handdator

Visa fullständig version : Golv 7 TSI 1.2 2016 - Ojämn tomgång och misständning vid kallstart mm

Coss
2024-08-01, 00:04
Har en Volkswagen Golf 7 (2016) TSI 1.2 (~110 HK) som gått strax över 26 000 mil och jag är enda ägaren. Ej trimmad eller moddad. Har start-stop funktion och DSG-växellåda.

Har under senaste åren haft följande problem:

Vid kallstart (när bilen stått över natten) går tomgången upp till runt 1100 rpm och går rejält ojämnt (tänder troligen inte på alla cylindrar). Motorlampan börjar blinka och "Fel start-stop" syns i displayen. Motorn startar dock alltid och stannar ej även om den går ojämnt.
Efter någon minut eller två sjunker tomgången till runt 800 rpm och jämnar ut sig något och motorlampan slutar blinka.
Om jag vid start låter motorn gå ca 10 sekunder, sen stänger av tändningen och sen startar den igen går motorn upp till 800 rpm och får ingen felkod. Dock går motorn fortfarande dåligt enligt nästa punkt.
Vid låga hastigheter och lågt varvtal går motorn lite ojämnt, tvekar vid gaspådrag och känns som sporadiska misständningar så bilen rycker lite tills den kommit upp i temperatur (runt 80-90 grader på oljan).
När motorn är varm går bilen som den ska förutom att den känns lite kraftlös (speciellt på lägre varvtal) och tvekar vid gaspådrag så det blir lite ketchup-effekt, även fast jag har minsta turbon :cool:
Så länge motorn är varm så har jag inga problem vid start så normalt får jag bara detta fel vid första körningen för dagen vilket gör felsökning mer kompicerat. Start-stop systemet fungerar perfekt så länge motorn är varm.
Ingen bensinlukt från avgasröret vid kallstart (som kan bli vid otät spridare/insprutsventil)
Problemet har över tid (senaste två-tre åren ungefär) blivit värre och värre så det gått från problem vid kanske 1 av 20 kallstarter till nu varje kallstart även fast det är sommar. Kammrems-bytet gjorde varken till eller från.

Har gjort följande åtgärder:

Service genomförd på verkstad sen jag köpte bilen. Märkesverkstad gjorde alla servicar fram till 2024.
Batteri bytt på verkstad 2023. Gjorde ingen skillnad.
Kammrem bytt på verkstad 2023. Gjorde ingen skillnad.
Felsökning på verkstad 2024-03. Fick då felkoder P0300 samt P0301, P0302. Samtliga tändstift byttes men gjorde ingen skillnad.
Mer felsökning på verkstad 2024-06. Byte av 1 st tändspole och flyttat runt den (samt flyttat runt tändstift från OK cylinder) för att se om felkoder byter cylinder. Samma fel med P0300 samt P0301, P0302, P0303 och inget mönster gick att se.
Besiktigade bilen 2024-07 utan anmärkningar och perfekta avgasvärden.

Min lokala verkstad vill inte börja byta delar på random så de har föreslagit att jag lämnar in bilen till en auktoriserad VW verkstad för mer felsökning men tänkte kolla här i forumet först och se vad ni tycker innan jag lämnar in den. Tycker det är intressant att temperaturen på motorn är en faktor.

Min tankar kring fel just nu:

Igen-koksade insugsventiler (någon som har förslag på verkstad helst i södra sverige som kan blästra?). Behöver troligen göras i vilket fall då bilen gått långt.
Problem med insprutsventiler?
Problem med sensorer för kylarvatten. Kan dessa påverka kallstarter?
Andra sensorer som har med temperatur att göra?

Som sagt tacksam för alla tips eller om ni känner till någon firma som är riktigt bra på Volkswagen (märkes eller inte) helst i närheten av Östergötland.

Coss
2024-09-07, 10:58
Uppdatering 20240907:
Hittade till slut en verkstad i Lerum som kunde hjälpa mig (https://www.wasamotor.se/). De rengjorde insugen med valnötsblästring och passade på att rengöra intercoolern, även om just den den inte var så farligt smutsig. Det hela gick på strax under 6000 kr.

Har kört ett par veckor nu efter rengöringen och resultatet blev att alla de problem jag hade har försvunnit helt! :) Nu går bilen som när jag köpte den och felkoder, tveksamheter och ojämn gång är helt borta. Känns fantastiskt skönt att hitta felet till slut!

Verkstaden sa att det var bland de värst nedsmutsade/igenkoksade insugen de sett. Misstänker att de 26 000 milen som bestått av mycket kortare resor (sambon jobbar som bostadsfotograf) + start/stopp funktion kan ha snabbat på detta.

Hoppas min beskrivning kan hjälpa andra som har liknande problem.

Här är några bilder från verkstaden med före och efterbilder (tack Hannes!):
14740

14741

14742

14743

candyweiss
2024-09-07, 11:32
Kanske funderat på att avaktivera S/S nu när du sett vad den gör för skada. Finns absolut inget positivt för bilen med S/S.
Tack för din återkoppling och att det löste sig för dig till slut :)

henca
2024-09-08, 12:31
Start/Stopp gör säkert inte saken bättre, men grundproblemet är att direktinsprutade motorer inte får något bränsle i insugskanalerna som kan rengöra det skräp som hamnar där från framför allt vevhusventilationen. En lösning skulle kunna vara en oil catch can, men då har man gett sig på att göra en icke godkänd modifiering av en typgodkänd motorkonstruktion. En oil catch can måste också tömmas ganska ofta, inte bara som namnet antyder på olja utan även på kondensvatten och oförbränd bensin.

m v h Henrik

Coss
2024-09-08, 16:56
Ja vad jag läst mig till så verkar det vara något man får leva med. Verkar som runt var 10 000e mil verkar vara rimligt intervall att göra en rengöring av insugskanalerna. Lite konstigt att detta inte ingår i standard-service och att VW inte gjort det enklare att komma åt för att förenkla rengöring. Vet inte om andra tillverkare har löst det på något smidigare sätt. Är direktinsprutade motorer något som är på väg bort eller hur ser tillverkarna på detta?

pudas
2024-09-08, 19:06
Har två bilar som är direktinsprutade, en Golf 5 TSI, motor BMY som jag aldrig haft några problem som kan kopplas till koksning av ventiler.

Och en Mini Cooper S R56 motor N14 (prince engine) som ej heller har haft driftstörningar som man kan koppla till koksning.
Dock mistänker jag att koksning var orsaken att två väntiler gick sönder under färd, utan några tecken på att kamkedjan brustit eller kuggat!

Att konstruktionen med direktinsprutning sotar och koksar igen motorerna är ju känt sen länge, inom flygmotor så går motorerna med högt effektuttag långa perioder och då är det ju inga problem, men får motorn gå med lågt effektuttag och sällan uppnå full arbetstemp så blir det tydligen problem. Att Start-Stopp funktionen skulle bidraga är nog tveksamt. Många hävdar att den bästa medicinen mot koksning är att köra motorn hårt och länge!

Bilfabrikanterna är medvetna om problemet och BMW/Mini har utveklat metod och utrustning för valnötsbästring av insugen på berörda motorer.
Likaså har ju konstruktörerna gått varvet runt och spätt på mängden slangar och sladdar och satt dit en insprutningsventil även framför insugsventilen, just för att minska problemet (och säkert motivera inovationen med "mer effekt och lägre utsläpp"!