handdator

Visa fullständig version : Vatten under dörrmattorna, hjälp!

Ramiz
2024-07-28, 12:43
Har en Tiguan FHD079, som jag köpte av en bilhandlare för 4 mån sedan.

Har märkt nu att det är jättemycket vatten (pöl med vatten(!) under samtliga dörrmattorna, där jag med fulla muggar försökt tömma det på vatten.

Vad kan det vara?
Regnvatten som tränger sig in?
Konens från AC? Den kanske inte avger så mycket konens att vattenpölar bildas?

Har någon tips vad det kan vara?
Tacksam för all hjälp och tips om någon känner till detta problem.

//Ramiz

pudas
2024-07-28, 13:46
Taklucka? Dränering blockerad

Ramiz
2024-07-28, 14:08
Taklucka? Dränering blockeradIngen taklucka.
Var sitter dräneringen? [emoji120]

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

pudas
2024-07-28, 20:03
Förlåt om jag var otydlig, jag menade en takluckas dränage.

Annars kan man ju misstänka att vatten kommit in via luftintaget, på en del bilar kan det samlas löv och annan bröte i luftlådan under rutans framkant som sätter igen luftlådans dränageledningar. Brukar sitta en på varje sida och leder ner i hjulhuset (när det inte är igentäppt).
En annan vanlig läckagekälla är från vindrutan. Kanske inte så troligt på en så pass ny bil med vettigt rostskydd och limmad ruta.

Vatten är som elektricitet, den tar alltid den lättaste vägen, vatten kan till och med rinna uppåt mellan plåtar, så ett öppet sinne är en tillgång när man felsöker!

AndySwede
2024-07-29, 11:01
Som nämnts här, dränering som kanske är igensatt. För ACn finns ett rör under bilen där det brukar bildas en pöl på marken om du står still en stund. Ingen pöl är täppt dränering och det skulle potentiellt kunna göra att kondensvattnet tar fel väg. Är det nåt annat så gäller typ att sitta inne i bilen och titta medan någon vattnar rikligt med slang från utsidan.