handdator

Visa fullständig version : Hjälp med VW Passat, felkoder P2185 och P1725



LA_AL
2024-07-12, 22:09
Hej,

Är ny i forumet och behöver hjälp med felkoderna samt råd o dåd kring vad det kan vara för fel och vad kan göras för att, utan att kosta en förmögenhet, åtgärda felen på min gamla passat. Häromdagen tändes motorlampan och jag använde OBD2 läsare (Carista) och fick fram felkoderna nedan.


P2185 - Engine Coolant Temperature Sensor 2 Circuit High

P1725 - Compare transmission output speeds 1 + 2: Implausible signal

Bilmodell: VW Passat Variant 1.4 TGI (TSI) EcoFuel DSG Sekventiell (7växlar), 2013. Den har rullat strax över 27 000 mil.

Sedan ett par månader tillbaka så upplever jag att växlarna hoppar och varvtalen går upp utan att bilen får nå fart, man måste släppa gasen å gasa på nytt för att få fart. Händer oftast vid lågfart / stadskörning.

För cirka två vecka sedan tändes en röd varningslampa samt det tjut. I handboken gick att läsa "Den 7-växlade direktväxellådan DSG är överhettad". Gjorde som det instrueras i handboken och efter ca 30 minuter startade jag bilen och fortsatte köra. Lampan har inte dykt upp igen, men symtomen vid stadskörning kommer o går.

Tillägg: Vid ca 22000 mil bytes mekatronik mot en begagnad (suttit på likadan bil som rullat ca 13000). Jobbet gjordes på en verkstad som inte var auktoriserad av VW/VAG, den verkstaden finns tyvärr inte kvar längre.

Har haft bilen ett tag och använder den dagligen, förutom mekatronik så har det inte varit andra bekymmer med den, gjord service osv enligt rekommendationer.

Har så klart googlat en del men kan inget om bilar så jag hoppas på mer expert hjälp här i forumet :)

Tack o trevlig helg!
LA

AndySwede
2024-07-15, 20:25
En första billig felsökning är att radera felkoderna. Kommer de tillbaka har du troligtvis ett permanent fel. Kan du inget om bilar kan du lära dig, annars är det väl verkstad som gäller. Det är ju en väldigt vanlig bilmodell och motor så det finns garanterat tutorials på YT för dina felkoder.

Det är inte ovanligt med fel på mecatronicen för den växellådan så det finns ju risk att din begagnade nu checkar ut. En annan vanlig felorsak är slitna lameller i dubbelkopplingen och byttes inte dessa efter 22.000 mil så har du ytterligare en felkälla.