handdator

Visa fullständig version : Passat GTE 2016 - Airbag som ej löser ut?

persson
2024-08-11, 10:00
Hej!

Överväger att köpa en Passat 1.4 TSI GTE 218 Hk tillverkad 2016-09.

Teknikens Värld skriver i sitt nummer 2019/01/03 att:

En del Passat tillverkade mellan 8 juli 2016 och 6 februari 2017 har haft fel på sensorn som säger till att krockkuddarna ska utlösas vid en incident. Detta kan leda till att ingen krockkudde utlöses och inte heller bältessträckarna.

Eftersom bilen är tillverkade i tidsspannet blev jag fundersam på huruvida detta kan vara aktuellt för exemplaret jag kollat på. Enligt VW serviceverkstad har bilen inte varit återkallad för detta problem. Kan jag utgå från att exemplaret inte är berört av problemet eller finns det en risk att airbags/bältessträckare inte fungerar?

candyweiss
2024-08-11, 10:33
Tror inte det finns någon på forumet som kan hjälpa dig med det?
Bäst är om du kontaktar din VW-handlare igen med frågan eller VW Sverige https://www.volkswagen.se/sv/om-volkswagen/kundservice.html

AndySwede
2024-08-11, 11:01
Om informationen är korrekt från Teknikens Värld är jag helt övertygad om att Volkswagen återkallat (så kallad TPI) dessa bilar för åtgärd eftersom det är ett av bilens viktigaste säkerhetssystem och ingen biltillverkare vill få tid i media för ett känt tekniskt fel som riskerar att utsätta människor för onödig skada, eller att det har inträffat.

Din närmaste auktoriserade VW verkstad ska kunna få fram information om den bilen omfattades av problemet och i så fall om det är åtgärdat.

henca
2024-08-11, 12:10
Det finns en ganska bra sida där man kan söka efter återkallelser för bilar:

https://www.nhtsa.gov/recalls

Den är dock inriktad på den amerikanska marknaden, eventuella regionspecifika skillnader för Europa/Sverige kommer därmed inte synas där.

En sökning på "Volkswagen Passat 2016" ger 5 återkallelser, dock verkar ingen av dessa ha med airbag att göra (såvida det inte skulle ingå i någon av de återkallelser som resulterade i hela återköp).

Detta behöver inte betyda att det inte finns något problem med airbag, det betyder bara att på den amerikanska marknaden har denna årsmodell av Passat inte haft något så allvarligt fel att den blivit återkallad för åtgärd (såvida det inte ingick i återköpen).

m v h Henrik