Visa fullständig version : Är denna Golf MK1 1.6 1983 värd att rädda?
Hej
En granne en bit bort har en Golf 1.6 1983 som stått stilla sen sista besiktningen 2006. Jag knackade på och undrade om han hade några planer på den, vilket han inte hade.
Jag har länge drömt om att renovera en gammal bil, och jag funderar på om detta skulle kunna vara ett potentiellt renoveringsobjekt.
Nu behöver jag eran hjälp att bedöma ifall detta är ett exemplar som ska gå direkt till skroten, eller om den är värd att räddas. Jag kan inte själv bedöma ifall den är normalt rostig, bara lite rostig, eller väldigt rostig.
Jag kan laga det mesta med bilar, men jag har aldrig svetsat (vilket jag vill lära mig). Men det kanske inte är passande att börja med något som egentligen ska till skroten :D
Den har varit både Norrlandskörd och Gotlandskörd, så möjligt att den klarat sig lite bättre? Den sista besiktningen klagade på rostig infästning för bärarmar som ni kan se på bilderna. Den har gått 25.000 mil
Och hur skulle det vara med att få tag i reservdelar till denna? Jag är tyvärr inte särskilt rik, så skulle det kosta typ 100.000 att få den rullandes så skippar jag kanske detta
Här är ett fotoalbum jag laddade upp. Det ska gå att zooma in på bilderna: https://imgur.com/a/0EwdTrZ
Tacksam för all hjälp! Är det något specifikt jag ska kolla på bilen så hojta till!
Den mesta av rosten verkar finnas på den brakre delen av tröskeln, men bakaxeln bör lossas och sänkas ned vid lagning, mutter kan klyvas men bult bör kanske behöva värmas innan den lossas
i övrigt ganska mycket grav/ytrost som bör fixas
Jag gjorde en snabb sökning på blocket och hittade en Golf årsmodell 1983 i fint skick:
https://www.blocket.se/annons/stockholm/volkswagen_golf_mk1/1400887308
Förutom att den är i fint skick har den gått ca hälften så långt som ditt potentiella projekt.
Bilen är utlagd till ett pris på 53 kkr. Jag menar inte att du skall köpa den bilen i stället utan bara ha priset som en referens.
Om man bara ser rent ekonomiskt på detta tror jag att det kommer kosta mer än 50 kkr att få objektet till samma fina skick och då kommer bilen ändock kanske inte värderas lika högt då den har ett högre miltal.
Men jag tror inte att du gör detta vare sig för att försöka tjäna pengar eller för att få en bil i utställnings-skick att glida omkring i. Om du kan överta bilen för en billig peng kan det säkert bli ett trevligt projekt att sätta tänderna i. Beroende på ambitionsnivå kanske den skulle gå att ganska snabbt få i besiktningsbart och körbart skick och sedan kan du ha den som rullande projekt och snygga till den med tiden.
m v h Henrik
Du måste ställa dig själv frågan varför du ska jag renovera bilen! Är det för att göra ett "klipp", dvs köpa billigt-fixa-sälja, eller är det en bil som du tycker skulle vara trevig att äga och köra när den är i ordning?
Att fixa för att tjäna pengar tror jag kan vara svårt. Väldigt få vill lägga pengar på en så pass gammal bil för att ha som vardagsbil, samtidigt som den är för ny för att intresera dom som är inne på gammelbilar.
Ska den sen säljas som en klassisk bil till någon VW-nörd så duger ju inga amatörlagningar och reservdelar från Biltema, så räkna med att kostnaderna blir höga för både material och delar.
Ska du däremot köpa bilen för att ha som ett övningsprojekt så är den säkert fin så länge du kan köpa den billigt! Litet format, enkel konstruktion talar till dess fördel!
Jag har renoverat 10+ mk1. Så jag har erfarenhet av det jobb du tänker dig att göra. Du kan läsa min tråd på den senaste bilen här: https://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?27510-Mickes-Golf-1-Lagomprojekt(-)
Då får du en uppfattning om hur mycket jobb det är med rostlagningen. Bilen i sig ser rätt så rostig ut. Räkna med flera års svetsjobb om du som de flesta hobbymekare kan jobba en dag i veckan. Lagningen av bakaxelinfästningarna (bakkant av trösklarna) är ett svårt och komplicerat jobb, det tar du sist när du blivit bra på att rostlaga.
I övrigt så är mk1 en ytterst lättmekad bil, okomplicerad och väldigt få specialverktyg eller specialistkunskaper krävs. Och till skillnad från andra bilar från 70 och 80-tal så finns allt att köpa nytt på specailistfirmor i Tyskland till humana priser.
Men som sagt, mycket svetsande är det på den bilen.
Hej och tack för hjälpen. Har läst alla era svar och det är toppen med er input.
Mitt mål är inte att nå utställningsskick eller hoppas sälja för 50000. Utan tänker att det hade varit ett roligt projekt att gå ner och pilla på i garaget lite då och då.
Men det är ju inte roligt att börja sin första renovering med ett hopplöst objekt. Är det "flera års svetsande" så låter inte det så lockande. Men som sagt så är både dörrar och baklucka typ rostfria, och framvagnen verkar inte alls lika rostig som bakre tröskeln. Så på ett sätt tråkigt om den går till skroten.
Blev positivt överraskad när jag slog upp regnumret på Autodoc och typ alla reservdelar verkar finnas jättebilligt. Det hade ju varit en stor fördel i alla fall. En ny länkarm för bara 300kr t.ex
Låt säga att jag får ta över den gratis eller för någon tusenlapp. Borde jag inte kunna få tillbaka det ifall jag märker att det skiter sig totalt?
Bara en kort inflikning, verkar finnas färdig plåt att köpa till hyfsat billigt pris?
Ifall detta skulle kunna vara en lösning till tröskeln. https://www.heritagepartscentre.com/eu/volkswagen/golf-mk1/body-panels.html
https://www.heritagepartscentre.com/eu/171801391-left-rear-chassis-repair.html
werk34.de är mycket billigare än autodoc och har "allt". Heritage har också allt men dyrare. Plåt finns allt du kan tänka dig att köpa, billigt.
Bara en kort inflikning, verkar finnas färdig plåt att köpa till hyfsat billigt pris?
Ifall detta skulle kunna vara en lösning till tröskeln. https://www.heritagepartscentre.com/eu/volkswagen/golf-mk1/body-panels.html
https://www.heritagepartscentre.com/eu/171801391-left-rear-chassis-repair.html
Har du läst min tråd och tittat på konstruktionen av bakre tröskel/baxaxelfäste? Om inte, gör det!
Låt säga att jag får ta över den gratis eller för någon tusenlapp. Borde jag inte kunna få tillbaka det ifall jag märker att det skiter sig totalt?
I ett sådant läge att du "ger upp" kommer du säkert kunna få tillbaka den eller de få tusenlappar som du initialt betalat för bilen. Dock är det inte säkert att du kommer kunna få tillbaka de pengar som du lagt på delar och väldigt osannolikt att du kan ta betalt för den tid som du lagt på bilen, särskilt om inte bilen är i någon form av "färdigt" skick.
Drivkraften för denna typ av renovering bör vara något annat än ekonomisk. Man kan drivas av att ha en trevlig och lärorik hobby eller man kan drivas av någon form av nostalgi till en viss bil som man vill rädda även om det inte är ekonomiskt försvarbart.
Därmed inte sagt att du säkert kommer gå back ekonomiskt. Det är svårt att sia, särskilt om framtiden. Kanske kommer värdet på gamla VW en dag rusa i höjden, det har hänt med andra bilar. Men räkna med att lägga mer pengar på projektet än vad du kommer få tillbaka om du sedan säljer den färdiga bilen.
m v h Henrik
Har du läst min tråd och tittat på konstruktionen av bakre tröskel/baxaxelfäste? Om inte, gör det!
Tack, jo jag tog och läste igenom den nu. Du har ju lagt redigt med jobb på plåt och rost, imponerad av din kunskap du förmedlar i tråden! Såg bilden på konstruktionen av bakre tröskeln med infästningen för bakaxel, synd att det ska vara så komplicerat att fixa.
Vad tycker du personligen borde hända med bilen? Ägaren är 80 år och den kommer väl stå kvar där tänker jag. Om den inte räddas så är det kanske rimligt att den går som donatorbil? Eller om någon mer erfaren till slut renoverar den.
Det är inte så att jag ska kolla igenom den ytterligare och ta fler bilder på fler ställen? Så att vi kanske tillsammans kan rekommendera ägaren vad som kan hända med den
I ett sådant läge att du "ger upp" kommer du säkert kunna få tillbaka den eller de få tusenlappar som du initialt betalat för bilen. Dock är det inte säkert att du kommer kunna få tillbaka de pengar som du lagt på delar och väldigt osannolikt att du kan ta betalt för den tid som du lagt på bilen, särskilt om inte bilen är i någon form av "färdigt" skick.
Drivkraften för denna typ av renovering bör vara något annat än ekonomisk. Man kan drivas av att ha en trevlig och lärorik hobby eller man kan drivas av någon form av nostalgi till en viss bil som man vill rädda även om det inte är ekonomiskt försvarbart.
Därmed inte sagt att du säkert kommer gå back ekonomiskt. Det är svårt att sia, särskilt om framtiden. Kanske kommer värdet på gamla VW en dag rusa i höjden, det har hänt med andra bilar. Men räkna med att lägga mer pengar på projektet än vad du kommer få tillbaka om du sedan säljer den färdiga bilen.
m v h Henrik
Tack för input! Nä att göra det för att gå plus ekonomiskt är väl inte tanken. Men såklart hade det varit roligt om den om typ 20 år skulle vara värd något. Att få tillbaka tiden man lagt ner i pengar är inget som jag ens haft i åtanke, det är ju roligt att pilla
Mest är det för att jag älskar bilar och har ett eget garage (om än ganska litet garage)
Synd att andra potentiella renoveringsobjekt som kommer ut på Blocket känns nästan som ockerpriser. En 740 med 30.000 mil kostar typ 50k. Det kanske roligaste vore ju om kan hitta en bil ståendes i området
Om du fixar den så den går att köra med kan man åka och hämta ett bes-protikoll
om den blir godkänd med bra att veta anmärkning så kanske kanske säljas för ca 7-10 tkk eftersom då kan köra hem den
om den blir underkänd utan ombesiktning så får man kanske gå ned 1-2 tkk
om den blir underkänd med ombesiktning så kanske den är värd 4-7 tkk
om den får körförbud kanske 2-5 tkk
:)