Visa fullständig version : Passat 2014 TDI - kamrem gick av under körning
Hej, jag har en fundering.
För någon dag sedan så tvärdog bilen bara, den blev bärgad och efter kontroll idag så visade sig att kamremmen var av. För att laga det tror verkstaden att det går på ca 60tkr och bilens värde ligger på mellan 90-120tkr. De rekommenderar att inte laga. Bilen är fullt servad och har fungerat bra överlag.
Jag googlade runt lite och hamnade på en post om just detta i det här forumet, där man diskuterar när kamremsbyte bör ske på dessa bilar och att det inte görs några kontroller på kamremmen innan dess. Däremot så bör man reagera på konstiga ljud och ifall man ofta får fylla på kylarvätska.
Till min fundering, jag kan inget alls om bilar, jag var inne på det och påtalade på servicen att jag får fylla på kylarvätska titt som tätt. De sa att de skulle kolla men kunde inte se några konstigheter och sa att jag kunde lämna in den på en mer utförlig undersökning ifall jag ville. När jag läser på forumet här så tycker jag det är lite konstigt att de inte reagerade mer på det, ifall detta är ett känt borde inte de ha reagerat mer och rekommenderat att jag skulle göra en kontroll, jag hade ju såklart bokat kontrollen om jag känt till allvaret?
Det som gör mig arg är att vi bara två dagar tidigare hade kommit från en resa genom Tyskland och Nederländerna, vågar knappt fundera på vad som skulle hänt ifall den dött mitt på autobahn.
Någon som kan hjälpa mig att tänka, borde verkstaden ha uppmanat mig mer och känt till detta eller får jag skylla mig själv att jag inte reagerade och borde ha känt till att när jag måste fylla på kylarvätska titt som tätt så kan det innebära trubbel?
candyweiss
2024-07-31, 20:43
Jag har förmodligen fel, men jag förstår inte sambandet mellan kamrem och kylarvätska?
Vattenpumpen drivs av kamremmen. När den börjar läcka så skär lagret i den inom kort och pumpen stannar, då går remmen av.
Det kan också tilläggas att det är extremt ovanligt att remmen slits ut och går av. Är i princip alltid lagret i spännare, löphjul eller vattenpump som går sönder. Därav att dessa alltid ska bytas när remmen byts.
Andersson Racing
2024-07-31, 21:45
Riktigt tråkigt för dig…. Håller med ovanstående analys, nyper vattenpumpen så har man problem….Hur långt har bilen rullat? Tror att rekommenderad bytesintervall på din bil är 21 000 mil om jag minns rätt? Är det 140, 170 eller 177 hk?
Är det bara ren otur eller är det något som man skulle kunna ha upptäckt?
Det är en 177hk, gått ca 17.500
Andersson Racing
2024-07-31, 22:22
Ja, enligt min mening en hel del otur (shit happens) MEN precis som du nämner i ditt första inlägg, du har behövt fylla på kylvätska titt som tätt och detta har du påtalat för verkstad utan att de reagerade….
Har bilen servats enbart på auktoriserad verkstad eller lite blandat?
Tycker vartfall att du borde ha rätt goda chanser att få detta på garanti/goodwill iom att bilen enligt dig är fullservad.
Om han nu har servat den fullt ut men hos några olika verkstäder. Vem ska han då försöka få goodwill från? Lite knepigt det där.
Själv har jag servat 50/50 hos VW verkstan och Mekonomen. Kanske inte så smart?
Crille82
2024-07-31, 23:29
Goodwill på en 10-11 år gammal bil, det tror jag knappast. Däremot olyckligt att man inte fångade upp en dåligt vattenpump när du specifikt påtalade detta.
Tycker dock att det borde gå att hitta en motor, byta kamremssats på den och byta för mindre än 60'. Och varför skulle man inte lägga 60' på den om den nu är värd 90-100'? Man får säkerligen inte 30-40' för den med kass motor.
Begagnad komplett motor ~20'
Kamremssats, vattenpump etc ~5'
Byte hos mindre verkstad ~15'
Borde rimligen gå att lösa för ca. 40'
Andersson Racing
2024-07-31, 23:48
Ok intressant att veta från någon som vet hur länge det är värt att serva bil enligt bok hos erkända servicefirmor utifrån en garanti/goodwillaspekt. Inte någon annan aspekt öht.
Försäkringens maskinskada ?
candyweiss
2024-08-01, 05:52
Bilen är 10 år och gått 17500 mil så det är kört.
Om det är samma verkstad som missade att vattenpumpen behövde bytas när du påtalade att den läckte och nu rekommenderar dig att skrota en bil värd 90-120 kkr för att undvika en reparation på 60 kkr så skulle jag byta verkstad. Naturligtvis skall bilen lagas! Men det kan bli billigare med en begagnad motor från skroten än att laga en motor där kamremmen har gått.
m v h Henrik
Alla service utom en är utförd på Toveks Bil i Trollhättan, även den sista är gjord där där jag påtalade om kylarvätskan.
Om det nu är så att de borde sett en koppling mellan läckande kylarvätska och vattenpump som kan resultera i detta haveri så blir jag lite rädd. Har säkert lagt 150-200tkr på service och lagning av bil där, då kan jag tycka att en rekommendation hade varit sjysst från deras sida för att inte riskera mitt och familjens liv. Hade detta hänt bara några dagar innan så hade jag nog kanske inte skrivit det här.
Eller är det för dramatiskt? För jag kan som sagt nästan inget alls om bilar mer än att typ köra.
Nja, om man inte har en väldig otur så innebär motorbortfall bara att man får rulla åt sidan och bärga bilen. Så kanske inte direkt livsfarligt. Men såklart kan det bli en extrem situation...
Det finns flera tänkvärda grejer med detta:
1. Att en verkstad inte säger stopp när det börjar gå åt kylarvätska är ju illa, dock så erbjöd de sig att undersöka varför det går åt men du avböjde detta? (så tolkar jag texten). Men oavsett, med tanke på hur känt problemet är så är det riktigt dåligt av verkstaden.
2. Om en bil plötsligt ändrar sitt beteende, tex genom att börja ta kylvätska, ja då är ngt fel. Att då fortsätta köra bilen, speciellt på en lång utlandssemester, är inte en bra ide. Då får man räkna med att bilen kan råka ut för haveri.
Så jag vet inte om jag skulle kalla det otur, utan en att man tagit en (o)medveten risk
1) De sa att jag kunde lämna in för ytterligare undersökning ifall jag ville, tyvärr förstod inte jag hur allvarligt detta är. Vid annat tillfälle så har de sagt att de inte rekommenderar att jag kör därifrån och då har jag såklart lämnat bilen där och glatt betalat 11.500kr för något med hjulaxeln.
2) Den enda erfarenhet jag har med kylarvätska är att när jag var liten så var det vanligt att man fyllde på med kylarvätska. Så det var tyvärr en korkad omedveten risk då jag inte visste bättre.
Det här med läckande vattenpump är ju så återkommande att man vid dessa miltal som verkstad bör vidta åtgärd, för säkerhetsskull.
Ser man inte vart vattnet tar vägen så finns det stor risk för defekt vattenpump.
Men... jag tycker att du bör låta en kunnig lite mindre verkstad lyfta toppen och kika, det behöver inte vara helt godnatt.
Det kan räcka med att byta ett antal ventiler eller i värsta fall hela toppen, men det kostar inga 60 tkr
Kika t.ex på detta:
https://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?27632-Kamremshaveri-3000-mil-1-9-TDI-(BSU)&highlight=caddy+kamrem
Här gick remmen av p,ga andra orsaker men resultatet blev detsamma.
Vad är det för motor/motorkod det rör sig om..?
Alltrack_CHR
2024-08-13, 14:05
Ny här på forumet, och tänkte bidra med lite input då jag nyligen själv råkade ut för i princip samma sak på en VW Passat Alltrack (2018, 2.0 tdi, 190 hk. 19000 mil) när jag var på semester på Gotland nyligen. Kamremmen gick av under färd, helt utan förvarning, och bärgades till auktoriserad VW verkstad i Visby (Bilcity) där bilen står fortfarande i väntan på reparation nu senare i augusti. Bilen har alltid servats enligt protokoll hos auktoriserad verkstad i Stockholm, och ingenting har pekat på eventuellt problem med något som skulle kunna orsaka ett haveri, såsom läckande kylarvätska eller problem med vattenpump. Storservice gjordes vid 17800 mil i höstas, där inget påpekades som skulle tyda på att kamremmen borde bytas i förtid innan 21000 mil. Försäkring hos Folksam täcker enbart till 15000 mil. Jag har varit i kontakt med VW kundservice om eventuell goodwill/kostnadsdelning men de hänvisar enbart till den VW-verkstad bilen tagits till, och att de kan utöva goodwill om man har goda relationer (dvs. trogen kund) med dem. I och med att bilen gick sönder på annan ort (dvs. jag har ingen relation till den verkstaden alls) så är det inte så konstigt att verkstaden i Visby inte ser några möjligheter till goodwill. Jag har därför undersökt möjligheten att skeppa bilen till Stockholm för att få arbetet utfört på "min" VW-verkstad. De har erbjudit en viss rabatt på kostnaden (ca 10-15 %) men med de högre priser som verkar gälla för arbetet i Stockholm och med kostnad för flytt av bil så är det inget som är mer ekonomiskt för mig tyvärr. Bilcity säger att kamaxelhus, kamrem och vattenpump behöver bytas till en kostnad på ca 61tKr. Med tanke på bilens värde finns det inte riktigt något annat alternativ än att utföra reparationen, och stå för hela kalaset själv. Det jag funderar på är om det verkligen räcker med den reparation Bilcity har offererat (jag trodde även ventiler m.m. gick sönder om kamrem går av under färd), eller om ett helt motorbyte hur som helst kommer att behövas, men här måste jag väl lite på att deras tekniker gjort en korrekt bedömning antar jag. I tråden ovan så anges en uppskattning av motorbyte + kamrem och vattenpump på mindre verkstad till ca. 40 tKr, är det någon som har mer erfarenhet av kostnad för detta? På diverse beg-sidor så verkar rätt motor (motorkod DFHA) ligga mellan 25-35 tKr beroende på miltal, så om kamremssats och motorbyte kan göras för ca 20 tKr skulle det kunna vara ett alternativ för mig.
Lite långt inlägg kanske, men jag min känsla har hela tiden varit att man verkligen är utelämnad till ödet när kamremsbytet är satt till så sent som 21000 mil för denna motor. Försäkringsbolagen tar inget ansvar efter ca 15000 mil och VW tar inget ansvar alls när kamremmen går av innan serviceintervallet och utan några förvarningar alls...
Problemet är nog sällan själva remmen utan att vattenpumpen i de flesta fall havererar och drar med sig remmen, då hjälper det inte att syna remmen på en service.
Med tanke på mängden havererade pumpar skulle jag inte vilja vänta till 21-22 t mil och stå för problemet själv.
61 tkr är ju en del pengar, tyvärr känner jag inte till någon här på ön som kan åta sig detta avsevärt mkt billigare när jag antar att det är ett måste att bilen är klar ganska omgående.
Hmm.. jag har just en DFHA-motor ståendes i verkstaden, med 15100 verifierade mil, denna ska endast ha krökt en ventil, så den går att fixxa till, om det är av intresse.
Alltrack_CHR
2024-08-14, 09:43
Tack för input Lasse62 och Sn00k. Jag har ju tyvärr inte fått någon information om Bilcity kunnat se om det just är som du skriver, dvs. fel på vattenpump som orsakar kamremsbrottet, men verkar ju som att det är sannolikt. Att man i princip själv då (enligt VW) måste inse att man bör påtala för verkstaden att vattenpumpen (och då även kamrem) ska bytas i god tid innan serviceintervallet känns underligt, då man alltid har lämnat in bilen för den service/de åtgärder som bilen och den auktoriserade VW-verkstaden meddelar ska göras och då bilen aldrig visat på några symtom som skulle indikera på problem med vattenpumpen. Klart att man alltid har en förhöjd risk med en bil som gått många mil, men just därför är det ju märkligt med det väldigt sena intervallet för kamrem/vattenpump-bytet på denna modell.
När det gäller den begagnade motor du nämner Sn00k, så vore det intressant att veta mer om eventuellt pris och om hur stort arbetet är med att ordna med den krökta ventilen. Min bil är som sagt planerad att åtgärdas redan nu på fre 16/8 så har inte så mycket tid på mig att titta efter alternativa lösningar längre tyvärr...
Det är ju egentligen inte remmen i sig på VAG som brukar vara problemet utan vattenpumpen och min erfarenhet (inte alls säkert att det är så) är att de pumpar som sitter från fabriken kan vara av sämre kvalité än dem man sätter dit vid byte.
Bara i bekantskapskretsen har det varit ett par pumpar som börjat visa tendenser till att få problem på bilar som gått 17-19 t mil, jag bytte själv på två Skodor med 2 liters dieseln vid 18 resp 19,5 t mil där bägge pumparna efter demontering glappade rejält.
Alltrack_CHR
2024-08-14, 11:57
Ok, intressant att höra. Jag ska se till att Bilcity får uppdatera mig lite mer om vattenpumpens skick i samband mer reparationen.