Visa fullständig version : Skoda Octavia 2,0 TDI-PD 140 (BMM) läcker olja
Fick nedslag på besiktningen för oljeläckage på frugans Octavia 2007 med BMM.
Så nu har jag tvättat några omgångar och sedan varit ute och kört en knapp mil.
Och när jag nyfiket tittade under huven så fanns det lite lite olja på vacuum/bränslepumpen.
Ursäkta den dåliga bilden som inte ger någon översikt. Men det svarta på vänstersidan är ventilkåpan.
Inringade området. Fast jag fattar inte hur olja kommer dit. Ser torrt ut på det man kan se av ventilkåpans packning (som jag bytt för något år sedan då verkstan sa att den läckte lite olja...)
Är det störst sannolikhet att det är packningen igen?
Eller något annat smart förslag?
Mvh,
Erik
candyweiss
2024-08-27, 00:23
Vad är BMM?
Hmmmm. Gissar på motorkod, men forumet kräver mer uppgifter!
https://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?27236-Till-er-som-postar-supportfr%E5gor-ang-teknik
BMM = MKB = Motorkennbuchstaben
http://www.audic4.de/motorkennbuchstaben.html
2,0 TDI-PD 140
Ja det var slarvigt av mig att anta att alla visste att BMM var en motor :o
Men det är mycket riktigt en 2,0 TDI-PD 140.
Har ändrat rubriken så det blir tydligt.
Tvättade det misstänkta hörnet lite mer i helgen och nu är jag väl problemet på spåret.
Det är inte pumpen, oljan hade nog bara skvätt dit.
Här är el-anslutningen till spridarna:
14722
14723
Och själva delen ser ut så här:
14724
Så då är ju frågan om man bara provar att byta (eller täta befintlig) och om det kanske finns någon annan anledning till att oljan kommer ut där (typ igensatt ventilation)...
Mvh,
Erik:rolleyes:
Bara för att göra någonting, så lossade jag på den skruv (nedre) och mutter (övre) som håller fast kontakten på bilden ovan mot motorblocket. Och drog fast igen. Med "lagom" moment.
Och efter några kortare körningar så känns det som att det läcker betydligt mindre.
Så skall man lossa igen och trycka in lite pacckningssilikon emellan och dra fast igen.
Eller bara köpa en ny. Men hur mycket mer än ventilkåpan måste bort om man skall byta...
Okej, så blev det vinter 2024/2025 och utan garage så avstannade detta projekt. Sen hade jag också köpt en annan bil som genast adopterades av frun så Skodan blev i princip stående.
Kände ändå att jag ville fixa detta och jag köpte den elanslutningen till spridarna, tog bort ventilkåpan och tråcklade ut "saken" åt sidan.
Fick ta bort locket till luftfiltret för att kunna dra ut den.
Packningen jag misstänkte såg lite trött ut jämfört med den nya.
Monterade ihop allt.
Körde lite test-turer och tyvärr läckte det fortfarande.
På samma sidan av motorn där det läcker så sitter också "tandempumpen" allts en dubbelfunktionspump för både vacuum och diesel.
Och den är skruvad mot motorblocket med en metallpackning emellan.
Så jag köpte en sån packning och bytte.
Och nu verkar det faktiskt som det blivit tätt!
Har tvättat och tvättat för att lättare kunna se eventuellt läckage men inte sett något hittills.
Framtiden får utvisa om det blev rätt.
Nu åker Skodan på säsong i alperna, dottern åker ner igen, så vi får väl se hur det ser ut sent i vår när hon kommer tillbaks.
Så här ser delen ut om någon undrar:
15145
Fick köpa en lång "M-hylsa/XZN" för att komma in mellan rör som satt ivägen framför pumpen (8 eller 10 kommer inte ihåg vilken för jag köpte båda)
15146