Coss
2024-08-01, 00:04
Har en Volkswagen Golf 7 (2016) TSI 1.2 (~110 HK) som gått strax över 26 000 mil och jag är enda ägaren. Ej trimmad eller moddad. Har start-stop funktion och DSG-växellåda.
Har under senaste åren haft följande problem:
Vid kallstart (när bilen stått över natten) går tomgången upp till runt 1100 rpm och går rejält ojämnt (tänder troligen inte på alla cylindrar). Motorlampan börjar blinka och "Fel start-stop" syns i displayen. Motorn startar dock alltid och stannar ej även om den går ojämnt.
Efter någon minut eller två sjunker tomgången till runt 800 rpm och jämnar ut sig något och motorlampan slutar blinka.
Om jag vid start låter motorn gå ca 10 sekunder, sen stänger av tändningen och sen startar den igen går motorn upp till 800 rpm och får ingen felkod. Dock går motorn fortfarande dåligt enligt nästa punkt.
Vid låga hastigheter och lågt varvtal går motorn lite ojämnt, tvekar vid gaspådrag och känns som sporadiska misständningar så bilen rycker lite tills den kommit upp i temperatur (runt 80-90 grader på oljan).
När motorn är varm går bilen som den ska förutom att den känns lite kraftlös (speciellt på lägre varvtal) och tvekar vid gaspådrag så det blir lite ketchup-effekt, även fast jag har minsta turbon :cool:
Så länge motorn är varm så har jag inga problem vid start så normalt får jag bara detta fel vid första körningen för dagen vilket gör felsökning mer kompicerat. Start-stop systemet fungerar perfekt så länge motorn är varm.
Ingen bensinlukt från avgasröret vid kallstart (som kan bli vid otät spridare/insprutsventil)
Problemet har över tid (senaste två-tre åren ungefär) blivit värre och värre så det gått från problem vid kanske 1 av 20 kallstarter till nu varje kallstart även fast det är sommar. Kammrems-bytet gjorde varken till eller från.
Har gjort följande åtgärder:
Service genomförd på verkstad sen jag köpte bilen. Märkesverkstad gjorde alla servicar fram till 2024.
Batteri bytt på verkstad 2023. Gjorde ingen skillnad.
Kammrem bytt på verkstad 2023. Gjorde ingen skillnad.
Felsökning på verkstad 2024-03. Fick då felkoder P0300 samt P0301, P0302. Samtliga tändstift byttes men gjorde ingen skillnad.
Mer felsökning på verkstad 2024-06. Byte av 1 st tändspole och flyttat runt den (samt flyttat runt tändstift från OK cylinder) för att se om felkoder byter cylinder. Samma fel med P0300 samt P0301, P0302, P0303 och inget mönster gick att se.
Besiktigade bilen 2024-07 utan anmärkningar och perfekta avgasvärden.
Min lokala verkstad vill inte börja byta delar på random så de har föreslagit att jag lämnar in bilen till en auktoriserad VW verkstad för mer felsökning men tänkte kolla här i forumet först och se vad ni tycker innan jag lämnar in den. Tycker det är intressant att temperaturen på motorn är en faktor.
Min tankar kring fel just nu:
Igen-koksade insugsventiler (någon som har förslag på verkstad helst i södra sverige som kan blästra?). Behöver troligen göras i vilket fall då bilen gått långt.
Problem med insprutsventiler?
Problem med sensorer för kylarvatten. Kan dessa påverka kallstarter?
Andra sensorer som har med temperatur att göra?
Som sagt tacksam för alla tips eller om ni känner till någon firma som är riktigt bra på Volkswagen (märkes eller inte) helst i närheten av Östergötland.
Har under senaste åren haft följande problem:
Vid kallstart (när bilen stått över natten) går tomgången upp till runt 1100 rpm och går rejält ojämnt (tänder troligen inte på alla cylindrar). Motorlampan börjar blinka och "Fel start-stop" syns i displayen. Motorn startar dock alltid och stannar ej även om den går ojämnt.
Efter någon minut eller två sjunker tomgången till runt 800 rpm och jämnar ut sig något och motorlampan slutar blinka.
Om jag vid start låter motorn gå ca 10 sekunder, sen stänger av tändningen och sen startar den igen går motorn upp till 800 rpm och får ingen felkod. Dock går motorn fortfarande dåligt enligt nästa punkt.
Vid låga hastigheter och lågt varvtal går motorn lite ojämnt, tvekar vid gaspådrag och känns som sporadiska misständningar så bilen rycker lite tills den kommit upp i temperatur (runt 80-90 grader på oljan).
När motorn är varm går bilen som den ska förutom att den känns lite kraftlös (speciellt på lägre varvtal) och tvekar vid gaspådrag så det blir lite ketchup-effekt, även fast jag har minsta turbon :cool:
Så länge motorn är varm så har jag inga problem vid start så normalt får jag bara detta fel vid första körningen för dagen vilket gör felsökning mer kompicerat. Start-stop systemet fungerar perfekt så länge motorn är varm.
Ingen bensinlukt från avgasröret vid kallstart (som kan bli vid otät spridare/insprutsventil)
Problemet har över tid (senaste två-tre åren ungefär) blivit värre och värre så det gått från problem vid kanske 1 av 20 kallstarter till nu varje kallstart även fast det är sommar. Kammrems-bytet gjorde varken till eller från.
Har gjort följande åtgärder:
Service genomförd på verkstad sen jag köpte bilen. Märkesverkstad gjorde alla servicar fram till 2024.
Batteri bytt på verkstad 2023. Gjorde ingen skillnad.
Kammrem bytt på verkstad 2023. Gjorde ingen skillnad.
Felsökning på verkstad 2024-03. Fick då felkoder P0300 samt P0301, P0302. Samtliga tändstift byttes men gjorde ingen skillnad.
Mer felsökning på verkstad 2024-06. Byte av 1 st tändspole och flyttat runt den (samt flyttat runt tändstift från OK cylinder) för att se om felkoder byter cylinder. Samma fel med P0300 samt P0301, P0302, P0303 och inget mönster gick att se.
Besiktigade bilen 2024-07 utan anmärkningar och perfekta avgasvärden.
Min lokala verkstad vill inte börja byta delar på random så de har föreslagit att jag lämnar in bilen till en auktoriserad VW verkstad för mer felsökning men tänkte kolla här i forumet först och se vad ni tycker innan jag lämnar in den. Tycker det är intressant att temperaturen på motorn är en faktor.
Min tankar kring fel just nu:
Igen-koksade insugsventiler (någon som har förslag på verkstad helst i södra sverige som kan blästra?). Behöver troligen göras i vilket fall då bilen gått långt.
Problem med insprutsventiler?
Problem med sensorer för kylarvatten. Kan dessa påverka kallstarter?
Andra sensorer som har med temperatur att göra?
Som sagt tacksam för alla tips eller om ni känner till någon firma som är riktigt bra på Volkswagen (märkes eller inte) helst i närheten av Östergötland.