handdator

Visa fullständig version : Golf facelift 2025, omdömen?

LJN
2024-08-04, 14:48
VW Sverige har kampanj nu på nya Golf Facelift 2025 och tex. en Golf 1,5 eTSI DSG för runt 337 kkr. Och då får man en hyggligt utrustad bil inkl. metallic lack. Förekommer det rabatter hos VW handlare idag eller är dom bara ”agenter” idag? Har köpt 6 st nya Volvo dom senaste 20 åren och alltid fått en hygglig rabatt, och då även på kampanjbilar från Volvo. ( runt 8% på bilen och 10% på tillval )

Har fått tre stycken offerter från VW handlare och prissättningen likriktad och någon erbjuder ett par tusen i rabatt.

candyweiss
2024-08-04, 16:14
Jag var inne på Din Bil i Lund och säljaren sa att det var helt slut med rabatterna man kunde få tidigare.
Under alla år vår familj har handlat VW så har det faktiskt bara blivit sämre och sämre med kundmottagning, försäljning och verkstad. Tycker speciellt att kundmottagarna är väldigt okunninga mot "förr". Jäkligt trist att det blivit så för VW är nog den enda bil jag gillar och trivs med...

mangewide
2024-08-05, 11:14
Hej!

De ger rabatter som förr på bilarna, jag har precis beställt en Golf R 2025 och fått i runda slängar runt 9% på offert från flera handlare.
Däremot så är kanske "kampanj" redan nedsatt, så de inte ger så mkt mer.

pudas
2024-08-05, 13:28
Jag har bara köpt ny bil en gång, vilket jag troligen aldrig kommer att göra igen. Men det här med rabbat, hur funkar det?
Jag kommer inte ihåg att det var något som diskuterades, annat än en torftig fråga från mig, som den enkla bonddräng jag är: "Jaha, vad kan du göra på det priset"? Kommer ihåg att säljaren tittade på mig med en mycket ansträngd blick som om han fått förstoppning, och svarade kort: Inget!

Så jag undrar, vad krävs för att få en rabbat? Att man har köpt många bilar innan i affären eller man har en firma som man tror kan erbjuda gentjänster, typ rörmokare, snickare etc, eller att man känner säljaren eller ägaren till bilaffären personligen etc?

För erbjuder man rabbat till en del kunder så borde ju rimligen andra kunder inte få rabbat !

mangewide
2024-08-05, 13:56
Det är samma om du köper beggad bil på firma, du får ingen rabatt på den bilen heller utan att verkligen har bra argument. ;)

Men som sagt VW har fortfarande möjligheten att ge bättre priser än det står på pappret.. Så stå på dig!, om det nu inte är en special deal "rabatt" bil... då vill man ogärna ge mer rabatt..eller har svårt... marginalerna är inte stora på nya bilar..

AndySwede
2024-08-05, 15:01
Man köper ju inte en bil av VW, utan av deras återförsäljare (åf) och det är exakt vad du ska utnyttja.

Du får en offert från en handlare och den har du med dig när du går till nästa, och nästa och nästa och spelar ut dem mot varandra. Det finns alltid någon som vill ha affären och kommer ge dig en rabatt på upp till 8-9%, men inte på kampanjbilar dock.

Alternativt förhandlar du att vinterhjul, serviceavtal, tackräcken eller vad du nu tycker verkar användbart för dig ska ingå för motsvarande belopp. Det senare kan ibland ha större framgång eftersom man på pappret inte sänker kontantaffären.

Och precis innan du skriver på och sträcker fram handen för att bekräfta affären ska du ha full tank också. Då brukar det grymtas på andra sidan skrivbordet. Varför känner jag till allt det här.... ;)

LJN
2024-08-06, 16:38
Update: Provkörde en Golf Life Edition Facelift 2025 idag, och bilen gav ett positivt intryck. Men ljudnivån i bilen är ganska hög på landsväg och provbilen var ändå "bara" utrustad med standard 17" hjul. Så ljudisoleringsmässigt har VW inte lyckats.
Trevlig handlaren men lämnar inga rabatter, hänvisar till att bilen säljs till kampanjpris.

AndySwede
2024-08-06, 18:44
Då har du utrymmet att förhandla om tillbehör, serviceavtal och så vidare. Kom ihåg, någon säljare vill alltid ha affären. Det handlar slutligen om bonusar och avslutade affärer :cool:

Crille82
2024-08-06, 19:12
Vet inte om du är ute efter just en Golf. Annars är här ett annat alternativ till bättre pris, mindre motor, men större bil, värmare och dragkrok. https://www.blocket.se/annons/1001421529