt dyrare.
Felsökningen hos VW lär bara det kosta ett antal tusenlappar.

Svensson
2024-09-01, 14:11
Handlar väl inte om att tro eller inte men vill gärna ha en second opinion eftersom allt jag har är andrahandsinformation från tidigare ägare. Jag misstror ingen men vill få en egen bild av detta. Att läsa av felkoder hos VW kostar 500:- så det överlever jag :). Sen var jag tar det därifrån vet jag inte ännu.

pudas
2024-09-01, 21:33
Har inga kunskaper i sig i ämnet, men man kan ju tänka så här: Jag tror det är tveksamt att det går att få ut felkoder rörande lådans mekaniska delar, utan endast det som rör det elektriska som solenoider, givare och kontakter och dess mjukvara. Ett fel som ligger i själva växlinsmekaniken som planetdrev, bromslameller, frihjul etc kräver nog en demontering för att felsöka säkert.
I och med att det är en Transporter så kan den ju levt ett tufft liv så mekaniska fel är nog inte helt otänkbart!
OBS! Bara rena spekulationer från min sida !!

candyweiss
2024-09-01, 22:10
@Svensson Hoppas att du återkopplar hur det går?

Svensson
2024-09-01, 22:13
@Svensson Hoppas att du återkopplar hur det går?Absolut!

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Svensson
2024-09-18, 21:04
Lämnade in den till VW-verkstad och fick protokollet från diagnostiseringen. Den sa att det var avbrott på samtliga solinoider i v-lådan. Ikväll var jag in under bilen och hittade en rund multistift-kontakt som går in i växellådan på ovansidan. Den satt lite lös och var ärgad. Jag rengjorde den och tryckte den ordentligt på plats och nu funkar växellådan! Känner mig jäkligt nöjd och glad. [emoji4]

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk