handdator

Visa fullständig version : Lucka framför höger framhjul faller ned på volkswagen golf 2020 GT

Hj7301
2024-07-11, 09:19
Hej,

Har nyligen märkt att en lucka på min vänstra sida vid framhjulet faller ned, se bild och film nedan, har försökte sätta tillbaka den och "trycka" den med sin fästningar, men den faller av igen direkt när man kör. Några tips hur man får den på plats? vad kallas den? finns det nån sprängskiss eller liknande man kan hitta hur den ska fästas, kan ju vara att jag trycker fast den fel.

Bilen ifråga är en volkswagen golf 2020 GT

Lyckades inte ladda upp bilder och filmer, man har delat dem via google drive nedan

https://drive.google.com/drive/folders/1kGCgUCtuDohYbz_6Wtij9IxqmqL7gWXI?usp=share_link

stort tack på förhand!

candyweiss
2024-07-11, 09:57
T.ex. konstruktionslim, silikon eller rostskyddsmassa kanske?

Hj7301
2024-07-11, 09:59
för att skapa mer friktion vid "fästningar" ? själva skyddet är i plast, tänker man vill väl inte limma, det ska väl gå att ta loss vid behov?

Peter-C
2024-07-11, 10:44
Du menar väl bakom framhjulet....vid falsen där man använder domkraften? Kåpan ifråga brukar sitta lite slarvigt, mindre bra passform. Om den är skadad, köp en ny, kan inte kosta så mycket hos VW åf. Om den är oskadad - Den sitter väl mot innerskärmen. Prova och justera/lossa innerskärmen och se om du får till att den hakar i fästena.

Hj7301
2024-07-11, 11:57
Hur lossar man inneskärmen? någon bra film eller sprängskiss på det? Vill ju helst inte behöva lyfta bilen för att lösa det, om möjligt, sätta lite silikon för att skapa mer friktion kanske kan vara en bra nog lösning ? eller ser ni någon nackdel med detta?

Hj7301
2024-07-11, 12:00
tänker mig nån tillfällig lösning, man kanske man sätta en till plastbit också för att skapa mer friktion för luckan vid fästningarna? är ju bättre än silikon som blir mer bestående?

candyweiss
2024-07-11, 12:41
för att skapa mer friktion vid "fästningar" ? själva skyddet är i plast, tänker man vill väl inte limma, det ska väl gå att ta loss vid behov?

Det kan man också med förslagen jag gav.
Använd bara en liten klick lim e.d. så att luckan fastnar.

Peter-C
2024-07-11, 18:06
Ska du flytta innerskärmen får du hissa upp bilen. Det är bara att titta var skruvarna sitter, "torx" är det.